adozona.hu
ÁSZ: kockázatok az állami vagyonnyilvántartásban és -gazdálkodásban
//adozona.hu/altalanos/ASZ_kockazatok_az_allami_vagyonnyilvantarta_RWE0RM
ÁSZ: kockázatok az állami vagyonnyilvántartásban és -gazdálkodásban
Az Állami Számvevőszék által korábban azonosított hiányosságok egy része továbbra is fennáll – ez is olvasható az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tevékenységek utóellenőrzése kapcsán a szervezet honlapján. A vizsgálatot három minisztériumnál, a földalapnál, a vagyonkezelőnél és az egészségügyi ellátónál 2012. december 13. és 2016. február 18. közötti időszakra, a még nem ellenőrzött feladatok tekintetében végezte az ÁSZ.
Az utóellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK), az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), a Földművelésügyi Minisztérium (FM), a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.), a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA), valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) végrehajtották-e az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tevékenységek ellenőrzéséről készült, 2012-ben, 2013-ban és 2014-ben nyilvánosságra hozott, 12109. számú, 13193. számú és 14236. számú számvevőszéki jelentésekben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervekben vállalt feladatokat.
A lefolytatott korábbi ellenőrzések alkalmával már utóellenőrzésre kerültek az intézkedési tervekből azok a feladatok, amelyek végrehajtási határideje a korábbi ellenőrzések időszakában lejárt. Erre figyelemmel a jelen utóellenőrzés a még nem ellenőrzött, összesen 16 feladat végrehajtására terjedt ki: az ÁEEK-nál 3, az EMMI, az FM, és az MNV Zrt. esetében 1-1, míg az NFA-nál és az NFM-nél 5-5 feladatra.
Az ÁSZ megállapította, hogy az EMMI a Tb-alapok ellátási vagyona vonatkozásában szükséges szabályozásról, az NFA a Nemzeti Földalapba tartozó ingatlanok értékesítésére vonatkozó eljárásrendről és a vagyonkezelésbe adott tárgyi eszközök bruttó értékének, értékcsökkenésének átvezetéséről, továbbá az ÁEEK a korábbi ellenőrzés során feltárt szabálytalanságok kivizsgálásáról határidőben intézkedett.
Az NFM határidőn túl intézkedett az állam tulajdonosi joggyakorlásáról és az állami vagyonról szóló kormány-beszámoló tartalmi elemeinek és eljárásrendjének kidolgozásáról, valamint az új vagyonkezelési szerződések megkötéséről az erdőgazdasági társaságokkal.
Az NFM a vagyonkezelői díjak felülvizsgálatához, az ÁEEK a tulajdonosi ellenőrzéshez, az NFA a telekalakításhoz és a vagyonváltozással járó birtokrendezéshez kapcsolódó feladatokat részben hajtotta végre.
Az NFM és az FM nem dolgozta ki az erdőgazdasági társaságok vagyonkezelésének kiemelt kontrolljait, továbbá az NFA a vagyonkezelési szerződések rendszeres aktualizálásához szükséges irányítási és kontrollrendszert nem alakította ki. Az MNV Zrt. nem intézkedett az szmsz módosításáról annak érdekében, hogy az a vonatkozó törvényi szabályozásnak megfelelően tartalmazza az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlást.
Az ÁEEK, az FM, az MNV Zrt., az NFA, és az NFM végre nem hajtott vagy részben végrehajtott intézkedései további kockázatot hordoznak a vagyonnyilvántartás megbízhatóságában, a vagyongazdálkodás szabályos és átlátható működésében.
Hozzászólások (0)