hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Növeli a biztonságérzetet az étkezési utalvány

  • MTI

A magyar munkavállalók többsége használja, és fontos juttatásként számít az étkezési utalványra - derüli ki a KutatóCentrum legfrissebb felméréséből.

A KutatóCentrum júniusban végzett online kutatást: ezer embert kérdeztek meg, hogy feltérképezzék a lakosság véleményét az étkezési utalványok használatáról, továbbá azt, hogy hol, mikor és mire költik el a cafeteriának ezt az elemét. A megkérdezett 18 és 64 év közöttiek 72 százaléka legalább egyszer fizetett étkezési utalvánnyal az elmúlt egy évben.
   
A felhasználók több mint háromnegyede úgy látja, sok elfogadóhelyen tudnak fizetni a papír csekkekkel, 56 százalékuk szerint pedig így gyakrabban adódik lehetőségük arra, hogy éttermekbe, kifőzdékbe járjanak, vagy ételt rendeljenek.
   
Amikor a felhasználók meleg ételt vásárolnak, egyértelműen az étkezési utalványt részesítik előnyben: a kutatásban megkérdezett összes válaszadó 52 százaléka ezt veszi ki a tárcájából, ezután jön a készpénzes fizetési mód 28, majd a bankkártyás 15 százalékkal.
   
A megkérdezettek közel 60 százaléka a családtagoknak, barátoknak is ad utalványaiból, elsősorban szüleikkel, gyermekeikkel (61 százalék), illetve élettársukkal, házastársukkal (42 százalék) osztják meg a csekkeket.
   
A jelenleg utalványt használók kétharmada úgy véli, ha nem kapnának étkezési utalványt, akkor jelentős jövedelemtől esnének el. Minden második felhasználó szerint az utalványok hiánya anyagi biztonságérzetük csökkenésével is együtt járna, és kevesebbet étkeznének étteremben vagy kifőzdében.
   
Azok körében, akik nem használtak az elmúlt egy évben utalványt - mert vagy nem kapnak 2011-től, vagy egyáltalán nem is kaptak a munkahelyen -  53 százalékos azoknak az aránya, akik örülnének, ha kapnának, hiszen így többlet jövedelemhez jutnának.
   
Harmaduk úgy gondolja, hogy ennek hatására a mostaninál többször étkeznének étteremben vagy kifőzdében, illetve hogy könnyebben tudnák megtervezni havi költéseiket.
   
A megkérdezettek 56 százaléka szerint az étkezési utalványok egyik legfőbb előnye, hogy ezzel a megoldással mindenki jól jár: munkavállaló, munkáltató, utalvány-elfogadó, és összességében a magyar gazdaság is. A másik két jelentős előny, hogy az étkezési utalvány megosztható családtagokkal, barátokkal (53 százalék) és többet lehet költeni így élelmiszerre, étkezésre (38 százalék).
   
A megkérdezettek 60 százaléka gondolja úgy, hogy az étkezési utalványok használatával a magyar vendéglátóipart támogatja.
   
A közlemény felhívja a figyelmet arra, hogy a nettó bérek idén megkezdődött csökkenése még várhatóan két évig folytatódik, a munkaadók pedig bérben nehezen vagy nem tudják ellensúlyozni ezt, azonban az étkezési utalvány a kedvezményes adózása miatt valós megoldást ad mindkét fél kezébe.
   
Jelenleg havonta 18.000 forint értékben adható étkezési utalvány a munkavállalóknak kedvezményesen. A megkérdezettek válaszaiból azonban kiderül, hogy a többség nem használja ki, vagy nem tudja kihasználni a törvény által biztosított keretet: 56 százalék havonta átlagosan 3.000 és 12.000 forint közötti értékben használt fel étkezési utalványt, 3.000 forint alatti összeget 23, 12.000 felettit pedig 17 százalék jelölt meg.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ügyfélkapu+

Szipszer Tamás

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Ügyfélkapu

Szipszer Tamás

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink