adozona.hu
Fémkereskedelmi szabályokat értelmez a NAV
//adozona.hu/altalanos/A_NAV_a_femkereskedelmi_szabalyok_valtozasa_LMQTZF
Fémkereskedelmi szabályokat értelmez a NAV
A fémkereskedelmi szabályok kapcsán felmerülő kérdéseket válaszolt meg és tett közzé honlapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
A 2023. július 1-jétől hatályos fémkereskedelmi szabályok kapcsán számos kérdés merült fel a gazdálkodó szervezetek részéről, melyek az Energiaügyi Minisztérium és a NAV közös jogértelmezése alapján az alábbiak szerint válaszolhatók meg és egyben iránymutatásul szolgálnak a gazdasági szereplők számára – írja a NAV.
Fémkereskedelmiengedély-köteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?
Fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedély nélkül:
A hulladékká vált gépjármű – alkatrészeinek, tartozékainak, felszereléseinek újrahasználata céljából történő – bontása nem számít fémkereskedelmi tevékenységnek [a Fémtv. 2. § (2) bekezdése alapján].
A gépjárműbontás tehát alapesetben fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedély nélkül végezhető, és így a gépjárműbontónak nem kell a tevékenységéről a fémkereskedelmi szabályok alapján például nyilvántartást vezetnie, adatokat szolgáltatnia. A továbbiakban a hulladékká vált gépjárművek gépjárműbontónak történő leadásához nem szükséges előzetes bejelentés sem. A gépjárműbontók azokat a járműkategóriától függetlenül a fémkereskedelmi hatóság visszaigazolása [a Fémtv. 3. § (5) bekezdésének hivatkozásai alapján] nélkül vehetik át. Ilyenkor a FAJ-kód [FAJ: felismerésre alkalmas jellemző, a kormányrendelet 2. § (1) bekezdése alapján] alá sorolást sem kell vizsgálni.
Gépjárműbontási tevékenység a közlekedési hatóság által kiállított bontási engedély, valamint hulladékgazdálkodási engedély birtokában, koncesszió hatálya alá tartozó gépjármű esetén az engedély mellett koncesszori alvállalkozói szerződés keretében végezhető.
Fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedéllyel:
Szigorúbbak a szabályok, ha a gépjárműbontó e tevékenységével párhuzamosan, egyben fémkereskedő vagy koncesszori fémkereskedő is. Neki meg kell felelnie a Fémtv. előírásainak is – mint például a nyilvántartásvezetés, adatszolgáltatás.
A koncesszori fémkereskedő a 31. FAJ kód alá tartozó fémkereskedelmiengedély-köteles anyagot kizárólag a fémkereskedelmi hatóság visszaigazolásával veheti át.
Gépjárműbontókra vonatkozó közös szabályok:
A gépjárműbontók az értékesíthető alkatrészek, tartozékok és felszerelések mellett kinyert fémkereskedelmiengedély-köteles anyagokat, ha azok mint hulladékká vált körforgásos termékek a koncesszió hatálya alá tartoznak (a továbbiakban: a koncessziós hulladékok) kizárólag koncesszori fémkereskedőnek adhatják át. Az ebbe a körbe nem tartozó fémkereskedelmiengedély-köteles anyagokat pedig továbbra is csak fémkereskedőnek értékesíthetik [a Fémtv. 2. § (3), (4) bekezdése alapján].
Mikor koncessziós hulladék a hulladékká vált gépjármű, gépjárműalkatrész?
Koncessziós hulladék csak koncesszori fémkereskedőnek adható át:
• az M1-, N1-kategóriába tartozó hulladékká vált gépjármű a hulladékká vált gépjármű valamennyi alkatrészével együtt,
• a hulladékká vált háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli a hulladékká vált gépjármű valamennyi alkatrészével együtt,
• hulladékká nem vált M1-, N1-kategóriába tartozó, valamint háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – jogszerű javítási, karbantartási tevékenységből származó, önállóan is koncessziós hulladéknak minősülő alkatrésze (elektromos és elektronikus berendezés, akkumulátorok, elemek).
Mint hulladékká vált körforgásos termékek, a koncesszió hatálya alá tartoznak, és az átadással a koncessziós társaság tulajdonába kerülnek [a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 31. §-a, a hulladékká vált gépjárművekről szóló 369/2014. kormányrendelet (ELV-rendelet) 1. § (1) bekezdése, valamint a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. kormányrendelet (EPR-rendelet) 1. §-a, 1. melléklet 1.5 pontja és a 2. § (2) bekezdése alapján].
Nem koncessziós hulladék, így fémkereskedőnek értékesíthető:
• az M1-, N1-kategóriába tartozó, hulladékká nem vált gépjármű jogszerű javítási, karbantartási tevékenységből származó, hulladékká vált önálló alkatrésze, kivéve e gépjárművekben lévő, önállóan is koncessziós hulladéknak minősülő elektromos és elektronikus berendezések, akkumulátorok, elemek,
• a hulladékká nem vált háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – jogszerű javítási, karbantartási tevékenységből származó önálló alkatrésze, kivéve e gépjárművekben lévő, önállóan is koncessziós hulladéknak minősülő elektromos és elektronikus berendezések, akkumulátorok, elemek,
• az ezektől a kategóriáktól eltérő kategóriájú,hulladékká vált gépjármű (például tehergépjármű, mikrobusz) és alkatrésze, kivéve e gépjárművekben lévő, önállóan is koncessziós hulladéknak minősülő elektromos és elektronikus berendezések, akkumulátorok, elemek.
Függetlenül a leadó személyétől – legyen az természetes személy, egyéni vállalkozó, gazdasági társaság –, a koncesszió hatálya alá nem tartozó hulladékok bármely fémkereskedőnek értékesíthetők [a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (Ht.) 31. § (2) bekezdés b) pontja alapján].
Kiemelendő, hogy a hulladékká vált gépjárműből alkatrész nem távolítható el azért, hogy az alkatrész nem koncessziós hulladékként kezelve fémkereskedő részére kerüljön értékesítésre. A hulladékká vált gépjárműből történő alkatrész-eltávolítás hulladékgazdálkodásiengedély-köteles tevékenység, amelyet koncessziós hulladék előkezelési tevékenység esetében csak koncesszori alvállalkozó végezhet. Az engedély, illetve koncesszori alvállalkozói szerződés nélkül végzett ilyen hulladékgazdálkodási tevékenység hulladékgazdálkodási bírságot von maga után.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 31. § (5) bekezdése alapján a koncessziós társaság, a koncesszori alvállalkozó a hulladék átadásának ösztönzése érdekében ösztönző intézkedést alkalmazhat. A mindenkori érvényes ösztönző és átvételi díjak a www.mohu.hu oldalon érhetők el.
Milyen FAJ-kód alá sorolandók a gépjárművek, gépjárműalkatrészek?
Ha a hulladékká vált gépjárművet koncesszori fémkereskedő veszi át vagy fémkereskedő vásárolja fel, a hulladék jellegének meghatározásánál két FAJ-kód jöhet szóba:
31. | A gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel rendelkező személygépkocsi (M1 kategória), a legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel bíró tehergépkocsi (N1 kategória), valamint a háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros tricikli – ideértve ezek alkatrészeit és anyagait – bontási fémhulladéka (a kormányrendelet 1. melléklete alapján). |
A 31. FAJ-kód alá tartozik:
• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt),
• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt).
A 31. FAJ-kódú fémkereskedelmiengedély-köteles anyagok (M1, N1 kategória, valamint a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli) a koncesszió hatálya alá tartoznak, így csak koncesszori fémkereskedő részére adhatók le. Ezek a hulladékok érzékeny FAJ-kódos fémkereskedelmiengedély-köteles anyagok [a kormányrendelet 3. § (2) bekezdése alapján], ezért azok leadása, átvétele előzetes bejelentéshez, a hatóság visszaigazolásához kötött [a Fémtv. 3. § (5) bekezdése alapján].
12. | A 31. pont szerinti jellemzőkkel rendelkező fémhulladék kivételével a gépjármű/haszongépjármű, egyéb közlekedési eszköz (például kerékpár) bontási fémhulladéka (gépjárműalkatrész, gépalkatrész, mezőgazdasági berendezések alkatrésze) (a kormányrendelet 1. melléklete alapján). |
A 12. FAJ-kód alá tartozik:
• az M1-, N1-kategóriába tartozó, jogszerű javítási, karbantartási tevékenységből származó gépjármű hulladékká vált, önálló alkatrésze, kivéve e gépjárművekben lévő, önálló FAJ-kód alá tartozó elektromos és elektronikus berendezések (19. FAJ-kód), akkumulátorok (1. FAJ-kód),
• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – jogszerű javítási, karbantartási tevékenységből származó hulladékká vált, önálló alkatrésze, kivéve e gépjárművekben lévő, önálló FAJ-kód alá tartozó elektromos és elektronikus berendezések (19. FAJ-kód), akkumulátorok (1. FAJ-kód), és
• az ezektől a kategóriáktól eltérő kategóriájú,hulladékká vált gépjárművek (pl. tehergépjármű, mikrobusz, kerékpár) és alkatrészeik, kivéve az önálló FAJ-kód alá tartozó elektromos és elektronikus berendezések (19. FAJ-kód), akkumulátorok (1. FAJ-kód).
A 12. FAJ-kódú fémkereskedelmiengedély-köteles anyagok leadását nem kell előzetesen bejelenteni [a kormányrendelet 3. § (2) bekezdése alapján].
Ha a gépjárművet, gépjárműalkatrészt olyan gépjárműbontó veszi át, akinek nincs fémkereskedelmi, koncesszori fémkereskedelmi engedélye (lásd: Fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?), az engedélyeseknek előírt szabályoknak nem kell megfelelnie. Így ő előzetes bejelentés és visszaigazolás nélkül veheti át az érintett fémkereskedelmiengedély-köteles anyagokat, és a FAJ-kódot sem kell vizsgálnia.
Ki veheti át az akkumulátort, katalizátort és milyen FAJ-kóddal?
Az akkumulátort az 1. FAJ-kód alá kell sorolni, ha önállóan adják le.
Mivel körforgásos termék, a koncesszió hatálya alá tartozik, ezért koncesszori fémkereskedő vagy hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet végző koncesszori alvállalkozó (koncesszori alvállalkozó) veheti át.
A katalizátort a 32. FAJ-kód alá kell sorolni, ha önállóan adják le.
A 32. FAJ-kódú anyagok érzékeny FAJ-kódos fémkereskedelmiengedély-köteles anyagok [a kormányrendelet 3. § (2) bekezdése alapján], ezért az M1-, N1-kategóriába tartozó és a háromkerekű gépjárművek jogszerű javítási, karbantartási tevékenységéből származó katalizátorokat fémkereskedő, az M1-, N1-kategóriába tartozó és a háromkerekű hulladékká vált gépjárművekből származó katalizátorokat csak koncesszori fémkereskedő veheti át: előzetes bejelentés, visszaigazolás [a Fémtv. 3. § (5) bekezdése alapján], illetve írásbeli szerződés és külön igazolás [a Fémtv. 3. § (6a) és (7) bekezdései alapján] mellett.
Hogyan adhatók le az elektromos, elektronikus berendezések?
A hulladékká vált elektromos, elektronikus berendezések leadásánál az alábbiakat kell figyelembe venni.
Az E+E rendelet (az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységről szóló 197/2014. kormányrendelet) szerinti elektromos, elektronikus berendezés hulladéka koncessziós hulladék, ezért az kizárólag koncesszori fémkereskedő vagy hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet végző koncesszori alvállalkozó részére adható át.
Az elektromos és elektronikus berendezések önállóan elektromos és elektronikus berendezésnek nem minősülő, jogszerű javítási, szervizelési tevékenységből származó alkatrészei nem tartoznak sem az EPR-rendelet, sem a koncesszió hatálya alá, mivel azok nem számítanak berendezésnek az E+E-rendelet szerint. Ezért ezeket a fémkereskedelmiengedély-köteles anyagokat átveheti fémkereskedő is.
Kiemelendő, hogy hulladékká vált elektromos és elektronikus berendezésből alkatrész nem távolítható el annak érdekében, hogy az fémkereskedő részére kerüljön értékesítésre.
A hulladékká vált elektromos, elektronikus berendezésekből történő alkatrész-eltávolítás hulladékgazdálkodásiengedély-köteles tevékenység, amelyet koncessziós hulladék előkezelési tevékenység esetében csak koncesszori alvállalkozó végezhet. Az engedély, illetve koncesszori alvállalkozói szerződés nélkül végzett ilyen hulladékgazdálkodási tevékenység hulladékgazdálkodási bírságot von maga után.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 31. § (5) bekezdése alapján a koncessziós társaság, a koncesszori alvállalkozó a hulladék átadásának ösztönzése érdekében ösztönző intézkedést alkalmazhat. A mindenkori érvényes ösztönző és átvételi díjak a www.mohu.hu oldalon érhetők el – írja honlapján a NAV.
Hozzászólások (0)