hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kitiltották a fogfehérítőt, mégis folytatták a reklámozást – 22 milliós bírságot kaptak

  • adozona.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 22 milliós bírságot szabott ki a Brightwhite fogfehérítő forgalmazóira, amiért több hatósági tiltás ellenére is intenzíven és rengeteg szempontból jogsértően reklámozták a közegészségügyi kockázatokat hordozó termékcsaládot, olvasható a GVH honlapján.

A Gazdasági Versenyhivatal 2020 végén indított vizsgálatot a BrightWhite otthoni fogfehérítő rendszer forgalmazóival szemben, miután széles fogyasztói körben népszerűsítették a terméket annak ellenére, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ kitiltotta a forgalomból. A szakhatóság megállapítása szerint ugyanis hiányos termékdokumentációja miatt nem kizárható, hogy a fogfehérítő az európai ágazati normák által tiltott anyagot tartalmaz, így egészségügyi kockázatokat hordozhat.

A GVH a vizsgálat során ideiglenesen megtiltotta a termék reklámozását, majd – miután a cégek új honlapon és termékregisztrációval tovább folytatták a hirdetést – tiltását általános módon kiterjesztette annak népszerűsítésére bármilyen elnevezéssel vagy közösségi regisztrációs számmal.

A nemzeti versenyhatóság most lezárult vizsgálata megállapította: a fogfehérítő népszerűsítése összesen 11 különböző módon ütközött a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába, emellett ötféleképpen sértette meg a rá vonatkozó uniós ágazati szabályozást. A cégek – amellett, hogy szakhatósági forgalmazási tilalom ellenére reklámozták a terméket – többek között nem tudták megfelelően igazolni az egészségre gyakorolt hatásaira, természetes hatóanyag-tartalmára, fehérítő képességére, peroxid- és biszfenol mentességre vonatkozó állításaikat; megtévesztően hirdettek piacelsőséget és egyoldalúan szűrték weboldalukon a negatív fogyasztói véleményeket. A fogfehérítőt emellett jogsértő módon reklámozták burkoltan fizetett posztokban számos magyar influenszer közreműködésével.

A versenyhatóság a jogsértésekért összesen több mint 22 millió forintra bírságolta a terméket forgalmazó két magyar és két szlovák vállalkozást. A döntés figyelembe vette egyebek mellett, hogy a cégek több szakmai és ágazati tájékoztatási követelményt is megsértettek, jogsértő magatartásukat pedig az erre vonatkozó hatósági döntéseket (az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet szakvéleményeit, a Nemzeti Népegészségügyi Központ forgalomból kitiltó határozatait és a GVH ideiglenes intézkedéseit) követően is folytatták. (Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/45/2020.)

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Személyszállítás áfa

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Casco, önrész, áfalevonás

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink