adozona.hu
Sokba kerülhet az egyéni vállalkozó hanyagsága – itt a példa!
//adozona.hu/adozas_rendje/Sokba_kerulhet_az_egyeni_vallalkozo_figyelm_RF2WNJ
Sokba kerülhet az egyéni vállalkozó hanyagsága – itt a példa!
Postai csekken fizette meg az egyéni vállalkozó a szociális hozzájárulási adót, a feladóvevényeket azonban elveszítette. Az adófolyószámlán látszik a befizetés, ennek alapján el lehet-e könyvelni költségként az adót? – kérdezte olvasónk. Sinka Júlia, adó- és számviteli tanácsadó szakértőnk válaszolt.
Az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) 47. §-a előírja a bizonylatok – adózási szempontból történő – megőrzésének kötelezettségét, az adóalanyok ezzel összefüggő feladatait. A hivatkozott paragrafus (1) bekezdése szerint az Art. 44. §-ának (1) bekezdésében meghatározott iratokat (ezek magukban foglalják az adókötelezettség teljesítését igazoló feladóvevényt is) az adózó (így az egyéni vállalkozó is) az adóhatósághoz bejelentett helyen köteles őrizni.
Abban az esetben tehát, ha a bizonylatok elvesztek, akkor az adózó lényegében nem a bejelentett helyen őrzi a bizonylatokat, hiszen már nincs mit őriznie az adott időszakra a bizonylatok elvesztése miatt. A hiányzó bizonylatok miatt az adóhatóság jelentős mértékű mulasztási bírságot is kiszabhat az Art. 172.§.(20 a) bekezdésében részletezettek szerint.
Fontos leszögezni, hogy az adófolyószámla – bár kétségkívül bizonyítja a szociális hozzájárulási adó befizetésének tényét – nem pótolja a szóban forgó bizonylatokat. Lehetősége van az érintett vállalkozónak arra, hogy a Postai Elszámolási Központ ügyfélszolgálatától kérjen másolatot a feladóvevényekről.
Amennyiben megadja a szükséges adatokat (a nevét, címét, a befizetés címzettjét, az összeget, a feladás – legalább körülbelüli – dátumát, annak a postának a címét, ahol feladta az összeget), díjfizetés ellenében megkaphatja a készpénz-átutalási megbízáson befizetett összegre vonatkozó igazolást (feladóvevény másolatok), amelyek már a befizetéseket hitelt érdemlően igazoló bizonylatai a vállalkozó könyvelésének.
A Posta Elszámoló Központ elérhetősége: Budapest XX. Attila út 40., postacíme: 1201 Budapest, Postafiók 91., az ügyfélszolgálat telefonszámai: 1/421-7575, 1/421-7576.
A Posta 2014. évi díjszabása alapján a feladóvevény pótlásáért – annak függvényében, hogy a szükséges adatok a központ helyben őrzött adataiból megállapíthatóak-e vagy az elektronikus adattáruk igénybevételére van szükség – bizonylatonként 770-3 655 forint közötti összeget kell fizetni.
Hozzászólások (2)
Nem szimpatikus, hogy egy adótanácsadó egy megtörtént gazdasági esemény kapcsán az eredeti bizonylathoz kötné az elszámolhatóságot, miközben a közhiteles adófolyószámlát már nem veszi figyelembe. A válasz egyébként nem mondja ki, hogy akkor most elszámolható-e költségként az összeg, a sárga csekkek nélkül, vagy sem? Volt ilyen megtörtént eset és a NAV a költségelszámolást firtatta?
Akkor az adófolyószámla nem bizonylat? Ha átvezetést kér az adózó egy túlfizetést mutató adónemről és a NAV átvezeti ezt 30 nap múlva, de erről nem küld semmit. Akkor mi a bizonylat a megtörtént átvezetésről??? Az adófolyószámla! Ha az általuk kiadott bizonylatot sem tekinti az adóhivatal bizonylatnak akkor mit? Mindenbe belekötnek már csak büntethessenek!