adozona.hu
Vámengedélyt kérne? Mától csak így lehet
//adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/Vamengedelyt_kerne_Matol_mar_csak_igy_lehet_DR34NN
Vámengedélyt kérne? Mától csak így lehet
Október 2-ától kizárólag elektronikus úton intézhetik a gazdálkodók – néhány kivétellel – az Uniós Vámkódex hatálya alá eső engedélyeket, a korábbi papír alapú ügyintézés helyett. A benyújtott kérelmekkel és az engedélyezési eljárással kapcsolatosan ettől kezdve csak a rendszeren keresztül kaphatnak információt a vállalkozások – figyelmeztetnek az EY tanácsadó cég szakértői.
Mától új uniós, központi váminformatikai rendszert (Customs Decision Managment System – CDMS) állít üzembe a Nemzeti Adó- és Vámhivatal („NAV”), mely összhangban van a 2016. május 1-jével életbe lépett uniós vámkódex legfontosabb célkitűzésével, az elektronikus ügyintézés bevezetésével.
Az új rendszer az uniós vámkódex hatálya alá tartozó engedélyek iránti kérelmek kezelésére szolgál. A felületen keresztül 22 engedélytípus vonatkozásában nyújtható be kérelem, illetve ezen típusok esetében kérelmezhető többek között az engedélyek módosítása, felfüggesztése vagy visszavonása. A rendszerbe többlépcsős elektronikus azonosítással lehet belépni.
Fülöp Attila, az EY vámszakértője felhívta a figyelmet, hogy a gazdálkodók az engedélyekkel és az engedélyezési eljárással kapcsolatos vámhatósági értesítéseket (mint például hiánypótlás, engedély kiadásáról szóló határozat) október 2-át követően egyelőre csak a rendszeren belül tekinthetik meg, azokról e-mailben vagy egyéb úton nem kapnak értesítést a gazdálkodók. Ezért fontos, hogy minden gazdálkodó rendszeresen bejelentkezzen az új rendszerbe, különös tekintettel a folyamatban lévő engedélyezési eljárások esetén.
Bár uniós szabályozás alá tartoznak, továbbra is papír alapon lesz intézhető például az AEO engedélyre, a Kötelező Érvényű Tarifális Felvilágosításra (KTF), Kötelező Származás Felvilágosításra (KSZF), a vám visszafizetésre és elengedésre vonatkozó kérelem engedélyezési folyamata – emeli ki a vámszakértő.
A NAV tájékoztatása szerint a 2016. május 1-jét követően az Uniós Vámkódex alapján kiadott, már meglévő engedélyeket az adóhatóság folyamatosan tölti fel a CDMS rendszerbe.
Hozzászólások (0)