hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az üzemanyagárakat terhelő adók csökkentését szorgalmazza a Jobbik

  • MTI

Az üzemanyagárakat terhelő adók mérséklését javasolja a Jobbik a benzin és a gázolaj árának újabb emelkedése miatt - erről Volner János, a Jobbik frakcióvezető-helyettese beszélt csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Az ellenzéki politikus emlékeztetett arra, hogy szerdán a benzin és a gázolaj újabb rekordárat ért el: a benzin nagykereskedelmi ára négy forinttal, a gázolajé hat forinttal nőtt, ezt megelőzően január 1-én az áfa 27 százalékra emelése miatt nőttek az üzemanyagárak, 2011 novemberében pedig a gázolaj ára emelkedett 16 forinttal.(A szerdai emeléssel a benzin átlagára 426-428 forintra, a gázolajé pedig 449 forintra nőtt.)    

Volner János felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg a benzin árának mindössze 42 százalékát, a gázolajénak 46 százalékát teszi ki a termelői ár, vagyis jelentős adó és árréstartalommal kerülnek forgalomba az üzemanyagok. Arra is kitért, hogy az OECD kimutatása szerint Magyarországon a legmagasabb az árukat és szolgáltatásokat terhelő adók aránya, vagyis a magyar gazdaság túladóztatottnak tekinthető. Az Orbán-kormány pedig választási ígéreteivel ellentétben nem csökkenti, hanem növeli az adóterheket - tette hozzá.    

Szerinte a magyar gazdaság versenyképességének megőrzése azt tenné indokolttá, hogy a kormány az árukat és szolgáltatásokat terhelő, nemzetközi összehasonlításban is kiugróan magasnak mondható adóterheket mérsékelje.    

Az MTI kérdésére Volner János hozzátette: még tavaly javasolta, hogy az áfa kulcsát az akkori 25 százalékról 18 százalékra csökkentsék, szerinte ehhez képest kell a jövedéki adó csökkentését meghatározni, hogy mennyi az, amivel megállítható lenne a szomszédos országokba irányuló üzemanyagturizmus.    

Emlékeztetett arra, hogy 2009 tavaszán, amikor a világgazdasági válság a legmélyebb recesszióba taszította Magyarországot, Szijjártó Péter és maga Orbán Viktor is azt követelte az akkori szocialista kormánytól - 320 forintos benzinárak mellett - hogy az európai uniós minimumra szorítsák le a jövedéki adó szintjét és így próbálják a magyar gazdaságot életben tartani.     Hozzáette: ezt követően a szocialisták 2009 júliusában 5,5 forinttal növelték az üzemanyagok jövedéki adóját, majd újabb áfaemelés következett, 2010. január 1-tól pedig a benzin jövedéki adója 11 forinttal, a gázolajé 6,85 forinttal nőtt. Szerinte ezzel párhuzamosan csökkent az eladott üzemanyag mennyisége, erősödött a feketegazdaság és az üzemanyag-csempészet, tömeges méretűvé vált a szomszédos országokba irányuló üzemanyagturizmus, míg a tranzitforgalom résztvevői hacsak lehet elkerülik a tankolást Magyarországon a magas árak miatt.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink