adozona.hu
Így kérdezz az adóhatóságtól, ha mersz!
//adozona.hu/adozas_rendje/Igy_kerdezz_az_adohatosagtol_ha_mersz_5LXR5S
Így kérdezz az adóhatóságtól, ha mersz!
Az adóhatóságtól kérdezni nem kell félnetek – ez is egy következtetése lehetne annak, ha az előző kezdő vállalkozóknak szóló cikkeinkben foglalt jótanácsainkat megszívlelték. Szükséges azonban előzetes tájékozódás és rengeteg türelem, mert egyelőre nem a legkorszerűbb és legegyszerűbb úton jut hozzá a kérdező a válaszhoz.
Vannak szerencsés csillagzat alatt született vállalkozások: a bizniszük elejétől fogva jól megy, a könyvelőjük tájékozott és alapos, az alapítók pedig a legapróbb részletekig kézben tartják az adminisztrációt, így soha semmi gondjuk, kérdésük nem akad. A mesevilágból kilépve azonban az egyszeri vállalkozó előbb-utóbb eljut arra a pontra, hogy feltegye első kérdését. Mondjuk egyenesen az adóhivatalna
Közösségi ügyintézés
Példabeli vállalkozónk azzal a problémával szembesült, hogy mobil applikációt fejleszt több nemzetközi cégnek, és szeretné kideríteni, hogy az ebből származó bevétele után hogyan köteles adózni. Milyen adónemek terhelik ezt a fajta tevékenységet? Mikor jár jobban, ha továbbra is egyéni vállalkozóként dolgozik, esetleg társas vállalkozást alapít erre a tevékenységre? A “több szem többet lát” elve alapján több csatornán is megfuttatja kérdését – a csatornák egyike a biztonság kedvéért az adóhivatal maga. Mivel saját bevallásuk szerint évről évre bővítik az elektronikus szolgáltatások körét, nem is reménytelen ilyen módon kísérletet tenni.
A Facebookon és a Twitteren próbálkozik először, de hamar kiderül, hogy egyelőre még korai ott keresni hivatalos eligazítást. Ezek a fórumok egyelőre az adóügyekkel foglalkozó piaci szereplők által uralt terepek, bár az adóhivatal sajtóosztályától az Adózóna úgy értesült, “küszöbön áll a NAV megjelenése a Facebookon, illetve a Twitteren”. Az is gyorsan kiderül, hogy az adózással, adóbevallással kapcsolatos több filmjük már most is megtekinthető a YouTube-on, hivatalos csatornán, amely ráadásul jól használható, informatív videókat tartalmaz.
Ez alighanem az OECD-nek is tetszene, amely egy 2011-es fórum tanúsága szerint rendkívül hatékonynak és a költségvetési szervek számára is megfelelőnek tartja a kommunikáció ezen formáját, és egy jó stratégiával kiküszöbölhetőnek a veszélyforrásokat. Akik eddig megpróbálták, nem jártak rosszul, és az adózók is szeretik ezt a fajta kapcsolatépítést, mert sokkal naprakészebbnek és pozitívabb hozzáállásúnak tartják.
Az Adózóna szakértője (is) válaszol |
Az egyéni vállalkozók a szellemi tevékenységből (alkotásból) származó bevételük után is az egyéni vállalkozók által választható adózási módok szerint adóznak. Ez történhet az Szja-tv. szabályai szerint tételes költségelszámolással vagy átalányadózással, továbbá az Eva-tv., illetve a Kata-tv. rendelkezései szerint. A szóban forgó tevékenység jellemzően nem költségigényes, így mintegy 13 millió forint áfa nélküli bevételig célszerű a katát választani. Egyéb esetben az eva is jó megoldás lehet.
Ha a vállalkozás profilja a tárgyalt tevékenység – azaz a tartalomfejlesztés munkaköri kötelessége az érintettnek –, akkor önmagában ezért nem szükséges társas vállalkozást alapítani, de egyéb okokból (felelősség, adóoptimalizálás további lehetőségei) ez megfontolandó lehet. Anyagi forrásoktól függően korlátolt felelősségű egyéni cég (kfc) vagy kft alapítása ajánlott. A fenti kérdésekről érdemben az adott eset körülményeinek mérlegelésével, előzetes számítások alapján lehet dönteni.
Sinka Júlia okleveles adószakértő, www.sinkatax.hu
|
Még mindig gépközelben
Ennek ellenére vállalkozónk még nem járt sikerrel, mert éppen nem az ügyfélkapuval vagy az szja-bevallással kapcsolatos kérdésre keresi a választ. Kézenfekvő a következő lépés, a NAV weboldalának felkeresése, ahol az információk ugyan rendszeresen frissülnek (a szakmai rész a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a kimagaslóan fontos, illetve az adózók körében nagy érdeklődést generáló jogszabályváltozások esetén és új jogintézmények bevezetésekor pedig rövid időn belül), a honlap szerkezete miatt azért kell egy kis rutin a megfelelő információk megtalálásához.
Vállalkozónk az információs füzetek között talál olyat, amely a magánszemélyek külföldön szerzett jövedelméről, és olyat, amely a (magyar) társasági adózás alapvető szabályairól tájékoztatja, de sajnos egyik sem adja meg az igazi bombabiztos választ. A NAV honlapján való keresgélés után vállalkozónk feljogosítva érzi magát, hogy az email-küldő adatlapot is kitöltse és elküldje, mely akciójára reakciót általános kérdés esetén '”a lehető legrövidebb időn belül,” komolyabb problémákat felvető levél esetén 30 napos határidőn belül várhat. A NAV saját statisztikája szerint a tavalyi évben 25 és félezer megkeresést válaszoltak meg sikeresen.
Forródrót
Addig is, amíg a válasz-emailre vár, példánk főszereplője elfogadja a több helyen ajánlott telefonos segítséget is. A NAV 2012-es évkönyvének adatai szerint az általános kérdésekre létrehozott, úgynevezett ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszert (ÜCC) 1,3 millióan, az ügyintézői kontakt centert 120 ezren hívták tavaly, és a hívók 59 illetve 81 százaléka ily módon el is tudta intézni, amit szeretett volna, egy titkos regisztrációs kód segítségél. A rendszerben a hívások száma folyamatosan növekszik, ezáltal a terhelés az ügyfélszolgálatokon csökken. Vállalkozónk reménykedik, már csak azért is, mert megtalálta a honlapon a telefonos ügyfélszolgálat menürendszerének leírását, így nem vaktában kényszerül nyomogatni a gombokat.
Az általános tájékoztató rendszerből felvilágosítást kap arról, hogy melyek a magánszemélyek külföldi jövedelmének adózási szabályai (ezek vonatkoznak az egyéni vállalkozásra), illetve a szolgáltatás értékesítési feltételei hogyan alakulnak az uniós, illetve az unión kívüli országok esetében. Mivel más forrásból úgy értesült, hogy az eladott alkalmazásokból származó jövedelem alapvetően szerzői jogdíjnak minősül, az ezzel kapcsolatos adószabályokról is felvilágosítást kér. Megtudja azt is, hogy a várható bevétele alapján érdemes fontolóra vennie a kisadózók tételes adója (kata) lehetőségét. A hívás körülbelül 20 percét veszi igénybe, és a néhány, még tisztázandó kérdéssel még a könyvelőjét is fel kell keresnie.
Arccal az ablaknak
Amennyiben a tanácsok gyakorlati kivitelezésével kapcsolatban bármi problémája akadna, marad még az a megoldás, hogy felkeresse az illetékes regionális ügyfélszolgálatot. Tavaly több mint 2,6 millió ügyfél jelent meg ezeken ügyes-bajos dolgaival, amely adatból világosan látszik, hogy a legtöbben még mindig ezt a formát preferálják, bár az egyre szélesebb körben kötelező elektronikus ügyintézés (adatszolgáltatás, adóigazolás iránti kérelem a legtöbb gazdasági társaság számára ilyen) csökkenti a személyesen lebonyolított ügyek számát és költséghatékonysági szempontból is kedvező hatású.
Hozzászólások (0)