hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Több mint 80 százalékos adóvisszatérítés gázolaj után

  • adozona.hu

Az elfogadott törvény alapján növekszik mind a tüzelő-, fűtőanyag célú, mind az üzemanyag célú gázolaj jövedéki adója, amely a jövőben 110350 forint/ezer liter lesz, a korábbi 97350 forint/ezer liter helyett. Párhuzamosan a gázolaj jövedéki adójának emelésével, megnő a kereskedelmi gázolaj utáni visszatérítés összege is. Kérdés, mennyivel és milyen ágazatban?

A 19,50 forint literenkénti adóvisszatérítés a fuvarozók versenyképességének megőrzését szolgálja, írja a Deloitte hírlevele hozzátéve a visszatérítendő összeg változása érinti továbbá a mezőgazdasági ágazatot is, mivel az ott felhasznált gázolaj után 82 százalékra nő az adó-visszatérítés mértéke.

Alkoholtermékeket érintő módosítások

A magasabb alkoholtartalmú termékek esetében 50 százalékkal nő meg a jövedéki adó mértéke, amely így 414150 forint lesz, míg a 110/2008/EK rendelet
II. melléklete szerinti „minőségi” szeszes italok esetében, amelyek nem tartalmaznak semmilyen ízesítőanyagot vagy kizárólag természetes aromákat és aroma-készítményeket tartalmaznak, továbbá azon szeszes italok esetében, amelyek alkoholtartalma kizárólag a 110/2008/EK rendelet II. mellékletének 6. és 9. pontja szerinti termékből származik, és amelyeket természetes aromával vagy mézzel ízesítenek, 5 százalékos növelés eredményeként 289900 forint lesz az adó mértéke. Utóbbi adómérték kerül bevezetésre a bérfőzött párlatra, az eladásra szánt bérfőzött párlatra, valamint a magánfőzés keretében előállított párlatra, amennyiben annak mennyisége évente az 50 litert meghaladja. A sör esetében mérsékelten, 5 százalékkal nő a jövedéki adó mértéke. A fentieken túl szintén mérsékelt, 5 százalékos jövedéki adó emelés lép hatályba a törvény alapján az egyéb bor, a pezsgő, valamint a köztes alkoholtermékek esetében is.

Esetlegesen érdeklődésre tarthat számot az is, hogy ismételten bevezetik a 2011. április 1-jét megelőzően már alkalmazott adómentesség a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények, alkohol tartalmú gyógynövény-készítmények előállításához szükséges, ahhoz felhasznált alkoholtermékekre vonatkozóan.

Dohánytermékek jövedéki adó változásai

A dohánytermékek esetében a törvény lépcsőzetes jövedéki adó emelést ír elő, amelynek megfelelően ez év november 1-jétől, 2012. május 1-jétől, valamint 2012. november 1-jétől megnő a jövedéki adó mértéke.

A szerencsejátékról szóló 1991. évi XXXIV. törvény (Szjtv.) módosítása

A Parlament elfogadta az Szjtv. módosítását szolgáló törvényt is, amely egyrészt megemeli a pénznyerő automaták tételes játékadóját, másrészt bevezeti ugyanezen automaták esetében a százalékos mértékű játékadó fogalmát. A pénznyerő automaták tételes adójának tekintetében az I. és II. kategóriájú játékteremben üzemelő pénznyerő automaták esetében 500 ezer forintra, míg az elektronikus kaszinóban üzemelő automaták esetében 700 ezer forintra nő a tételes adó mértéke.

Ezen intézkedés mellett bevezetésre kerül a játékadó százalékos formája is, amelyet pénznyerő automata üzemeltetője (szerencsejáték-szervező) automatánként akkor köteles megfizetni, ha tárgynegyedévenként az automata tiszta játékbevétele eléri vagy meghaladja a 900.000 Ft-os határt. Ennek túllépése esetén az automata üzemeltetője a 900 ezerot meghaladó részre 20 százalék játékadó megfizetésére lesz kötelezett, amelyet negyedévenként, a tárgyhónapot követő hó 20. napjáig köteles bevallani és megfizetni.

A szerver alapú pénznyerő automaták esetében a szerencsejáték-szervező mentesül a fenti játékadó megfizetésének kötelezettsége alól, helyette a tiszta játékbevétel 33 százalékának megfizetésére köteles. (Szerver alapú pénznyerő automatának minősül az a pénznyerő automata, amely az internet mint távközlési rendszer felhasználásával működtetett szerver alapú rendszerben üzemeltethető, és amelynek játékprogramja a központi szerveren egy zárt, ellenőrzött rendszeren működik, a hozzá csatlakoztatott gépek (műszaki egységek) pedig a játékteremben, játékkaszinóban találhatók.)

Amennyiben az adóalany nem tesz eleget fenti fizetési kötelezettségeinek, az állami adóhatóság a szerencsejáték-szervező engedélyét visszavonja.
Az elfogadott törvény 2012. január 1-jével kezdődően adókötelezettség alá vonja a távszerencsejáték-tevékenységet is. Távszerencsejátéknak a lóverseny-fogadás és a kártyajáték minősül, ha azt hírközlő eszköz és rendszer útján szervezik. 2012. január 1-jétől távszerencsejáték-szervezés kizárólag az állami adóhatóság engedélyével végezhető, amennyiben a szervező megfelel a törvényben foglalt szigorú formai és tartalmi feltételeknek. Fontos, hogy a szervezőknek a magyarországi ügyek vitelére Magyarországon belföldi lakóhellyel vagy székhellyel bíró képviselővel kell rendelkezniük, az adóügyek vitelére pedig pénzügyi képviselőt kell megbízniuk, ha nem rendelkeznek Magyarországon fiókteleppel. A távszerencsejáték-szervező tevékenység esetén az adó mértéke a
Szjtv. területi és tárgyi hatályának figyelembevételével meghatározott tiszta játékbevétel 20 százaléka lesz. A törvény értelmében, a szervező a távszerencsejáték játékadóját havonta, a tárgyhónapot követő hónap 20. napjáig köteles bevallani az állami adóhatósághoz az adó egyidejű megfizetése mellett.

Az államháztartásról szóló törvény (Áht.) változása

Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere elmondta: A Parlament elfogadta az Áht. módosítását is. A törvény értelmében lerövidül a fizetési kötelezettségekre, fizetésre kötelezettek körére, a fizetési kötelezettség mértékére vonatkozó törvények, így többek között az adótörvények és azok módosításának kihirdetése és hatálybalépése közötti időszak. A törvény a mostani negyvenöt – az országgyűlési képviselők általános választásának évében negyven – napos időszakot egységesen harminc napra rövidíti le.

A törvény módosításának az indoka az, hogy a jogalkotó a törvényalkotás folyamatát a rendkívül gyorsan változó gazdasági környezethez kívánja igazítani, és lehetőséget kíván teremteni a költségvetési folyamatok gyorsabb befolyásolására. Az adózók számára azonban még több erőforrást fog igényelni, hogy az új adószabályokat időben implementálni tudják, illetve még több jogértelmezési kérdés marad megválaszolatlan a módosítások hatálybalépésekor.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink