hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Települési adókkal trükköznek az önkormányzatok

  • adozona.hu

Szeptemberig 34 további település vezetett be települési adót a koronavírus hatásainak enyhítését célzó települési adókivetési tilalom 2023. január 1-jétől történt feloldásának eredményeképpen. Egyes esetekben nemcsak az adómértéket emelték, hanem a helyi építési szabályzat módosításával egyes telkek övezeti besorolását is megváltoztatták, sokszor magasabb adófizetési kötelezettséggel sújtva az ingatlan tulajdonosát – hívja fel a figyelmet blogbejegyzésében Barta Bettina, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédjelöltje.

A helyi önkormányzatok adókivetési gyakorlatát a Kúria több ízben vizsgálta, ítéletei nyomán számos követelmény kristályosodott ki, mint a közteherviselés arányossága, az érintett ingatlanok sajátosságainak figyelembevétele, a diszkrimináció tilalma. Az adófizetési kötelezettség súlyosbítása azonban nemcsak közvetlenül az adómérték rendeletben történő emelésével, hanem közvetett módon, adott esetben a helyi építési szabályok módosításával is megvalósítható.

Egy konkrét esetben a települési önkormányzat a helyi építési szabályzat átszabásával megváltoztatta egy telek övezeti besorolását, amellyel egyúttal a korábbi évekhez képest többszörösére megemelte az ingatlan tulajdonosának telekadó-fizetési kötelezettségét. Az övezeti besorolás megváltozásával pedig nem kizárólag az alkalmazandó adómérték növekedett, hanem az ingatlan beépíthetőségének mértéke is csökkent.

Ezzel a módosítással az önkormányzat tehát nemcsak az adóterhet súlyosbította, de egyidejűleg az ingatlan hasznosíthatóságát is korlátozta anélkül, hogy a helyi jogalkotó ezt a szabályozást bármely objektív indokkal alátámasztotta volna. Önmagában az önkormányzat gazdasági érdekeit szolgáló adókivetés nem elegendő indok erre a Kúria vonatkozó ítéleteinek ismeretében. A helyi jogalkotónak ugyanis saját gazdálkodási követelményeinek érvényre juttatása során is tekintettel kell lennie az adóalanyok teherbíró képességére és az adótárgyak sajátosságaiban rejlő különbségekre.

A helyi önkormányzatok adókivetési gyakorlata, mellyel egységes adómérték alá kerül több ingatlan, első olvasatra nem tűnik jogszabálysértőnek, azonban az eltérő tulajdonságokkal, hasznosíthatósági lehetőségekkel rendelkező telkek azonos adómértékkel sújtása megvalósíthatja az adótárgyak közötti diszkrimináció tilalmát, mivel különböző ingatlanokat egységesként kezel, nem differenciál kellő mértékben eltérő adómértékek bevezetésével.

Jól tükrözi ezt, hogy a tárgy szerinti esetben az önkormányzati szabályozás több, mint húsz övezeti besorolásra csupán három különböző telekadó mértéket alkalmaz.

A Kúria ítélkezési gyakorlatában irányadó szempont, mely szerint az „önkormányzatnak értékelnie kell az illetékességi területe alá tartozó ingatlanok, építmények rendeltetését, azok földrajzi elhelyezkedését, a településre jellemző eltérő forgalmi értékeket általában és a településen belüli forgalmi értékekben jelentkező eltéréseket is” ebben az esetben nem valósul meg.

A bemutatott követelményekkel ellentétes helyi adóztatási gyakorlat az illetékes kormányhivatal, illetve bíróság előtt megtámadható, mivel nélkülözi az adókivetés során mérlegelendő kötelező szempontokat, egyetlen célja az önkormányzati adóbevételek növelése. A megtámadásra pedig akár visszamenőlegesen is van lehetőség, ennek egyetlen korlátja az elévülési idő, amely adójogszabályok esetében 5+1 éves időtartamban számítandó.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Átalányadózó - csed összege

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Családtámogatási ellátás illetékesség meghatározása

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Adómentes vagy áfás?

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 június
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Együttműködő partnereink