További témák

Iparűzési adó: könnyebben intézheti ügyeit az önkormányzatoknál

  • Antretter Erzsébet, Niveus Consulting Group, szenior menedzser
1

Egyre több külön bejelentési kötelezettség szűnik meg az önkormányzatok felé az egyablakos rendszer szélesítésének köszönhetően. Helyi adó ügyekben is általánossá vált az online ügyintézés az e-önkormányzati portálnak köszönhetően. Cikkünkben a helyi adóhatóságokkal történő ügyintézés egyszerűsítésével, digitalizációjával kapcsolatos fejleményeket mutatjuk be.

Az iparűzésiadó-bevallás NAV általi továbbítása

Az adózók első ízben a 2017-ben kezdődött adóévükről nyújthattak be iparűzésiadó-bevallást az állami adóhatóságon keresztül elektronikus úton, az általános nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program használatával.

Bár az elektronikus bevallást támogató számítógépes rendszer az esetleges számítási hibákat, a bevallás egyes sorai közti logikai összefüggések esetleges figyelmen kívül hagyását jelzi, az állami adóhatóság eddig az ilyen bevallást is továbbította az illetékes önkormányzati adóhatóságnak. Érdemi ellenőrzést pedig egyáltalán nem végzett. (Erről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatnak.)

A nyári adócsomagban elfogadott jogszabály-módosítás szerint 2020. január 1-jétől azonban a NAV csak a helyes bevallásokat továbbítja az önkormányzati adóhatóság felé. Ha a bevalláskitöltő rendszer által automatikusan jelzett hibákat az adózó nem javítja ki, úgy az állami adóhatóság nem továbbítja a bevallást, azt az adózó kizárólag az önkormányzati adóhatóságnál nyújthatja be.

További változás, hogy 2020. január 2-ai hatállyal a sportvállalkozások kizárólag az állami adóhatóságon keresztül (elektronikus úton) nyújthatják be iparűzésiadó-bevallásukat. Ennek oka, hogy az állami adóhatóság így az adóbevallásban feltüntetett adatokból ki tudja nyerni a sportvállalkozások iparűzésiadóalap-kedvezményével kapcsolatos információkat, amelyekről adatot kell szolgáltatnia a támogatásokat vizsgáló iroda (TVI) részére. (A sportvállalkozások 2018. január 1-jétől iparűzésiadó-alapjuk számításakor a nettó árbevételüket csökkenthetik bizonyos tételekkel, például a sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet értékesítéséből származó árbevétellel.)

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, miben egyszerűsödik a bejelentési és a változásbejelentési kötelezettség, és bemutatjuk az e-önkormányzati portált.

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A 2020-as változásokról szóló cikkeinket ITT olvashatja el.

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (1)

Ruszin Zsolt

Az egyik cikk címe élteti a kormány intézkedéseit, a másik kifogásolja azokat. Ezek szerint egy pozitív cikk, bár vannak az afrikai sertés-pestisről jobban ismert ASP kapcsán problémák.

A rendszer lassú és körülményes, kitöltet olyan adatokat, ami a rendszer tud. Az internet kapcsolatra nagyon érzékeny, azért inkább beküldés előtt célszerű PDF-et menteni a formról, mert azt epapíron beküldve is feldolgozza az önkormányzati adóhatóság. Az eljárási jogosultság kapcsán az ASP figyeli az RNY-t, ami nem túl szerencsés, mert azt alig valaki használja céges meghatalmazásra. A meghatalmazások döcögnek, nincsen meghatalmazott által kezdeményezhető meghatalmazás. A lekérdezés botrányos, az adófolyószámlát még az ügyvezetőnek se mutatja meg az ASP. Az ASP legbotrányosabb része, hogy valójában azt nem tudják használni az önkormányzati ügyintézők, mert az ASP gyakran változik és gyakran nem működik jól. Több ügyintézőről tudok, aki kistelepüléseken az ASP (meg az alacsony bér) miatt mondott fel.

A NAV-os adatküldés se tökéletes. IFA bejelentkezésnek nem tekintik a NAV által küldött adatokat, a HIPA kapcsán pedig a katások pattannak vissza azzal, hogy "már van" adóbejelentkezése, nem választhatja az átalányt.

A 2020-tól bejelenthető önkormányzati adóhatósági képviselet kapcsán is figyelmeztettem a Pénzügyminisztériumot, hogy alulszabályozták a kérdést, mert 600 ezer adózónál nem lenne szerencsés újabb EGYKE-ket feldolgozni (lásd: EGYKESZ botrány 2015 végén). Hiányzik a kiterjesztő jogszabályi rendelkezés, amely a teljes körű meghatalmazottat HIPA jogosulttá teszi.

Ideje lenne azt is helyretenni, hogy a társasági adóbevallás beküldésére jogosult küldhet be HIPA-t, vagy legyen rá önálló kategória.

A kormányrendeleteket egyszerűen nem tartják be, és ezek a néhány mondatos törvényszövegek nem segítenek, csak káoszt teremtenek, az "egyszerűsítés" égisze alatt.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Munkavállaló, aki a távollétét nem igazolta

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szabadság számítása gyed alatt

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

2019 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X