hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ezt is fontolja meg, ha céges autót vásárolna, lízingelne! Felelős vállalkozás a fenntarthatóságra is figyel

  • adozona.hu

Autófelesleget termelnek a cégek, ha mindig új autókat szereznek be, amelyeket pár évig használnak, majd a használtautó-piacra dobnak. Az utóbbi években számos olyan megoldást dolgoztak ki a lízingszolgáltatók, amelyekkel fenntarthatóbb lehet a gépkocsik tartós bérlete – derül ki a legnagyobb hazai flottakezelő, az ALD Automotive|LeasePlan összeállításából.

Az operatív lízing, más néven tartós bérlet egyre népszerűbb autófinanszírozási forma a vállalatok körében, mivel egyszerű és költséghatékony: az autó a flottakezelő tulajdonában marad, így a lízingbe vevő áfamentesen jut hozzá, emellett a magán- és üzleti célra is használt céges járművek esetében a bérleti díj áfájának legalább 50 százaléka is visszaigényelhető. A futamidő végén pedig a konstrukció újabb előnye jelentkezik: a bérlőnek nem kell aggódnia a maradványérték miatt, és az eladásba sem kell energiát fektetnie – mindez a tulajdonos, azaz a flottakezelő rizikója.

Gyakran felmerülő kérdés ugyanakkor az operatív lízing kapcsán, hogy vajon mivel jár fenntarthatósági szempontból, ha a cégek mindig új autókat szereznek be, amelyeket pár évig használnak, majd ”leejtenek” a használtautó-piacra, ezzel autófelesleget termelve.

Egy autó több élete

A lízingelt flottaautók élete nem csak addig tart, ameddig a gépjármű az első tulajdonosánál van. A tartós bérlet futamideje a legtöbb esetben 3-5 évet ölel fel, az ALD Automotive|LeasePlan adatai szerint is jellemzően 4 évesen érkeznek vissza a céghez az autók.

Az elmúlt években gyakran érte a flottakezelőket az a kritika, hogy nem fenntartható szolgáltatást nyújtanak, hiszen 4 évente újautó vásárlásra ösztönzik a cégeket. Hazánk legnagyobb flottaszolgáltatójaként az elmúlt évek során kulcsfontosságúnak tartottuk, hogy valóban fenntartható megoldások kialakításával rácáfoljunk erre a kritikára – mondja Pesti Tímea, az ALD Automotive|LeasePlan vezérigazgatója. A cég a fiatal, keveset futott, futamidő lejárta előtt visszakerülő autókat gyakran átteszi rövidtávú lízingflottájába, ahonnan már egy hónapra is bérelhető autó az operatív lízing összes előnyével. Ezzel gyakorlatilag egy új életciklust biztosít az adott autónak. Mindez azért is előnyös a cégeknek, mert a rugalmas flottából így akár elektromos autót, kisbuszt vagy dobozos autót is bérelhetnek, attól függően, hogy éppen mire van szükségük, így nem szükséges egy-egy rövidebb időszakra új autót beszerezni.

Hosszabb távú bérlet

Kényszer szülte, de fenntarthatósági szempontból vonzó megoldás, ha a cégek tovább használják az autókat, mint az eredetileg szerződött futamidő: „A covidjárvány alatt vált népszerűvé a lízingszerződések hosszabbítása, amikor nem mertek belevágni a cégek új, hosszú távú elköteleződésekbe, később pedig a szállítási nehézségek miatt került előtérbe ez a lehetőség. Az új autók drágulása miatt azóta is sokan halogatják a beszerzéseket, így továbbra is népszerű mindez az ügyfelek körében" – mondja Pesti Tímea, hozzátéve: a szerződés hosszabbítása mellett a cégek úgy is kitolhatják az autók lízingéletét, hogy a visszakerülő autókból választva használtautó-lízingre szerződnek kedvezőbb havi díj mellett. Ehhez hasonló megoldás az úgynevezett driver sales, amikor a lízingszolgáltató lehetőséget ad az autóhasználók – tehát nem a cég, hanem maguk a sofőrök – számára, hogy a szerződés lejártakor megvásárolják az általuk használt gépjárművet.

Lízingcégtől használt autót

A LeasePlan, még az ALD Automotive-val történő összeolvadást megelőzően, 2018-ban használtautó-szalont is nyitott, ahol viszonteladók mellett már magánszemélyek számára is értékesíti a céges lízingszerződések végén beérkező, jó állapotú, garantáltan és visszakövethetően szervizelt autókat – ezzel újabb életciklust adva nekik. Azelőtt kizárólag viszonteladó partnereknek, aukciókon értékesítettük a sokszor tökéletes állapotban lévő, 4 éves autókat. Ezek további életútját azonban nem tudtuk így lekövetni, mostanra viszont az eladásra kínált használtautóink nagy többségét saját szalonunkban értékesítjük, ami a nyitás óta közel 7000 gépjárművet jelent – mondja Pesti Tímea.

Az ismert szerviztörténetben természetesen a benne foglalt javítások, alkatrész-, folyadék- és szűrőcserék is fontosak, de már maga a szervizeltetés ténye is árulkodó: ha az autó előző tulajdonosa vette a fáradságot, és rendszeresen, a gyártó által előírt időközönként vagy adott kilométerenként elvitte az autót szervizre, biztosak lehetünk abban is, hogy lelkiismeretes, az autójáról gondoskodó tulajdonossal van dolgunk. Ez pedig nem csupán a hosszú életű, megbízható autó, de egyúttal a fenntarthatóság záloga is.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Tao tv. 4§ 23. g) értelmezése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Pótbefizetés alapjául szolgáló veszteség fogalma

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink