hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ők lesznek az adóellenőrzési célkeresztben

  • adozona.hu

A kockázatot jelentő aktuális gazdasági folyamatokra és adózói magatartásokra tekintettel a NAV idén is meghatározta azokat a kiemelt vizsgálati célokat és főbb ellenőrizendő tevékenységi köröket, amelyekre fokozott figyelmet kíván fordítani a 2016-os évben. A Deloitte adó- és jogi tanácsadási részlegének partnere rávilágít a tájékoztató leglényegesebb részleteire.

A kiemelt vizsgálati szempontok alapján az adóhatóság fokozott hangsúlyt kíván fektetni a székhelyszolgáltatókhoz bejelentett adózók, illetve a cégtemetők részére céget értékesítők helyszíni ellenőrzésére. Hasonlóan fokozott érdeklődésre tarthatnak számot azok a vállalkozások, amelyek kizárólag adóeljárási pozícióik javítása érdekében helyezik át székhelyüket (jellemzően Pest megye vagy Budapest területére), míg tényleges tevékenységüket eredeti illetékességi területükön hagyják.

A kedvező adózási szabályokra hivatkozva a NAV kiemelt tárgykörként kezeli továbbra is a jelentős összegű támogatások, beruházások elszámolását, a K+F tevékenységgel kapcsolatos adóalap-csökkentő tételek alkalmazását, valamint a kapcsolódó adókedvezményeket is. A bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzések közül továbbra is a kiutalás előtti ellenőrzések képviselik az idei évben a legnagyobb arányt.

Veszprémi István, a Deloitte Adó- és jogi tanácsadási részlegének partnere elmondta: Kiemelt célként szerepel az adóhatóság tervei között az online pénztárgéphasználat jogszerűségének ellenőrzése is, valamint az általuk gyűjtött adatállomány ellenőrzési célokra való felhasználása. Ennek fényében a kirívóan piaci ár alatt értékesített termékek értékesítési pályájának és árképzésének végigkísérése a szükséges adatok rendelkezésre állásával ugyancsak hangsúlyos ellenőrzési céllá válik. A digitális gazdaság szélesedésével az ellenőrzések fókuszába kerülnek az online kereskedelem és az online szolgáltatások, úgymint a tárhelyszolgáltatások, vagy az úgynevezett shared economy szolgáltatások is, mint például a közösségi étkezés, utazás, szálláshelynyújtás. Az információtechnológiai megoldások hasznosításával, az adózói hardver- és szoftvereszközök, valamint adatállomány fokozottabb ellenőrzésével az adóhatóság pontosabb képet fog kapni az adózók valós, akár be nem jelentett tevékenységéről is.

Fókuszált vizsgálati figyelemre tarthatnak számot a kapcsolt vállalkozások az egymás között alkalmazott transzferár képzési gyakorlatuk ellenőrzése terén is. A gazdasági társaságok és a magánszemélyek ellenőrzéseit egymásra épülően kívánja végezni a NAV, különös hangsúlyt fektetve a több társaságot, vagy kockázatos társaságokat tulajdonló, illetve képviselői, meghatalmazotti szerepet betöltő személyek ellenőrzésére.

Ezen túlmenően fokozott érdeklődésre tarthatnak számot azon vállalkozások is, amelyek a tevékenységükhöz szükséges munkaerőt munkaerő-kölcsönzési konstrukciót igénybe véve biztosítják.

Az ellenőrzések általános, prioritást élvező célterületeit képezik a jövedéki termékek – a cigaretta, az alkohol, az üzemanyag, különös tekintettel az egyéb bejelentési kötelezettség alá eső ásványolajokra – illegális előállítása, birtoklása, forgalmazása, illetve az adómentes, kedvezményes adómértékű jövedéki termékek jogszerűtlen kereskedelmi forgalomba hozatala. A vámhatóság továbbá áru- vagy ügyletspecifikus vizsgálatokat végez, melyek főbb irányai különösen a nem közösségi vámjogi helyzetű áruk jelenlétére vonatkozó vámszabályok betartásának, az áru tarifális besorolásának, az áru bejelentett származásának, a vámérték kimunkálásának vizsgálata.

Jelentős feladat lesz a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS-ek) egyedi beszámolási célokra történő hazai alkalmazására való felkészülés és az áttérést választók figyelemmel kísérése. Ellenőrizendő főbb tevékenységi körként az adóhatóság a fentiekkel összhangban többek között a húsfeldolgozás, -kereskedelem, az élőállatkereskedelem, az élelmiszer, ital- és dohányárukereskedelem, az építőipari tervezés és kivitelezés, a közúti áruszállítás, a személyszállítás, a munkaerő-kölcsönzés, az információ- és kommunikációtechnológiai termékek kereskedelme, fémkereskedelem, hulladékgazdálkodás és az üzletviteli tanácsadás területeit jelölte meg.

Különösen fontos marad az értékesítési láncolatok gyors feltárása, a számlázási útvonalak és a hatóság rendelkezésére álló kontrolladatok eltéréseinek hasznosításával.

Az adózói minősítéstől függetlenül, a költségvetésre gyakorolt kiemelkedő hatásukra való tekintettel a legnagyobb adóteljesítményű adózóknál a NAV folyamatosan magas ellenőrzöttségi szintet kíván fenntartani. A kiemelt ellenőrzési célok NAV útmutatójában összegzett vizsgálati szempontok fokozottabb felkészülést igényelnek a társaságok részéről, melynek csak partnereik széleskörű ellenőrzésével tudnak eleget tenni. A belső ellenőrzési eljárás kialakítása, lefolytatása és annak dokumentálása pedig elvárás lesz az adóhatóság részéről” – tette hozzá Veszprémi István.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szellemi termék apportja II.

Lepsényi Mária

adószakértő

Ügyfélkapu+ többes jóváhagyásnál

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink