hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Idén is nőtt a MÁV-csoport közfeladatot ellátó munkavállalóival szembeni bántalmazások száma

  • adozona.hu

Sajnos az idei évben is gyakran voltak kitéve erőszaknak a munkatársaink a járműveken. Rendszeresen érték szóbeli vagy fizikai atrocitások a munkájukat végző autóbusz-vezetőket, vasúti jegyvizsgálókat, HÉV járművezetőket, rendészeket. A vállalatcsoport ezúttal is hangsúlyozza: a közfeladatot ellátó munkavállalókkal szemben a tettleges bántalmazás bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után – írja közleményében a mavcsoport.hu-n a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság.

Az utóbbi két évben újra meredeken emelkedett a bántalmazások száma a vasúttársaság közfeladatot ellátó kollégáival szemben. 2023-ban 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók, míg 2024. december közepéig 100 eset történt, ebből 59 alkalom tettlegesség, 39 tettleges becsületsértés, 2 esetben pedig 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett munkatársunk, egy esetben pedig életveszélyesen megfenyegették.  A szóbeli fenyegetéseken túl többször előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót, az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót. A járatokon 1 esetben utastársukat bántalmazta egy jegy nélküli agresszív utas, míg 262 lopást regisztrált a vasúttársaság.

Idén egy támadás érte a MÁV-HÉV egyik járművezetőjét, egy utas a vállán megütötte. A HÉV-vonalakon rendészek látják el a személy- és vagyonvédelmi feladatokat. A MÁV-HÉV adatai alapján idén a legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt, ezért ezen a vonalon jelentősen megnöveltük a rendészek létszámát. Társaságunk szoros együttműködésben áll az illetékes rendőrkapitányságokkal, a Készenléti Rendőrséggel és a kerepesi, valamint egy gödöllői illetékességű polgárőr szövetséggel. A biztonság növelése érdekében számos állomásra és megállóhelyre térfigyelő kamerákat telepítettünk, és a jövőben is folytatjuk ezek telepítését. Emellett testkamerákat szereztünk be a HÉV rendészek számára, amelyek használata jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az intézkedés alá vont személyek együttműködők legyenek, és minimalizáljuk a fizikai és verbális erőszak előfordulásának lehetőségét.

Az Adózóna írásait munkajog témakörben itt olvashatja el.

A Volánbusz szolgálatban lévő kollégái 2024-ben 224 alkalommal kényszerültek különböző okokból rendőri segítséget kérni munkájuk végzése során. Ebből 116 esetben kifejezetten autóbusz-vezetők elleni szóbeli atrocitás vagy fizikai támadás miatt kellett a hatósághoz fordulniuk, és 8 esetben meg is sérültek a közfeladatot ellátó munkatársaink, további három esetben pedig az állomásokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrök is. Csak decemberben 13 alkalommal inzultálták az autóbusz-vezetőket, további 7 esetben pedig egyéb okok – például egymással összeverekedő utasok – miatt vált szükségessé a rendőri beavatkozás. Karácsony előtt pár nappal egy utas azt sérelmezte, hogy az autóbusz-vezető lassan vezet és emiatt lekéste a csatlakozást. Leszálláskor verbálisan bántalmazta és négyszer arcon ütötte a munkáját végző és a forgalmi viszonyoknak megfelelően közlekedő járművezetőt. Novemberben egy hölgy vette zokon az autóbusz-vezető felszólítását arra vonatkozóan, hogy hagyja abba a szemetelést, és társával együtt tettlegesen torolta meg a jószándékú figyelmeztetést. Augusztusban egy utas sérelmezte a járművezető intézkedését, ezért ülőhelyéről felállva fenyegetőzött, leköpte és több alkalommal megütötte, illetve ököllel arcon ütötte a buszsofőrt. Emlékezetes az a nagy sajtónyilvánosságot kiváltó júniusi eset is, amelynek során egy utas csavarhúzóval szúrta lábon az autóbusz-vezetőt.

Legtöbbször az utazási jogosultságok ellenőrzésekor alakulnak ki konfliktusok, amikor az utazni szándékozó személynek nincs menetjegye vagy nem a megfelelő menetjeggyel rendelkezik, és azt a helyszínen sem kívánja megvásárolni. Sokszor különösebb indok sem kell hozzá, többen ok nélkül, vagy ittasan, tudatmódosító szerek által befolyásolt állapotban zaklatják a járművezetőket és akár a többi utast is. A bántalmazó és garázda viselkedés a fizikai sérülések mellett lelki traumát okoz az áldozatoknak, és az utasok biztonságérzetét is rontja.

A fedélzeti-, állomási- és testkamerák segítségével, továbbá a rendőrség hathatós együttműködésének köszönhetően sikerül elfogni az elkövetőket, akiket akár gyorsított eljárással is felelősségre vonnak. A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után. A MÁV-csoport célja, hogy kollégái biztonságban végezhessék a munkájukat és egyetlen bűncselekmény se maradjon jogkövetkezmény nélkül. Bántalmazás esetén mind a munkavállaló, mind a MÁV-csoport kötelező jelleggel feljelentést tesz, és nyomatékosítjuk, hogy közfeladatot ellátó munkatársaival szembeni agresszió soha nem maradhat következmények nélkül – olvasható a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság közleményében a mavcsoport.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Családi pótlék / koszovói állampogár

Széles Imre

tb-szakértő

Kapcsolt vállalkozások minősítése

dr. Buzády Csongor, LL.M. (Berlin)

ügyvéd, vállalatfinanszírozási szakjogász

Buzády és Udvari Ügyvédi Iroda, partner

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Együttműködő partnereink