hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Végkielégítések különadója: miért meszelhetné el az új törvényt az AB?

  • adozona.hu

Számos érdekvédelmi és szakmai szervezet is jelezte, hogy Alkotmánybírósághoz fordulnak a jó erkölcsbe ütköző végkielégítések 98 százalékos különadója miatt. Az Adózóna okleveles adószakértője szerint azonban az eddig beérkezett 52 beadvány megalapozatlan. Miről szólnak a beadványok és mi a valós probléma?

A kérelmezők a törvény szövegének alapos értelmezése nélkül nyújtották be a beadványaikat, miután még mindig abban a tévhitben vannak, hogy 2 millió forint felett ütközik jó erkölcsbe a kifizetett végkielégítés. Csakhogy a törvény értelmében 2+2 millió felett kell csak különadót fizetni. A Nemzeti Gazdasági Minisztérium (NGM) által kiadott közlemény hiába szögezte le, hogy a jogalkotói szándék 2 millió forint volt, a 4 milliós korláttal szemben szakmai ellenérvet nem tudott felhozni.

Két megoldás van: vagy tudomásul veszi az NGM, hogy a jó erkölcsbe ütköző végkielégítés csak 4 millió forint felett esik a különadó hatálya alá, vagy törvénymódosítást nyújt be, hogy a törvény szövegében is érvényre juttassa a jogalkotói szándékot. Ennek a kérdésnek a tisztázásáig elhamarkodott lépés az Alkotmánybírósághoz fordulni. Csak arra jó, hogy elterelje a figyelmet az érdemi problémáról. Ami egyértelműen alkotmányellenes, az a visszamenőleges hatály.

A végkielégítések 98 százalékos különadójára vonatkozó szabályokat egy hét múlva már alkalmazni kell, de a kormány szándéka még nem tisztázott: marad a 4 milliós korlát, vagy törvénymódosításra kerül sor. Az érdekképviseletek, illetve szakmai szervezetek feladata megítélésem szerint most nem az, hogy az alkotmánybírósághoz forduljanak, hanem a kihirdetett törvényszöveghez való ragaszkodás lenne. A legalább 20 éve a közszférában dolgozók elbocsátásuk esetén már egy hét múlva szembesülnek a problémával: már a havi 200 ezer forint feletti jövedelmük különadó köteles lesz, vagy csak a 333 ezer forint feletti jövedelem. Micsoda különbség! Amikor ilyen azonnal megoldandó „húsba vágó” problémákat kell tisztázni, akkor nem az a legnagyobb probléma, hogy alkotmányellenes-e a kihirdetett törvény. Döntés ugyanis nem várható rövid időn belül.

Bár önadózás van Magyarországon, a 98 százalékos végkielégítések különadójával kapcsolatosan nem az érintettek lesznek elsődleges döntési helyzetben. A kifizető fogja elsőként megállapítani a különadó alapját. Visszamenőlegesség esetén is a kifizető nyújt be önellenőrzést és ad ki igazolást az általa kiszámított különadó előlegről. Miért vállalna a kifizető szakmai konfliktust az adóhatósággal? A legkisebb kétely esetén is nem a jogszabály alapján fogja a különadó alapját meghatározni, hanem egy szakmai érvekkel alá nem támasztott NGM közlemény alapján. A kifizetőt nem fogja érdekelni például az elbocsátott pedagógus véleménye.

Többen jelezték, hogy telefonon érdeklődtek az APEH ügyfélszolgálatán, az NGM-nél, de sehol sem tudtak választ adni a kérdésre: hogyan kell kiszámítani a különadó alapját. Az adózóna megpróbált segíteni azzal, hogy közzétett egy kalkulátort, amelyik a jogszabályban foglaltak alapján kiszámítja a különadó alapját. Az életszerű és sokakat érintő számpélda, ameddig még különadó-mentes a végkielégítés:

Havi 333 ezer forint jövedelem, 8 havi végkielégítés + 2 havi munka alóli felmentés.

A 60 napra számított összeget meghaladó rész 6 hónap * 333 000 = 1 998 000 (ez főszabályként a különadó alapja (9.§ (2) bekezdés). A törvény 9.§ (3) bekezdése szerint ebből csak a 2 millió feletti rész a különadó alapja. Mivel az 1 millió 998 ezer forint ezen belül van, ezért a 60 napra számított összeget meghaladó rész nem különadó köteles.

A 9.§ (4) bekezdése még egy speciális szabályt tartalmaz: A 60 napra számított összeget meg nem haladó rész 2 hónap végkielégítés + 2 havi munka alóli felmentés = ( 2 + 2 ) * 333 000 = 1 332 000 forint. Ennek a két millió feletti részével ki kellene egészíteni a különadó alapját. Mivel ez is 2 millió forint alatt van, ezért itt sem képződik különadó alap. Összességében a 10 hónapra járó (8+2) * 333 000 = 3 330 000 forint különadó mentes lesz. Ez majdnem megegyezik azzal, amit a szakszervezetek kértek a törvényjavaslat tárgyalása során!

Ha megismételjük a számítást  a „jó erkölcsbe ütköző” havi 1 milliós jövedelemmel, akkor a következő eredményt kapjuk:

A 60 napot meghaladó rész 6 * 1 millió = 6 millió. Ebből 4 millió forint lesz a különadó alapja. A 60 napot meg nem haladó összeg (2 + 2) * 1 millió = 4 millió forint. Ebből 2 millió forint lesz a különadó alapja. Tehát a 10 hónapra járó 10 millió forintból a különadó alapja 4 + 2 = 6 millió forint. Nem esik a különadó hatálya alá 2 + 2 = 4 millió forint.

Alapvetően tehát nem a törvény szövegével van a probléma, nem lehet kétféleképpen értelmezni a törvényt, nem bonyolult a megfogalmazás. Persze elolvasni azért el kell, mivel a szakszerűtlen beadványok csak lassítják a döntést.

Angyal József okleveles adószakértő

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Növénybiztosítás díjbekérő, számla?

Nagy Norbert

adószakértő

Autóbérlés 3. országbelinek

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink