hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Csúcson ugyan a bizalom, de...

  • adozona.hu

Az év egészére az optimizmus volt jellemző, az ipari és kereskedelmi várakozások kissé romlottak, a fogyasztóiak – minimális javulással ugyan – idei csúcsukra értek, a munkanélküliségtől való félelem erősödött – derül ki többek között a GKI-Erste konjunktúraindexéből.

Decemberben lényegében nem változott a GKI-Erste konjunktúraindex (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke. Az év egészére mindvégig az optimizmus volt jellemző, az egyes hónapok hullámzása kifejezetten szerény volt. A GKI Gazdaságkutató Zrt. által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint decemberben az üzleti várakozások is változatlanok voltak, a fogyasztóiak viszont – bár csak minimálisan javultak – idei csúcsukra értek.

Decemberben az üzleti szférán belül az ipari és kereskedelmi várakozások kissé romlottak, az építőipari és szolgáltató cégek viszont a novemberinél optimistábbak lettek. Az ipari bizalmi index decemberben valamicskét csökkent, így – némi évközi javulás után – visszatért az év eleji szintre. A decemberi gyengülésben egyaránt szerepe volt az elmúlt és a következő időszaki termelés romló megítélésének, valamint a csökkenő rendelésállománynak (ezen belül az exportrendeléseknek). A készletek megítélése viszont javult. Az építőipari bizalmi index értéke – kéthavi csökkenés után – decemberben pozitívan korrigált. Az előző háromhavi termelés és a rendelésállomány értékelése is javult.

A kereskedelmi bizalmi index kissé csökkent. Az eladási pozícióról, a készletszintről valamint a rendelésállományról alkotott vélemény egyaránt valamivel rosszabb lett. A szolgáltatói bizalmi index decemberben visszaemelkedett októberi értékére. Kedvezőbb lett az általános üzletmenet, az elmúlt és következő időszak forgalmának megítélése is.

A foglakoztatási szándék az iparban nem változott, az építőiparban és a kereskedelemben kissé visszafogottabb lett, a szolgáltató szférában javult. A lakosság munkanélküliségtől való félelme erősödött. Az áremelési törekvés mértéke az iparban nőtt, a köre viszont csökkent. Az építőiparban továbbra sem tér el egymástól az áremelésre és árcsökkenésre számító cégek aránya. A kereskedelmi cégek körében egy hónap alatt csökkent az áremelést tervezők aránya, miközben az árnövelés átlagos mértéke közel hat éves minimumára csökkent. A szolgáltató cégek áremelési szándéka viszont erősödött, miként a fogyasztók inflációs várakozása is. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban és a kereskedelemben romlott, az építőiparban nem változott, a szolgáltató cégek és a fogyasztók körében javult.

A GKI fogyasztói bizalmi index decemberben csak minimálisan emelkedett, de így is idei legmagasabb értékét érte el. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét a novemberinél kissé rosszabbnak, megtakarítási képességét viszont kedvezőbbnek vélte. A megkérdezettek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét jelentősen javulónak, a következő egy évre vonatkozót viszont romlónak érzékelték. 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

USA adószám alatt utólagos engedmény

Bunna Erika

adótanácsadó

Társasház

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink