adozona.hu
Az üzemanyagárakat terhelő adók csökkentését szorgalmazza a Jobbik
//adozona.hu/altalanos/Az_uzemanyagarakat_terhelo_adok_csokkentese_JW9KLR
Az üzemanyagárakat terhelő adók csökkentését szorgalmazza a Jobbik
Az üzemanyagárakat terhelő adók mérséklését javasolja a Jobbik a benzin és a gázolaj árának újabb emelkedése miatt - erről Volner János, a Jobbik frakcióvezető-helyettese beszélt csütörtöki sajtótájékoztatóján.
Az ellenzéki politikus emlékeztetett arra, hogy szerdán a benzin és a gázolaj újabb rekordárat ért el: a benzin nagykereskedelmi ára négy forinttal, a gázolajé hat forinttal nőtt, ezt megelőzően január 1-én az áfa 27 százalékra emelése miatt nőttek az üzemanyagárak, 2011 novemberében pedig a gázolaj ára emelkedett 16 forinttal.(A szerdai emeléssel a benzin átlagára 426-428 forintra, a gázolajé pedig 449 forintra nőtt.)
Volner János felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg a benzin árának mindössze 42 százalékát, a gázolajénak 46 százalékát teszi ki a termelői ár, vagyis jelentős adó és árréstartalommal kerülnek forgalomba az üzemanyagok. Arra is kitért, hogy az OECD kimutatása szerint Magyarországon a legmagasabb az árukat és szolgáltatásokat terhelő adók aránya, vagyis a magyar gazdaság túladóztatottnak tekinthető. Az Orbán-kormány pedig választási ígéreteivel ellentétben nem csökkenti, hanem növeli az adóterheket - tette hozzá.
Szerinte a magyar gazdaság versenyképességének megőrzése azt tenné indokolttá, hogy a kormány az árukat és szolgáltatásokat terhelő, nemzetközi összehasonlításban is kiugróan magasnak mondható adóterheket mérsékelje.
Az MTI kérdésére Volner János hozzátette: még tavaly javasolta, hogy az áfa kulcsát az akkori 25 százalékról 18 százalékra csökkentsék, szerinte ehhez képest kell a jövedéki adó csökkentését meghatározni, hogy mennyi az, amivel megállítható lenne a szomszédos országokba irányuló üzemanyagturizmus.
Emlékeztetett arra, hogy 2009 tavaszán, amikor a világgazdasági válság a legmélyebb recesszióba taszította Magyarországot, Szijjártó Péter és maga Orbán Viktor is azt követelte az akkori szocialista kormánytól - 320 forintos benzinárak mellett - hogy az európai uniós minimumra szorítsák le a jövedéki adó szintjét és így próbálják a magyar gazdaságot életben tartani. Hozzáette: ezt követően a szocialisták 2009 júliusában 5,5 forinttal növelték az üzemanyagok jövedéki adóját, majd újabb áfaemelés következett, 2010. január 1-tól pedig a benzin jövedéki adója 11 forinttal, a gázolajé 6,85 forinttal nőtt. Szerinte ezzel párhuzamosan csökkent az eladott üzemanyag mennyisége, erősödött a feketegazdaság és az üzemanyag-csempészet, tömeges méretűvé vált a szomszédos országokba irányuló üzemanyagturizmus, míg a tranzitforgalom résztvevői hacsak lehet elkerülik a tankolást Magyarországon a magas árak miatt.
Hozzászólások (0)