További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A Kúria elnöke a közigazgatósági bíróságról, a jogegységről és a normakontrollról

  • adozona.hu

Előnyös lehet a szakmai munka szempontjából a szervezeti elkülönülés – mondta Darák Péter, a Kúria elnöke az Országgyűlés Igazságügyi Bizottsága előtt az új közigazgatási bírósági rendszer felállításáról.

A Kúria elnöke a 2017. évi, a jogegység biztosítása és az önkormányzati normakontroll körében elvégzett tevékenységről történő beszámolót ismertette  a bizottság mai ülésén. Mint mondta, a felkészülés igénye vezette a 2017. évet. Hozzátette, a legfőbb bírói fórum tevékenységének jelentős része arra irányult, hogy az új eljárásjogi és perrendtartási kódexeknek értelmezést adjanak, és alkalmazásukat szakmailag előkészítsék.

Darák Péter beszélt a Kúria jogegységi határozatairól és a kollégiumi véleményekről. Az ügyek befogadási rendjének meghatározását kiemelt feladatnak nevezte. A főbíró a Kúrián működő főtanácsadói rendszerről elmondta, a program célja olyan az ítélkezési munkát segítő háttértámogatás kiépítése, amely alkalmas a tudomány eredményeinek beépítésére a bírói joggyakorlatba.

Az önkormányzati normakontroll körében elvégzett tevékenységről szólva Darák Péter elmondta, 45 e tárgykörbe tartozó ügy került a Kúria elé 2017-ben, 39 esetben érdemi döntés született. A települési adó kivetésének témakörében hozott határozatok jelentőségét emelte ki a legfőbb bírói fórum vezetője.

Képviselői kérdésre válaszolva a devizahiteles ügyek elbírálása kapcsán elmondta, a Kúrián konzultációs testület vizsgálja a joggyakorlatot és a jogkérdéseket, a Polgári Kollégium pedig folyamatosan figyeli és elemzi az Európai Unió Bíróságának ítéleteit, vizsgálja a magyar bírói gyakorlatra kifejtett hatásukat.

Szintén képviselői kérdésekre válaszolva az új közigazgatási bírósági rendszer felállításával kapcsolatban kifejtette, a szervezeti elkülönülés előnyös lehet a szakmai munka szempontjából. A Kúria elnöke magyar történelmi, illetve nyugat-európai, valamint lengyel és cseh példákat említett a modell hatékony működésének szemléltetése céljából. Leszögezte, a Kúria támogatja a folyamatos ítélkezés biztosítását. Ugyanakkor felhívta a figyelmet az átmeneti időszakban várható nehézségekre is. Példaként említette egy felsőbírósági igazságügyi alkalmazotti kör létrehozásának kihívásait. Darák Péter felhívta a figyelmet arra, hogy a reform konkrét megvalósulásról történő véleményalkotás túlmutat a bizottsági beszámoló szabályozási keretein.

A Kúria elnökét a bizottsági tagok ezen túlmenően kérdezték a joggyakorlatnak új irányt szabó kúriai döntésekről a jogos védelem, az uzsora bűncselekmények és a fogyasztóvédelem tárgykörében, valamint arról is, milyen lehetősége van a feleknek abban az esetben, ha aggályaik merülnek fel a bíró pártatlanságával kapcsolatban.

A Kúria elnökének 2017. évi beszámolójának elfogadását a bizottsági tagok 11 igen szavazattal egyhangúlag támogatták.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Behajthatatlan követelés – adóalap-módosítás

Pölöskei Pálné

adószakértő

Alanyi adómentes közösségi értékesítése

Szipszer Tamás

adószakértő

Tartós részvény értékvesztése kivás adózónál

Pölöskei Pálné

adószakértő

2019 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X