További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kamatlevonást korlátozó előírás a társasági adózásban II. – példákkal

  • Pölöskei Pálné okleveles könyvvizsgáló

Az idei évtől egy uniós irányelv (1164/2016/EU) hazai jogba történő illesztése megváltoztatja a kamatok társasági adóalapnál történő figyelembevételére vonatkozó eddigi előírást, amelyet „alultőkésítési szabályként” ismertünk. Folytatjuk január 14-én, azonos címmel megjelent írásunkat.

Cikkünk első részében – amelyet a második rész értelmezéséhez mindenképpen érdemes megnézni – szemléletes példákon keresztül bemutattuk a kamatlevonási korlátozásra vonatkozó általános szabályokat, a konszolidált beszámolót készítő vállalatcsoport tagjára, a jogutódra, átvevőre, valamint a csoportos társasági adóalany tagra érvényes előírásokat. Mostani írásunkban bemutatjuk, hogyan kell számolni a kamatlevonási kapacitással, mint csökkentő tétellel.

Kamatlevonási kapacitás, mint csökkentő tétel

Csökkentésként a növelő tétel (vagy egy része) a következő 5 adóévben vehető figyelembe két módon:

– levonható a megelőző adóév(ek) növelő tételéből, legfeljebb annak mértékéig vagy

– külön csökkentő tételként érvényesíthető, ha a levonható összeg meghaladja a növelő tételt, de nem több mint az adóévi kamatlevonási kapacitás.  

A levonható összeg az úgynevezett kamatlevonási kapacitás, amely az adóévi EBITDA 30 százalékának az adóévi nettó finanszírozási költséggel csökkentett összege. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy adott évben felmerülő rendkívül nagy finanszírozási költség – az évente elismert mértékig – 5 év alatt érvényesíthető az adóalapnál. Ugyanakkor, ha a nettó finanszírozási költségek folyamatosan meghaladják az EBITDA 30 százalékát, akkor e költségek hosszabb távon sem érvényesíthetők az adóalapnál.

Példa

1. Egy vállalkozás 2019-2021. évi adatai a következők:

Millió forint

Megnevezés

2019. adóév

2020. adóév

2021. adóév

1.

Finanszírozási költségek

1250

1400

1400

2.

Hosszú távú állami infrastrukturális beruházás finanszírozási költsége

150

-

-

3.

Finanszírozási költség hosszútávú beruházás finanszírozása nélkül

1100

1400

1400

4.

Kamatbevétel, azzal egyenértékű adóköteles bevételek

 

40

90

300

5.

Nettó finanszírozási költség (3.-4. sor)

1060

1310

1100

6.

EBITDA

3333

4200

4000

7.

EBITDA 30 százaléka

1000

1260

1200

8.

Elvi növelő tétel 5. sor – (7. sor vagy 939 810 000)

60

50

-

9.

Növelő tételt csökkentő összeg*

-

50

-

10.

Tényleges növelő tétel (8. sor – 9. sor)

60

0

-

11.

Kamatlevonási kapacitás (7-5 sor)

-

-

100

12.

Adóalapot csökkentő tétel (előző adóévek 10. sor - előző adóévek 9. és /vagy 12.  sor, legf. adóévi 11. sor)

-

-

10*

*A növelő tétel az előző adóévekben, (legfeljebb a megelőző 6. adóévben) figyelembe vett növelő tétel és az azt követő adóévekben a növelő tételből és/vagy az adózás előtti eredményből levont összeg, legfeljebb az adóévi növelő tétel.

A 2020. adóévi növelő tétel (50 millió forint) csökkenthető az előző (2019.) adóévi növelő tételből legfeljebb az adóévi növelő tétellel (50) millió forint), függetlenül attól, hogy az adóévben (2020-ban) nem rendelkezik a vállalkozás kamatlevonási kapacitással. Ez utóbbi ugyanis csak a Tao 7. paragrafus (1) bekezdésének ny) pontjánál jelent korlátot. 

A 2021. adóévi csökkentő tétel a 2019. adóévben figyelembe vett növelő tétel és a 2020. adóévben a növelő tételt csökkentő összegként figyelembe vett összeg különbözete, legfeljebb a 2021. évi kamatlevonás kapacitás. Ez pedig 60 millió forint - 50 millió forint = 10 millió forint, mivel ez kisebb a 2021. adóévi 100 millió forint kamatlevonási kapacitásnál.    

2. Egy vállalkozás 2019-2021. évi adatai a következők:

Millió forint

Megnevezés

2019. adóév

2020. adóév

2021. adóév

1.

Finanszírozási költségek

1250

1400

1500

2.

Hosszú távú állami infrastrukturális beruházás finanszírozási költsége

50

-

-

3.

Finanszírozási költség hosszútávú beruházás finanszírozása nélkül

1 200

1400

1500

4.

Kamatbevétel, azzal egyenértékű adóköteles bevételek

 

-

300

100

5.

Nettó finanszírozási költség (3.-4. sor)

1200

1100

1400

6.

EBITDA

3000

4000

4 000

7.

EBITDA 30 százaléka

900

1200

1200

8.

Elvi növelő tétel 5. sor – (7. sor vagy 939 810 000)

260,190

-

200

9.

Növelő tételt csökkentő összeg *

-

-

160, 190

10.

Tényleges növelő tétel 8.-9. sor)

 

 

39, 810

11.

Kamatlevonási kapacitás (7-5 sor)

-

100

-

12.

Adóalapot csökkentő tétel (előző adóévek 10. sor - előző adóévek 9. és vagy 12.  sor, legf. adóévi 11. sor)

-

100

-

(*A növelő tétel az előző adóévekben, (legfeljebb a megelőző 6. adóévben) figyelembe vett növelő tétel és az azt követő adóévekben a növelő tételből és/vagy az adózás előtti eredményből levont összeg, legfeljebb az adóévi növelő tétel.)

A 2020. adóévben nincs növelő tétel, de a kamatlevonási kapacitás mértékéig (100 millió forint) lehet az előző adóévi növelő tétel egy részét figyelembe venni adózás előtti eredmény csökkentéseként.

A 2021. adóévben a növelő tételt, legfeljebb annak mértékéig csökkenteni lehet a korábbi adóévekben (legfeljebb a megelőző 6. adóévben) figyelembe vett és növelő tétel csökkentésként vagy adózás előtti eredmény csökkentésként még figyelembe nem vett összeggel. Ez az adott esetben 260, 190 millió forint - 100 millió forint = 160, 190 millió forint. Így a növelő tétel 2021-ben ténylegesen 39, 810 millió forint.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

2019 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X