További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Áfacsalás: általános fordított adózás lehet az ellenszer?

  • adozona.hu
1

Elsőként Csehország számára kívánja lehetővé tenni az általános fordított adózás alkalmazását az Európai Bizottság 2019. június 21-én közzétett ajánlása szerint. Kérdés, hogy ennek milyen hatása lehet Magyarországra.

Az általános fordított adózás azt jelenti, hogy a társaságok nem terhelnek áfát egymásra, vagyis a számlát áfa felszámítása nélkül állítja ki az eladó, az adót pedig a termék beszerzője, a szolgáltatás igénybevevője fizeti meg az állam részére.

Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a hozzáadottérték-adó (héa) irányelv módosítását, mely szerint a tagállamok 2022. június 30-áig előírhatják a fordított adózás alkalmazását a belföldi adóalanyok között teljesülő ügyletek esetén. Az átmeneti szabályt csak bizonyos feltételek teljesülése esetén lehet majd alkalmazni, amennyiben arra az Európai Bizottság felhatalmazást ad.

A módosítást Csehország kérelmezte, ennek hátterében az áfacsalások növekvő tendenciája és az ezzel szembeni küzdelem hatékonyságának növelése állt. Az Európai Bizottság ajánlásából kiderült, hogy Csehország esetében az adócsalás mértéke az európai átlagérték fölött van, ezért igényük az általános fordított adózás bevezetésére megalapozott. Ezen felül esetükben teljesül valamennyi szigorú feltétel, mely lehetővé tette a fordított adózás bevezetésének kérelmezését – magyarázza Aracsi Bernadett, a Deloitte adóosztályának szenior tanácsadója.

Az általános fordított adózás bevezetése hatással lehet Magyarországra?

A jogalkotó már az új lehetőség kidolgozásakor számított rá, hogy az általános fordított adózás bevezetése egy tagállamban könnyen átterelheti a körhintacsalásokat egy másik, szomszédos tagállamba.

A legelső javaslat lehetővé tette volna, hogy azon tagállamok, amelyek esetében negatív hatás érezhető a más országokban bevezetett fordított adózás miatt, akkor is kérelmezhessék az általános fordított adózás alkalmazását, ha egyébként nem felelnek meg valamennyi feltételnek. A végleges jogszabály azonban ezt a lehetőséget eltörölve, kizárólag szigorú feltételek megléte esetén engedi meg az általános fordított adózás bevezetését.

Csehország az említett kérelmét 2019. március 22-én nyújtotta be, tehát elmondható, hogy relatíve gyorsan befejeződött az előzetes eljárás. Az általános fordított adózás Csehországban történő bevezetésének következményei Magyarországra is hatással lehetnek – véli Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának szenior menedzsere. Azzal együtt ugyanis, hogy Csehországban csökken az adócsalások száma, elképzelhető, hogy növekedésre lehet majd számítani ezen a téren a környező országok, így akár Magyarország esetében is. Az utóbbi években bevezetett számos adatszolgáltatás eredményeképpen azonban Magyarországon nem lesz könnyű dolguk az áfacsalóknak – teszi hozzá a szakértő.

Éppen ezért a héairányelv módosítása úgy rendelkezik, hogy ha legalább egy tagállam alkalmazza az általános fordított adózást, akkor a nem alkalmazó tagállamoknak lehetőségük van arra, hogy jelentést nyújtsanak be az Európai Bizottságnak a területükön érzékelhető hatásokról. Ezzel összefüggésben az Európai Tanács lehetőséget kapott a „vészfék behúzására”, azaz hatályon kívül helyezhet minden általános fordított adózást engedélyező határozatot, ha annak negatív hatásai érzékelhetők a fordított adózást nem alkalmazó országokban.

Az Európai Unió Tanácsa október 2-án megállapodásra jutott arról a javaslatról, amely a héacsalás hatékonyabb megelőzése érdekében lehetővé teszi a rendes héaszabályoktól való átmeneti eltérést. Az irányelv értelmében azok a tagállamok, amelyeket a legsúlyosabban érint a héacsalás problémája, ideiglenes jelleggel általános fordított héafizetési mechanizmust alkalmazhatnak.

A tagállamok az alábbiak szerint alkalmazhatják az általános fordított adózási mechanizmust (ÁFAM):

– csak a termékek és szolgáltatások 17 500 euró feletti ügyletenkénti értékű belföldi értékesítésére

– csak 2022. június 30-áig, továbbá

– igen szigorú technikai feltételek mellett.

E feltételek egyike, hogy csak azok a tagállamok alkalmazhatják a mechanizmust, amelyek héabevétel-kiesésének legalább 25 százalékát körhintacsalás okozza. A tagállamok egyebek közt kötelesek lesznek megfelelő és hatékony elektronikus jelentéstételi kötelezettségeket előírni valamennyi adóalany, különösen a mechanizmus által érintett adóalanyok számára – olvasható az Európai Unió Tanácsának honlapján.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (1)

BornToBePuli

Félrevezető az első mondatban a társaságok szó.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Regisztrációs adó könyvelése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Engedményezés

Pölöskei Pálné

adószakértő

Munkásszállás idegenforgalmi adó

Pölöskei Pálné

adószakértő

2019 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X