adozona.hu
Regisztrációs adó: leggyakoribb kérdések és válaszok
//adozona.hu/cegauto_es_regisztracios_ado/20110706_regisztracios_ado_torveny_torvenymodosita
Regisztrációs adó: leggyakoribb kérdések és válaszok
Az Országgyűlés 2011. július 4-én megszavazta a regisztrációs adóról szóló törvény módosításait. Íme a leggyakoribb kérdésekre adott válaszok. A kérdések tisztázásában a Csurgay Ügyvédi Iroda segít.
Hallottam, hogy a regisztrációs adó csökkenni fog, illetve meg is szüntetik idővel. Mikor és milyen mértékben várható a csökkentés, illetve mikor fogják megszüntetni?
Valóban felmerült, és a sajtóban is megjelentek a hírek, miszerint a regisztrációs adót el fogják törölni, azonban ez csak néhány politikus csírájában elhalt kezdeményezésének bizonyult, amelyet az országgyűlés érdemben nem is tárgyalt. A regisztrációs adó csökkentéséről szóló hírek is csak részben minősülnek igaznak, ugyanis az országgyűlés által a minap elfogadott törvény nem az egyes adótételeket kívánja csökkenteni, hanem az úgynevezett avultatási skálát módosítja, amely a már forgalomba helyezett (használt) gépjárművek vonatkozásában állít fel értékvesztési vélelmet. A miniszteri indokolás szerint a módosítás a piaci folyamatok követését szolgálja, 2007 óta ugyanis változatlan az úgynevezett avultatási skála. A módosítás lényege, hogy míg jelenleg a törvény a 241. hónaptól számolt 90 százalékos értékcsökkenéssel, addig a javaslat hatályba lépését követően már a 169. hónaptól lehet a maximális avultatással számolni. Az új avultatási szabályokat a törvény kihirdetését követő 8. napot követően indult eljárásokban kell majd alkalmazni.
Igaz, hogy a nagyobb autók után majd alacsonyabb regisztrációs adót kell fizetni? (ezt írta az origo korábban: „A mostani adótételekhez képest 20-50 százalékkal növelné az adót a 2500 vagy annál kisebb köbcentis benzinmotorú, illetve legfeljebb 3000 köbcentis dízeles autók esetén. Az ennél nagyobb hengerűrtartalmú autóknál azonban csökkennek. Az indoklás kimondja: a nagyteljesítményű autókra vonatkozó két adókategóriát összevonják, ezért a legmagasabb adótételek jelentősen csökkenni fognak. Arra a 3 ezer köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú, külföldről behozott autóra, amely az eddigi környezetvédelmi besorolás szerint a legjobb osztályba tartozik, 3,2 millió forint regisztrációs adót kell ma megfizetni, jövőre az adó már csak 2,3 millió forint lehet.”)
Bár érkezett az országgyűléshez olyan módosító indítvány, amely csökkenteni kívánta a nagyobb teljesítményű személygépkocsik adótételét annak érdekében, hogy kisebb legyen az autó magyarországi és a külföldi forgalomba helyezéséből fakadó adókülönbség, azonban az Országgyűlés ezt elvetette. A regisztrációs adó egyes adótételei nem változnak.
Miért éri meg (vagy nem éri meg) „hazahozni” az autót?
A "hazahozatal" nem jelent közvetlen anyagi előnyt a tulajdonosok számára, hiszen az egyébként fizetendő regisztrációs adó 50 százalékát így is ki kell fizetni, míg ha meghagyják a külföldi rendszámot, akkor nem keletkezik fizetési kötelezettségük. Az amnesztia bevezetése inkább a tulajdonosok társadalmi szolidaritására számít, mint az anyagi érdekeikre.