adozona.hu
Két lépésben szűnhetne meg az eva
//adozona.hu/kommentar/20111105_eva_evas_evamegszunese_eva2012
Két lépésben szűnhetne meg az eva
Mióta ismét napirendre került az eva megszűntetése, egymást érik a nyilatkozatok az eva ellen és védelmében. Ezek között nagyon sok téves érv, számítás is van. Próbáljunk meg rendet tenni.
Mi az, amit tudunk az evás cégekről?
Az evás cégeknek jellemezően alacsony a bevétellel szemben elszámolható költség hányaduk. Ez azt is jelenti, hogy versenyelőnyben vannak azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek magas költségekkel – és emiatt alacsony nyereséggel – működnek. Ezt a versenyelőnyt felesleges még egy kedvezményes adózással növelni. Éppen az alacsony költség miatt ezek a vállalkozások nyereségesen tudnak működni nem evás cégként is. Ennek következtében alaptalanok azok a félelmek, hogy az eva megszűnésével tömegesen szűnnének meg vállalkozások.
Az eva megszüntetése és a 30 százalékos adóteher 35 százalékra emelése tulajdonképpen ugyanazt jelenti. Az NGM számításai szerint 50 milliárd bevételi többlet keletkezne az eva megszüntetésével. (az NGM számításánál pontosabb számítással nem rendelkezünk, egyelőre ezzel számolok.) Tehát a jelenlegi 180 milliárd forint eva bevétel helyett 230 milliárd forint áfa, szja, társasági adó bevétel folyna be. Ha marad az eva, akkor az eva mértékének 5 százalékpontos emelése kb. 30 milliárd forint többlet kiadást (180 / 0,30x0,05) jelentene az evásoknak, tehát 2012-ben várhatóan 210 milliárd forint folyna be az evából. Az eva megszüntetésével áfa, szja és társasági adóból pedig 230 milliárd forint költségvetési bevétel keletkezne. A 20 milliárdos különbségből látszik, hogy 2012-re az eva kulcsának emelése mellett már csak keveseknek érné meg eva alatt maradni. Emiatt az eva fenntartása feltételei szigorítása mellett csak felesleges időhúzás.
Mennyiben valósultak meg a bevezetése óta az evával szembeni elvárások?
Az első elvárás az volt, hogy az eva egyszerűsége miatt nem lesz szükség könyvelőre, a vállalkozó maga könyvelhet. Ez nem valósult meg. Az evás cégeket is könyvelők könyvelik. Ezért, ha egyszerűsödött az adminisztráció, akkor az a könyvelők munkáját könnyítette.
A másik elvárás a szürke-feketegazdaság visszaszorítása volt. Ez valósult meg a legkevésbé. A magánszektorban, nem kifejezetten az eva miatt, de elterjedt a „zsebből fizetés”. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozó egy alacsonyabb béren bejelenti a dolgozót, a nettóját pedig zsebből egészíti ki. Szintén a feketegazdaságot erősíti, hogy az evás vállalkozónak nem kell költségszámla. Ezt is az eva előnyeként szokták emlegetni, hogy nem kell számlát gyűjteni. Ha a ténylegesen elvégzett szolgáltatásért, termékért az evás nem kér számlát, akkor a nem evás partner sem adózik, bevételét el tudja titkolni.
Az se jobb, ha számlát kér az evás, de nem a saját nevére, hanem egy másik vállalkozás nevére, amelyik el tudja számolni költségként. A másik vállalkozás az így nyert adózatlan pénzből szintén zsebből fizetheti alkalmazottjait. Összegezve az eva megszűnése egyértelműen fehérítené a gazdaságot. Jelentős mértékben csökkenne a bevétel eltitkolás, a zsebből fizetés. Alacsony költséghányaduk és ennek következtében magas nyereségük miatt az evás cégek lennének az igazi haszonélvezői a társasági adó (szja) kulcs 10 százalékra csökkentésének. A nem evás vállalkozások nagy része veszteséges.
Van azonban egy ellenérv az eva azonnali megszüntetése ellen. A jogalkotó kifutott az időből. Egy normális módon működő vállalkozás már tervezi a 2012-es évét. Hogyan tervezzen az evás cég, ha nem tudja, hogy 2012-ben lesz-e még eva? Ha lesz, akkor 30 százalékos vagy 35 százalékos eva kulccsal kell számolni. Emelkedik a minimum járulékalap is. Míg 2011-ben személyes közreműködésként a 94 ezer forint garantált bérminimum után kellett fizetni a járulékait, addig 2012-ben várhatóan 108 ezer forint után, ráadásul lehet, hogy tb járulék helyett bevezetendő szociális hozzájárulási adót legalább a minimálbér (ez evásnál jellemzően a garantált bérminimum) 112,5 százaléka után kell megfizetni, ami tovább növeli az evás költségeit.
Mivel még tart a vita a kormány és a frakció között az eva sorsát illetően, ezért mindenképpen gyors kompromisszumos megoldásra lenne szükség. Ez a következő lehetne: két lépésben szűnhetne meg az eva. 2012-ben kikerülnének az eva hatálya alól a számviteli törvény hatálya alá tartozó vállalkozások (pl. kft-k). A számviteli törvény hatálya alá tartozó evás sem mentesül a költség- és egyéb nyilvántartási kötelezettség alól. Ezért a számviteli törvény hatálya alá tartozóknál jelentene legkisebb adminisztrációs többletterhet az eva hatálya alóli kikerülés. Az evás, de nem a számviteli törvény hatálya alá tartozóknak (például egyéni vállalkozók) újabb egy év állna rendelkezésre, hogy megbarátkozzanak az eva megszűnésének gondolatával. Az adórendszernek nem csak egyszerűnek, hanem előre tervezhetőnek is kell lennie.
Angyal József
okleveles adószakértő