Működési támogatást kaphatnak az egészségügyi intézmények lejárt tartozásaik rendezésére

  • adozona.hu

Társadalmi egyeztetésre bocsátották a a járóbeteg- és fekvőbeteg-szakellátást nyújtó közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók gazdálkodását segítő intézkedésekről szóló kormányrendeletet.

1. § (1) A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (Ebtv.) 31. § (9a) bekezdése alapján adatot szolgáltató járóbeteg- és fekvőbeteg-szakellátást nyújtó állami, önkormányzati, egyházi tulajdonban álló egészségügyi szolgáltató, továbbá a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szerinti felsőoktatási intézmény részeként működő klinikai központ (egészségügyi szolgáltató) 2024. december 31. napján fennállt, lejárt tartozásállománya alapján működési támogatásban részesül. A működési támogatás összegét a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (finanszírozó) állapítja meg és honlapján közzéteszi. A működési támogatást a 2. §-ban foglaltak szerint lehet felhasználni. A működési támogatást a finanszírozó utalványozza az egészségügyi szolgáltatók részére.

(2) A működési támogatás összegének megállapítása során nem vehető figyelembe a nagyértékű gyógyszerfinanszírozás előirányzat terhére már finanszírozott pénzügyi keretes készítmények finanszírozóra engedményezett összege.

(3) A működési támogatás fedezetéül az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. kormányrendelet 5. számú melléklete szerinti célelőirányzatokon belül a működési támogatás előirányzata szolgál.

2. § (1) Az egészségügyi szolgáltató a működési támogatást
a) az állam felé fennálló köztartozások, 
b) a 2024. december 31-én lejárt szállítói tartozások,
c) a 2024. december 31-én lejárt egyéb tartozások,
d) a további szállítói és egyéb tartozások
kiegyenlítésére használhatja fel 2025. február 28-ig, azzal, hogy a sorrendben következő pontban meghatározott célra csak akkor használható fel a támogatás, ha a sorrendben azt megelőző pont szerinti tartozását az egészségügyi szolgáltató már kiegyenlítette.


(2) A működési támogatás intézményi felújításra, beruházásra, fejlesztésre nem használható fel.

(3) A működési támogatás felhasználása során nem számolhatók el a működési támogatás átutalása előtt kifizetett tartozások.

(4) A működési támogatás nem használható fel a Rezsivédelmi Alapból a 2024. évben ellentételezett kiadásokra.

(5) A finanszírozó a működési támogatást az e rendelet hatálybalépését követő 5 napon belül utalványozza az egészségügyi szolgáltató részére.

3. § (1) A működési támogatás jogszerű felhasználását a kormányzati ellenőrzési szerv 2025. szeptember 30-áig ellenőrzi. Az ellenőrzés eredményéről a kormányzati ellenőrzési szerv tájékoztatja az egészségügyért felelős minisztert. A kormányzati ellenőrzési szerv ellenőrzése eredményeképpen feltárt, a támogatás felhasználásával kapcsolatos szabálytalanságok esetén visszatérítendő összeg mértékét és a visszatérítés határidejét az egészségügyért felelős miniszter állapítja meg.

(2) A visszatérítendő összegről és a visszatérítés határidejéről az egészségügyi szolgáltatót és a finanszírozót az egészségügyért felelős miniszter értesíti. A finanszírozó jogosult a támogatás kiutalása napján érvényes jegybanki alapkamat kétszeresével terhelt visszatérítendő összeget három egyenlő részletben levonni az egészségügyi szolgáltató részére esedékes havi finanszírozási összegből.

4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

5. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. kormányrendelet 5. számú melléklete helyébe az alábbiak lépnek:

Megnevezés 2025. évi előirányzat
(millió forint)
Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás
Praxisfinanszírozás
Praxistámogatás
Háziorvosi, szakdolgozói bértámogatás
Indikátorrendszer finanszírozás és teljesítményfinanszírozás
Eseti ellátás díjazása
Ügyeleti szolgálat


99 790,7
13 818,3
118 149,6
27 105,3

649,3
37 020,8

1. Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás összesen
296 534,0
Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem
Iskolaegészségügyi ellátás
Iskolaegészségügyi ellátás bértámogatás
Védőnői ellátás
Anya-, gyermek- és csecsemővédelem
MSZSZ: gyermekgyógyászat
MSZSZ: nőgyógyászat

2 317,1
255,1
24 009,8
483,4
121,6
96,3
2. Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem összesen


Fogászati ellátás
Praxisfinanszírozás
Praxistámogatás
Indikátorrendszer finanszírozás
Fogorvosi, szakdolgozói bértámogatás

37 789,2
4 870,5
4 733,4
39 219,1
3. Fogászati ellátás összesen 86 612,2
4. Otthoni szakápolás 12 980,8
5. Betegszállítás és orvosi rendelvényű halottszállítás 12 796,9
6. Művesekezelés 38 771,1
Célelőirányzatok
Méltányossági alapon történő térítések
Alapellátási vállalkozás támogatási átalánydíj
Tartósan betöltetlen háziorvosi és fogorvosi körzetek betöltésének, valamint háziorvosi és fogorvosi tevékenység végzéséhez
szükséges praxisjog vásárlásának támogatása
Tervezett külföldi ellátások orvosi felülvizsgálata
Egészségügyi dolgozók 2018-2025. évi béremelésének fedezete
Egészségügyi dolgozók fix összegű bérkiegészítésének, béremelésének fedezete
Az egészségügyi dolgozók pénzellátást helyettesítő jövedelem-kiegészítése
Fiatal szakorvosok támogatása
Működési támogatás

6 833,4
55,0

1 250,0
20,0
904 460,3
3 830,1
53 130,0
320,8
96 399,5
7. Célelőirányzatok összesen 1 066 299,1
8. Mentés 45 781,5
9. Laboratóriumi ellátás 28 612,9

Összevont szakellátás
Járóbeteg-szakellátás
Népegészségügy fejlesztése
Többletkapacitás-befogadás
Működésiköltség-előleg
Molekuláris diagnosztikai (PCR) ellátás
Fekvőbeteg-szakellátás
aktív fekvőbeteg-szakellátás
krónikus fekvőbeteg-szakellátás
fogvatartottak egészségügyi ellátása
várólistacsökkentés

Extrafinanszírozás
Speciális finanszírozású szakellátás


200 920,9
2 717,5
4 000,0
2 000,0
7 829,5
626 669,8
553 121,7
66 620,5
1 927,6
5 000,0
1 000,0
64 181,4
10.
Összevont szakellátás összesen 909 319,1
11. Gyógyító-megelőző ellátás céltartalék 7 460,1
12. Egészségügyi szolgáltatók kiegészítő finanszírozása 150 000,0
13. Nagyértékű gyógyszerfinanszírozás
180 000,0

ÖSSZESEN
2 862 451,0



Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Magyar magánszemély külföldön biztosított, de magyar kft. tagja

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Óraadás megbízási díj

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Gyermek ellátások – csed, gyed

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 február
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2

Együttműködő partnereink