adozona.hu
Hatalmas nyeremény helyett hatalmas telefonszámlával szembesülhet
//adozona.hu/altalanos/Hatalmas_nyeremeny_helyett_hatalmas_telefon_HZVPNV
Hatalmas nyeremény helyett hatalmas telefonszámlával szembesülhet
A jósműsorok nézői gyakran láthatják, hogy a jósok kiterítik maguk elé az aznapi főnyeremény pénzösszegét, amelyet az a személy vihet el, akire egy megadott leírás a legjobban illik, vagy aki egy feladvány megfejtését kitalálja – írja honlapján a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A GVH fogyasztói jelzések alapján már versenyfelügyeleti eljárásban is vizsgálta a televíziós jósműsorokhoz kapcsolódó kereskedelmi gyakorlatot.
A jósműsorokban megadott leírások között szerepelhet például, hogy a keresett személy személyi igazolványa, adókártyája tartalmazzon meghatározott számokat, a feladvány pedig bizonyos szavak vagy közmondások összeállítása a megadott betűkből.
A jósok általában hosszan biztatják a nézőket, hogy amennyiben illik rájuk a megadott leírás, vagy kitalálták a feladvány megfejtését, ne habozzanak telefonálni, mert hatalmas nyeremény vár rájuk.
A GVH-hoz panasszal forduló fogyasztók általában úgy ítélték meg, hogy tökéletesen illik rájuk a műsorban megadott leírás, illetve rájöttek a feladvány helyes megfejtésére – a hatalmas nyeremény helyett azonban csak egy hatalmas összegű telefonszámlával szembesültek az elhúzódó emelt díjas hívások miatt. A betelefonálókat azonban az élő adásba kapcsolás helyett hosszasan szóval tartották, várakozásra kérték, és ha helyes megfejtésük után a nyereményük szóba is került, annak átadása elmaradt.
A fogyasztói jelzések alapján a GVH javasolja minden nézőnek, hogy mielőtt betelefonál egy jósműsorba, gondolja végig higgadtan a következőket:
» Mielőtt bármilyen interaktív műsorba betelefonál, mindig nézzen utána a szervező vállalkozásnak! Legyen fokozottan óvatos, ha nem átlátható, hogy pontosan ki vagy milyen szervezet, társaság áll a műsor és az esetleges nyereményjáték mögött!
» Mielőtt telefonál, keresse fel a szervező honlapját, és olvassa át a műsor szabályzatát, általános feltételeit – különösen az élő adásba kerülésre és az esetleges nyereményjátékra vonatkozóan! Figyeljen arra, hogy a telefonhívás nem feltétlenül garantálja a közvetlen bekapcsolást a műsorba, illetve hogy a várakozás időtartamát és a be nem kapcsolt hívásokat is kiszámlázhatják! Ha nem talál erre vonatkozó tájékoztatást, vagy nem egyértelműek az abban foglaltak, gondolja végig higgadtan, hogy érdemes-e telefonálnia!
» Vegye figyelembe, hogy a műsor egésze, annak kialakítása, így a „legyen itt velünk”, a „nem tudjuk mikor lesz legközelebb”, a „hívjon”, az „egy rövid telefon megéri önnek”, a „fel kell hívnia” és a „tárcsázzon” elemeket tartalmazó kommunikáció nem a fogyasztók átgondolt döntéshozatalára irányuló tájékoztatást szolgálja, hanem a fogyasztó sürgetésének, a döntéshozatal megzavarásának eszköze!
» Gondolja végig, hogy vajon hány személyre illik a műsorban megadott leírás! Ha például megítélése szerint sokan lehetnek olyanok, akiknek személyi igazolványa tartalmaz bizonyos számokat, és eközben a műsorban azt hallja, hogy egyetlen kiválasztott emberre illik a leírás, ismét gondolja végig higgadtan, hogy vajon önnel együtt hány fogyasztó várakozhat már a vonalban!
» Legyen körültekintő a feladványokkal, hiszen ha ön első ránézésre rájött a helyes megoldásra, akkor így lehetnek ezzel mások is! Előfordulhat, hogy a műsorba éppen a helytelen megoldást közlőket kapcsolják be, ezzel is növelve a nézőkre gyakorolt nyomást!
» Ha mégis a telefonálás mellett döntött, és nem kapcsolják rövid időn belül élő adásba, ne engedje, hogy hosszan várakoztassák! Ha valóban ön a nyertes, akkor nem valószínű, hogy néhány percnél többet kell várakoznia arra, hogy élő adásba kerüljön! Amennyiben ez utóbbi nem történik meg, fontolja meg alaposan, hogy érdemes-e tartania a vonalat! – olvasható a gvh.hu-n.
Hozzászólások (0)