hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ab-tájékoztató a háztartási napelemek szaldó elszámolására vonatkozó előírások elleni alkotmányjogi panaszokról

  • adozona.hu

Az Alkotmánybíróság (Ab) tájékoztatót tett közzé március 12-én a háztartási napelemek szaldó elszámolására vonatkozó rendelkezések elleni alkotmányjogi panaszokkal kapcsolatban.

Az elmúlt hetekben nagy számban fordultak az Alkotmánybírósághoz az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján a háztartási napelemek szaldó elszámolásának megváltoztatására vonatkozó jogszabályi rendelkezésekkel szemben. Az Alkotmánybíróság az ügyben az úgynevezett vezető döntési eljárás szabályai szerint jár el – írja tájékoztatójában az Ab.

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. kormányrendeletnek (Vetr.) az indítványozók által sérelmezett 5. § (5) bekezdése, (5a)–(5c) és (5f) bekezdései a háztartási méretű kiserőművek (HMKE) által a közcélú hálózatba betáplált és onnan vételezett energia szaldó elszámolás alkalmazását fokozatosan megszüntetik, és olyan elszámolás alkalmazását írják elő, amelyben az elszámolási időszaktól függetlenül a hálózatba betáplált és vételezett villamos energia mennyisége irányonként külön-külön, az egyes fázisok szerinti terhelés és vételezés összesített energiamérlegével kerül megállapításra.

Az Alkotmánybíróság ügyrendjének 44/A–44/C §-ai tartalmazzák azokat a különleges eljárási szabályokat, amelyeket abban az esetben kell alkalmazni, ha azonos tárgyú ügyben nagyszámú alkotmányjogi panaszt nyújtanak be az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján (vezető döntési eljárás). Az eljárás célja, hogy az indítványok nagy száma ellenére az Alkotmánybíróság az ügyben minél hamarabb dönthessen.

Az Ügyrend 44/A § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság elnökhelyettese 2024. március 11-én hozott végzésében elrendelte, hogy az Alkotmánybíróság a Vetr. 5. § (5) bekezdése, (5a)–(5c) és (5f) bekezdéseivel szemben benyújtott alkotmányjogi panaszok tárgyában a vezető döntési eljárás szabályai alapján járjon el. Ez alapján a főtitkár az alábbiakban felsorolt indítványokat választotta ki a vezető ügyhöz.

1. Az Alkotmánybírósághoz 2024. március 4-én érkezett, IV/525/2024. számon iktatott alkotmányjogi panasz. Az indítványozó esetében a HMKE engedélyezése óta a 10 éves időtartam már letelt, így a szaldó elszámolásra az alkotmányjogi panasz benyújtásakor sem jogosult.

2. A 2024. március 4-én érkezett, IV/531/2024. számon iktatott alkotmányjogi panasz. Ebben az ügyben az indítványozó HMKE engedélyezése óta a 10 éves időtartam még nem telt le, így a szaldó elszámolásra az alkotmányjogi panasz benyújtásakor még jogosult.

Az indítványok kiszignálása előadó alkotmánybíróra megtörtént, azok alkotmányossági vizsgálata megkezdődött.

A szignálásra kiválasztott vezető indítványhoz vagy indítványokhoz képest lényegileg új kérelmet nem tartalmazó további indítványokat úgynevezett ismétlő indítványként kell kezelni. A jelenlegi ügyben eddig hozzávetőlegesen 800 alkotmányjogi panasz érkezett az Alkotmánybíróságra.

A 44/C § (1) bekezdése b) pontja alapján az Alkotmánybíróság a honlapján folyamatosan naprakész tájékoztatást ad a vezető ügyhöz kapcsolódó, az Abtv. 30. § (1) bekezdése szerinti határidőn belül benyújtott ismétlő indítványok ügyszámáról és benyújtásuk dátumáról. Tekintettel az indítványok nagy számára, az ismétlő indítványok listájának közzététele folyamatosan történik. Azok a későbbiekben érkező alkotmányjogi panaszok, amelyekben az ismétlő indítványokhoz képest új érvek vagy indítványi elemek találhatóak, szintén az előadó alkotmánybíróhoz kerülnek mint a vezető ügyhöz kiválasztott indítványok, és ezt ezen az oldalon is feltüntetik.

Az Ab felhívja az indítványozók figyelmét, hogy az ismétlő indítványt benyújtó indítványozót a főtitkár a vezető ügyhöz kiválasztott indítvány szignálását követően elektronikus úton tájékoztatja arról, hogy az Ab az ügyben a vezető döntési eljárás szabályai szerint jár el. A tájékoztatást a főtitkár kizárólag elektronikus úton küldi meg az indítványozó által az indítvány benyújtása során használt vagy az indítványában megjelölt elektronikus levelezési címre. Ha az indítványozó az indítványt postai úton nyújtotta be, és az indítványában nem jelölt meg elektronikus levelezési címet, a tájékoztatás az Ab honlapján közléssel történik.

Az Alkotmánybíróságnak a vezető ügyben hozott majdani döntése alapján az ismétlő indítványok alapján indult eljárások megszűnnek. A vezető ügyben hozott döntését az Alkotmánybíróság minden esetben közzéteszi a Magyar Közlönyben is.

Az ismétlő indítvány benyújtója a vezető ügyben hozott döntésről és az ismétlő indítvány alapján indult eljárás megszűnéséről külön tájékoztatást nem kap. Ugyanakkor a további jogorvoslati eljárások kezdeményezése érdekében a vezető döntést követően az indítványozó kérelmére a főtitkár igazolást állít ki az ismétlő indítvány benyújtásáról – olvasható az alkotmanybirosag.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Öregségi nyugdíj elutasítása

Winkler Róbert

nyugdíjszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink