adozona.hu
Tévhit, hogy 3 napon belül mindig vissza lehet vinni a terméket a boltba
//adozona.hu/altalanos/Tevhit_hogy_3_napon_belul_mindig_vissza_leh_ZKNIJN
Tévhit, hogy 3 napon belül mindig vissza lehet vinni a terméket a boltba
A karácsonyi ajándékozások alkalmával a legjobb szándék ellenére sem mindig sikerül megfelelő ajándékot találni. Mit lehet tenni akkor, ha valamilyen okból nincs szükség az egyébként nem hibás ajándékra? A következő fogyasztóvédelmi tanácsokat találtuk a fogyasztovedelem.kormany.hu-n.
A hagyományos üzletben történt vásárlások esetén máig él az a tévhit, hogy 3 napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletbe, még akkor is, ha az nem hibás. Az ún. 3 munkanapos cserejog kizárólag a kötelező jótállással érintett termékekre, pl. 10 000 Ft feletti televízióra, mosógépre vonatkozik.
A teljes termékkört – amelyre egy év jótállás vonatkozik – az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet tartalmazza. A többi termékre két év szavatosság vonatkozik.
A nem hibás termékek esetében személyes vásárlás esetén a kereskedőt nem terheli sem cserekötelezettség, sem a termék vételárának a visszafizetési kötelezettsége, azonban üzletpolitikai megfontolásból, a jó hírnév érdekében az üzletek nagy része biztosítja a cserét ebben az esetben is.
Emellett a vevő és a kereskedő megállapodhatnak a termék vételárának a levásárlásában is. Emiatt célszerű a vásárlásról kapott nyugtát, blokkot megőrizni.. Ezen lehetőségekről javasolt már a vásárlás előtt érdeklődni az eladónál, és ha ezen lehetőségeket egyébként írásban nem jelezte a kereskedő, akkor javasolt ezek blokkon történő felvezetését kérnie a vásárlónak, hogy később hivatkozhasson rá.
Más szabályok vonatkoznak az online térben a webáruházakban történő vásárlásokra. Mivel az internetes vásárlások során nincs lehetőség a kiválasztott termék közvetlen megtekintésére (pl. egy ruhadarab felpróbálására), a vásárlókat a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg.
Az elállási jog gyakorlása megoldást jelenthet olyan esetekre is, ha a termék nem érkezik meg a vállalt karácsonyi időre, nem azt a terméket kaptuk meg, amit megrendeltünk, vagy ha az áru hibás.
Megjegyzendő azonban, hogy egyes termékkörök kapcsán a vásárlókat nem illeti meg az előzőekben vázolt elállási jog (pl. élelmiszerek, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftver, letöltött programok, a fogyasztó egyedi utasításai alapján legyártott termékek, kibontott csomagolású higiéniai termékek).
Kiemelendő, hogy az online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem illeti meg a vásárlót az elállási jog.
Ha a vevő eláll az e-kereskedelemben kötött szerződéstől, azaz nyilatkozik a webáruháznak arról, hogy visszaküldi a megvásárolt terméket, a kereskedő haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül, a vételár fizetésével azonos módon köteles visszatéríteni a vevő által vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a termék átvételekor fizetett szállítási költséget is. Tehát ha készpénzben fizette a terméket, akkor készpénzben szükséges visszatéríteni a vételárat, hacsak a vásárló máshogy nem rendelkezik. A termék eladóhoz való visszajuttatásának a költsége azonban a vevőt terheli.
Fontos megjegyezni, hogy ha a vevő a normál kiszállítástól eltérő „extra” szállítási módot választ (pl. megadott idősávra kér szállítást), a kereskedő nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.
Emellett a vásárlóknak tudniuk kell, hogy az elállási határidő alatt a termék tényleges használata miatti (tehát nem a kipróbálás miatti) értékcsökkenést meg kell téríteniük az eladó részére.
Probléma esetén hova tud fordulni a vásárló?
Ha a kereskedő internetes vásárlás esetén nem fogadja el a vásárló jogos elállási szándékát, illetve akár internetes, akár személyes vásárlás esetén a feleknek a szavatossági/jótállási igényérvényesítés során nem sikerül megállapodniuk, fontos tudnunk, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság az egyéni ügyek megoldásában ugyan nem járhat el, viszont tájékoztatást tud nyújtani a fogyasztó részére rendelkezésre álló lehetőségekről, mind a 197 járási hivatalban, amelyek elérhetőségei megtalálhatók a jarasinfo.gov.hu honlapon. Amennyiben szükséges, az adott esettel kapcsolatban fogyasztóvédelmi hatósági eljárás is indulhat.
Az egyéni igények érvényesítése érdekében a vásárlóknak lehetőségük van békéltető testületekhez fordulni. A békéltető testületek szerepe a hazai alternatív vitarendezésben egy átgondolt jogalkotási folyamat eredményeként a közelmúltban megerősödött. 2015 szeptemberétől ugyanis a vállalkozás köteles a békéltető testület ülésén a személyes megjelenést biztosítani olyan képviselője révén, aki a vállalkozás részéről jogosult az egyezség megkötésére.
Ezen új szabályok teljesítésének biztosítására a törvénymódosítás bírság kiszabását írja elő azon esetekre, ha a vállalkozás az előzőekben tárgyalt együttműködési kötelezettségnek nem tesz eleget. Előzőek hatására az egyezséggel lezárult fogyasztói jogviták száma kimagasló mértékben növekedett az előző évekhez képest.
Ezen túlmenően az online vitarendezési rendelet 2016. február 15-étől lehetővé teszi a, hogy a belföldi és határon átnyúló online vásárlásokból adódó vitáikat – az egységes uniós online vitarendezési platformnak (OVR-platform) köszönhetően – online módon rendezzék. Az OVR-platform egy interaktív, felhasználóbarát weboldal, amely az Európai Unió összes hivatalos nyelvén, térítésmentesen rendelkezésre áll.
Az Európai Uniós országból származó webáruházakkal szemben felmerült panaszok megoldásában az Európai Fogyasztói Központ tud érdemi, és ingyenes segítséget nyújtani, amely közel 4,6 millió forint értékben érvényesítette sikeresen a magyar fogyasztók online vásárlással kapcsolatos, határon átnyúló panaszait 2017-ben – írja a fogyasztovedelem.kormany.hu.
Hozzászólások (0)