hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Így korlátoznák a britek a külföldiek jóléti juttatásait

  • BruxInfo

Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke kedden a déli órákban előterjesztette az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti megállapodásról szóló javaslatát, amiről a tagállamok vezetői hivatottak dönteni február 18-19-én. Az ajánlat értelmében London egy új uniós jogszabály alapján egyelőre nem tisztázott időtartamra szóló védőintézkedést vezethet be az uniós munkavállalók által igénybe vehető jóléti kedvezmények korlátozására, és a nemzeti parlamentek is könnyebben megakaszthatnak majd nekik nem tetsző készülő uniós jogszabályokat.

A jelenlegi szerződéses keretek között, bizonyos esetekben jogszabályi módosításokkal, bizonyos esetekben pedig meglévő jogszabályok pontosításával és értelmezésével kívánja megoldani a brit feladványt az a javaslat, amit Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke tett közzé kedden a déli órákban az EU és Nagy-Britannia közötti viszony részleges újraszabályozására.

A javaslatról az EU 28 tagállamának vezetői hivatottak dönteni, amikor február 18-án és 19-én Brüsszelben találkoznak. Döntésük valamennyi eleme kötelező jogi erővel bír majd – mutattak rá EU-források.

A dokumentum – ami minden jel szerint élvezi a brit kormány támogatását – egy kivételes munkaerőpiaci helyzetben alkalmazható védőmechanizmusról szóló jogszabály elfogadását, illetve ennek London által történő aktiválásának lehetőségét helyezi kilátásba, és konkrét biztosítékokat tartalmaz az eurózónán kívüli országok számára érdekeik figyelembe vételére. A javaslat alapján a nemzeti parlamentek (legalább 16 tagállam törvényhozása) piros lapot mutathatnak fel egy nekik nem tetsző bizottsági jogalkotási kezdeményezésre, amiről tanácsi szinten döntenének. A javasolt alku nem teszi szükségessé az EU-szerződések módosítását, de ki sem zárja ennek a lehetőségét a jövőben.

A tárgyalásokon a legkeményebb diónak bizonyuló ügyet, a munkával összefüggő szociális kedvezmények uniós munkavállalók általi igénybevételének átmeneti korlátozását illetően Tusk levele szerint a javaslat a legteljesebb mértékig tiszteletben tartja a jelenlegi szerződéseket, mindenekelőtt a szabad munkavállalás és a diszkrimináció-mentesség elvét. Ezért a brit problémára javasolt megoldás részben a jelenlegi szabályok értelmezésében és pontosításában (az ellátórendszer kárára történő visszaélésekről van szó), illetve uniós jogszabályok módosításában merül ki.

Utóbbi vonatkozik majd azon munkavállalók családi támogatásokhoz való hozzáféréséhez, akiknek a gyerekeik (akik után a támogatást felveszik) nem Nagy-Britanniában, hanem egy másik tagállamban élnek. A Bizottság az uniós jogszabályok módosítását fogja javasolni, hogy a más országban élő gyerekek ezután ne a brit, hanem az adott országban elérhető, indexált gyerek utáni támogatást kaphassák.

Az állam- és kormányfők elé kerülő határozattervezet egy védőmechanizmus létrehozását is kilátásba helyezi, ami a más tagállamokból érkező munkavállalók beáramlása által okozott kivételes helyzetekre kíván választ adni. Tusk papírja ugyanakkor világossá teszi, hogy a „vészfék” pontos mibenlétéről és alkalmazhatóságának időkorlátairól a tagállamok vezetőinek kell majd február közepén megállapodni.

Lényeges kitétel, hogy a korlátozásokat csak az ezután érkező és nem a már Nagy-Britanniában tartózkodó uniós munkavállalókkal szemben alkalmazhatná a brit kormány.

A Bizottság részéről mindenesetre elismerik, hogy Nagy-Britannia esetében jelenleg fennállnak azok a körülmények, amelyek egy ilyen mechanizmus beélesítését indokolttá tehetik. Egyelőre az sem világos, hogy David Cameron a csúcs esetleges jóváhagyása után azonnal aktiválhatná ezt a lehetőséget, vagy csak a jogszabály elfogadását követően, aminek nagyobb a valószínűsége.

A javaslat a munkavállalókon kívül választ ad a további brit igényekre is, így az eurózónán belüli és kívüli országok közötti viszony előremutató rendezésére (itt EU-források elvekről és egy ezeken az elveken alapuló védőmechanizmus létrehozásáról beszélnek); a versenyképesség javítására és a szuverenitás kérdésére, azon belül is a nemzeti parlamentek kiterjesztett jogára a blokkolásra. Utóbbi esetben a furfangos megfogalmazás szerint a szavazatok 55 százalékát EU-szinten képviselő parlamentek (bizottsági olvasatban 16 tagállami parlament) blokkolhatnának piros lap felmutatásával egy jogszabályi javaslatot, aminek megtételére 12 hetet kapnának. Ezt követően azonban nem a Bizottság hitelesítené a blokkolást, hanem a miniszteri Tanács, amely dönthetne a jogalkotási javaslat megtartásáról vagy napirendről történő levételéről.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink