hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gyakorlatban felmerülő kérdések a visszaélés-bejelentés kapcsán

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, compliance szakértő

Az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelméről szóló 2019/1937. számú irányelvet (Irányelv) átültető 2023. évi XXV. törvény (Panasztörvény) kihirdetése óta jelentős vita övezi, hogy az egyes vállalkozások hogyan tudnak a nem mindig pontosan körül határolt követelményeknek megfelelni. Cikkünkben a leggyakoribb kérdések megválaszolására vállalkozunk.

Mit lehet a visszaélés-bejelentési rendszer keretében bejelenteni?

Gyakori félreértés, hogy a visszaélés-bejelentési rendszer keretében bármiféle bejelentés megtehető, így a vállalkozásokat a be- és (fel)jelentések el fogják árasztani. Ez azonban nincsen így. A Panasztörvény 20. §-a alapján ugyanis a belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.

Ezen panaszoknak ugyanakkor kifejezetten és előre meghatározott európai uniós normákhoz kell kapcsolódniuk. Ha azonban a foglalkoztató a munkavállalóira a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 9. § (2) bekezdésében meghatározott feltételekkel a közérdeket vagy nyomós magánérdeket védő magatartási szabályokat állapít meg, ezek megsértése a belső visszaélés-bejelentési rendszerben szintén bejelenthető (ezekre ugyanakkor részben eltérő, lazább szabályok vonatkoznak). Más bejelentés ebben a rendszerben nem tehető.

Megjelent! Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők – videófelvétel és 4 iratminta

Amennyiben egy bejelentés következtében egyéb adat kezelésére is sor kerülne, ezen adatokat a visszaélés-bejelentési rendszerből haladéktalanul törölni szükséges. Ennek következtében nem áll fenn annak a veszélye, hogy a vállalkozásokat ezen panaszok el fogják árasztani. Annak a veszélye azonban fennáll, hogy a bejelentők nem fogják tudni megkülönböztetni a bejelenthető és nem bejelenthető panaszokat. Erre tekintettel a vállalkozásoknak a rendszer működését át kell látniuk, vagy megfelelő szakembereknek ki kell szervezniük.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyből megtudhatja, ki vizsgálja ki a bejelentéseket, és mikor hozható létre a bejelentések vizsgálatára közös „szervezet”.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

SZÉP-kártyás fizetés esetén számla kiállítása cég nevére

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Harmadik országbeli szolgáltatás

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Áfakörből mikor térhetek vissza alanyi adómentességbe

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink