adozona.hu
Gázolaj-matek : még senki sem tudja, hogy mennyi lesz a jövedéki adó
//adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/20110911_gazolaj_jovedeki_ado_adozas_kormany_vissz
Gázolaj-matek : még senki sem tudja, hogy mennyi lesz a jövedéki adó
Kéthavi bizonyosság után jövőre nem tervezhető nehézségek várhatnak a fuvarozókra, mert az uniós adószabályozás sajátosságai miatt egyelőre nem tudni, hogy a gázolaj jövedéki adójából mekkora visszatérítést ad majd a kormány.
Nem nyilvánvaló, de pontosan meghatározott, hogy miért éppen ekkora számokkal dolgozott a kormány. Az Európai Unió ide vonatkozó irányelve szerint ugyanis a jövedéki adó nem lehet 330 eurónál kevesebb 1000 literenként. Továbbá azokra az országokra, amelyek nem eurót használnak, az árfolyamot is meghatározzák. Mindig az első októberi munkanapon érvényes átváltási rátával számolnak, amely aztán januártól 12 hónapon keresztül érvényben marad. Mivel 2010. október 1-én az euró/forint árfolyam 273,85 forint volt, a gázolaj jövedéki adója minimum 90,37 forintra adódott literenként. A 7,5 tonnát elérő össztömegű tehergépkocsik és az autóbuszok a 97,35-ből kaptak vissza január 1-e óta 6,50 forintot, illetve november 1-i emelés után 19,50 forintot. (A visszatérítésre korábban is lett volna lehetőség, de nem használtuk ki. Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Belgium és Szlovénia például már régebben él a visszatérítéssel.)
A visszatérítési rendszer bevezetésének igen jelentős hatásai vannak. A közúti fuvarozás jelentős, például a mezőgazdaság súlyához mérhető ágazat. A szektor cégei évente mintegy 500 milliárdot fizetnek be az államkasszába, ami az összes befizetés 6 százaléka. A 130 ezer embert foglalkoztató szektor 1600 milliárd forint értékű GDP-t állít elő, a bruttó hazai termék 6 százalékát. A fuvarozók lobbiereje megfelel a súlyuknak, így nem csoda, hogy a jövedéki adó emelését a visszatérítés gyors (egy napon belüli) kibővítése követte.
A legalább 7,5 tonna össztömegű járművek – amelyek a teljes fuvarforgalom legnagyobb részét bonyolítják – a nemzetközi szállítások esetében abban az országban tankolnak, ahol a legalacsonyabb a nettó üzemanyagár. Mivel az áfa-tartalmak eltérőek (például Ausztriában és Szlovákiában is alacsonyabbak a hazainál), a forgalmi adó visszaigénylése és a jövedéki adó visszatérítése után a fuvarozók itthon jobban járnak. Ezt ékesen bizonyítja, hogy a visszatérítés bevezetése óta mintegy 200 millió liter gázolajvásárlás tért haza, ami nagyjából 20 milliárd forint plusz adóbevételt eredményezett.
A teljes hazai gázolajforgalom idén összesen 2,7 milliárd liter lesz, aminek durván a felét, 1,3 milliárd litert a fuvarozók használják fel. Ha nincs visszatérítés a forgalom 2,5 milliárd liternél megállt volna a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) becslése szerint. A 19,50 forintos visszatérítés bevezetésére azért volt szükség, hogy ezt az idei forgalomemelkedést meg lehessen őrizni. E nélkül az év utolsó két hónapjában 35-40 millió liter üzemanyagot a határokon túl vásároltak volna meg, ami 3,4-4,0 milliárd forintos adókiesést hozott volna magával.
Összehasonlításképpen a benzin forgalma az első félévben 6 százalékkal csökkent az előző év első hat hónapjához mérve, miközben a gázolaj-forgalom 6 százalékkal emelkedett.
A kormány által várt plusz 3 milliárd forintos jövedéki adóbevétel eléréséhez mintegy 230 millió liter gázolaj értékesítésére volna szükség. Erre van is reális esély, hiszen Magyarországon egymillió dízelüzemű személyautó fut, továbbá sok ezer 7,5 tonnánál kisebb össztömegű teherautó is.
Kérdés, hogy a jövedékiadó-emelésnek van-e inflációs hatása? A kereskedelmi forgalomban megjelenő áruk átlagárában legfeljebb 10 százalék a logisztikai költség a MKFE becslése szerint. Az egy kilométerre jutó fuvarozási önköltségben pedig mintegy 40 százalék az üzemanyagköltség. Azaz 1 százalékos áremelkedés az eredeti ár 0,04 százalékos emelkedését okozhatja, amely gyakorlatilag elhanyagolható, az infláció szempontjából szinte érdektelen.
Más veszély azonban fenyeget. Nem lehet ugyanis tudni, hogyan alakul az október 1-i forintban mért euró árfolyam, amely januártól egy évre meghatározza a minimális jövedéki adó mértékét, amely szerencsétlen esetben jó pár forinttal megemelheti a minimális jövedéki adót, amely szűkítheti a fuvarozóknak jutó visszatérítést, s ezzel rontva a versenyképességüket. Emiatt elképzelhető, hogy a kamionok kénytelenek lesznek ismét külföldön tankolni. Természetesen fordított árfolyammozgás esetén a hazai üzemanyag-pozíciók javulhatnak, de a forint jelenlegi árfolyammozgásai alapján erre kisebbnek látszik az esély.