hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adóztatásra vonatkozó irányelv: elveszhet a dízel árelőnye

  • MTI

A Frankfurter Allgemeine Zeitung pénteki számának értesülése szerint az EU-Bizottság módosítani kívánja az üzemanyagok adóztatására vonatkozó irányelvét, ami (Németországban) literenként 28 centtel növelheti a dízel üzemanyag kiskereskedelmi árát azzal, hogy a kivetési alapot a mennyiség helyett az üzemanyag energiatartalmára helyezik át.

Az EU-Bizottság energiaadóztatási irányelveinek módosítására vonatkozó tervezetét Algirdas Semeta adóügyi biztos a jövő hét közepén mutatja be hivatalosan Brüsszelben.
   
A javaslat szerint az EU-ban használt üzemanyagokra nem a mennyiség, hanem az energiatartalom alapján kell majd kivetni az adót. Ehhez adódik majd még az üzemanyag által kibocsátott szén-dioxid-mennyiség után kivetendő adó is. Mivel azonos mennyiségre vetítve a dízel üzemanyag magasabb energiatartalommal rendelkezik, mint a benzin, a dízel adója is magasabb lesz a benzinénél. Az EU-Bizottság számítása szerint a dízel üzemanyag árának adótartalma legkevesebb 17 százalékkal lesz majd nagyobb, mint a benziné.
   
Az EU-Bizottság szerint a mennyiség alapján kivetett adót csak történelmi hagyományok indokolják. Amennyiben azonban például környezetvédelmi okokból vagy hatékonyság szempontjából összehasonlíthatóvá akarjuk tenni a különféle energiahordozókat, mindenképpen az energiatartalmat kell figyelembe venni. A bio-üzemanyagok energiatartalma például sok esetben jóval alacsonyabb a fosszilis energiahordozókénál. Mennyiség alapján adóztatva a bio-üzemanyagok hátrányt szenvednek a dízelhez és a benzinhez képest.
   
Az autóipari szakmai érdekképviseleti szervezet, a VDA (Verband der Automobilindustrie) véleménye szerint az EU-Bizottság amellett, hogy figyelmen kívül hagyja a németországi történelmi hagyományokat, javaslatával egyenest saját klímapolitikai céljait keresztezi. A német autóiparnak éppen a dízel technológia területén sikerült a legnagyobb eredményeket elérnie az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében. Brüsszel javaslata ezeket az eredményeket sodorja veszélybe.
   
A VDA adatai szerint az idei első félévben Németországban üzembe helyezett autók 45,6 százaléka volt dízel üzemű. A német gyártmányoknál az arány még ennél is magasabb, 51,1 százalék volt. A dízel járművek beszerzési ára magasabb, mint a benzineseké, de hatékonyabb üzemanyag-felhasználásuknak és az alacsonyabb üzemanyagáraknak köszönhetően összességében olcsóbbak, mint a benzinesek.
   
Brüsszel új adóztatási irányelve felszámolná a dízel járművek üzemeltetési előnyét. Németországban a benzin adótartalma literenként 64 cent, a dízelé pedig 47 cent. Amennyiben Németország nem csökkenti a benzin adótartalmát, a dízelét kell majd megemelnie, mégpedig literenként 75 centre - ami meg is jelenik majd a benzinkutak áraiban.
   
Brüsszel reméli, hogy irányelvei már 2013-ban hatályba léphetnek. Mivel azonban adózási kérdésekben az uniós tagországok egyhangú döntése szükséges, ez legalábbis kétséges.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink