adozona.hu
Így használhatja a cégkaput
//adozona.hu/adozas_rendje/Igy_hasznalhatja_a_cegkaput_KAET75
Így használhatja a cégkaput
Olvasónk a cégkapu használatával, valamint az értesítési tárhellyel kapcsolatosan feltett kérdéseire dr. Szeiler Nikolett ügyvéd, adótanácsadó szakértőnk válaszolt.
Olvasónk kérdései részletesen: 1. Meg tudom-e valahol nézni, hogy mely cégek vannak cégkapun regisztrálva? 2. Regisztráltunk általunk képviselt cégeket a cégkapun, törvényes képviselők felhasználóneveivel, hogyan tudom beállítani, hogy a saját értesítési tárhelyünkön lássuk a nekik érkezett leveleket? 3. A beküldött nyomtatványok elfogadó nyugtáit és az azokkal kapcsolatos hiánypótló leveleket megkapjuk a NAV-tól, ha ügyfélkapun keresztül bejelentkezünk az értesítési tárhelyre, előfordulhat, hogy más levelet nem ide kapunk? 4. Cégkapumegbízottként hogyan tudjuk regisztrálni magunkat az egyes gazdálkodó szervezetek tekintetében? Milyen mellékleteket szükséges csatolni?
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
1. Meg tudom-e valahol nézni, hogy mely cégek vannak cégkapun regisztrálva? A cégkapu szolgáltatást cégek egymás közötti levelezésére nem használható, ezért nincs annak jelentősége, hogy a saját cégén, vagy az ön által képviselt cégeken kívül kinek van cégkapuja.
A cégkapu címeket a Rendelkezési Nyilvántartás tartalmazza, ez azonban csak az arra jogosultak számára megismerhető.
2. Regisztráltunk általunk képviselt cégeket a cégkapun, törvényes képviselők felhasználóneveivel, hogyan tudom beállítani, hogy a saját értesítési tárhelyünkön lássuk a nekik érkezett leveleket?
A cégkapura érkezett levelekről a cégkapun megadott e-mail-címre érkezik értesítés, és a cégkapumegbízott tárhelyén keresztül tekinthető meg.
A cégkapumegbízott további felhasználókat (a továbbiakban: cégkapu-ügyintézők) regisztrálhat – KAÜ-s azonosítást követően – a Cégkapu tárhely-adminisztrációs felületén.
3. A beküldött nyomtatványok elfogadó nyugtáit és az azokkal kapcsolatos hiánypótló leveleket megkapjuk a NAV-tól, ha ügyfélkapun keresztül bejelentkezünk az értesítési tárhelyre, előfordulhat, hogy más levelet nem ide kapunk?
Előfordulhat, hogy más módon kapnak levelet. Érkezhet a cégkapura, a meghatalmazott ügyfélkapujára stb. Sajnos ezt mi is tapasztaljuk, hogy a NAV jelenleg össze-vissza küldi a leveleket. Mi már kaptunk az ügyvezető ügyfélkapuja mellett a cégvezető ügyfélkapujára, de olyan alkalmazott ügyfélkapujára is, aki már nem dolgozik a cégnél.
4. Cégkapumegbízottként hogyan tudjuk regisztrálni magunkat az egyes gazdálkodó szervezetek tekintetében?
Ha a szervezet meghatalmazottja végzi a regisztrációt, akkor az iFORM űrlapkitöltő alkalmazást szükséges használni.
Az űrlaphoz kötelező jelleggel csatolni kell minden olyan hiteles dokumentumot, amely a cégkapu-regisztrációval érintett gazdálkodó szervezet képviseleti jogosultságainak ellenőrzéséhez szükséges, illetve a regisztráló szervezet létesítését igazoló dokumentumokat.
Meghatalmazottkénti eljárás esetén a szervezet hatósági nyilvántartásban való szereplését igazoló okiratból egyértelműen megállapíthatónak kell lenni, hogy a meghatalmazást a gazdálkodó szervezet törvényes képviselője (együttes képviselet esetén a képviselői) írta alá.
Tehát szükséges csatolni például:
♦ a szervezet hatósági nyilvántartásban való szereplését igazoló okiratot, például cégkivonatot,
♦ meghatalmazást adó aláírási címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintát,
♦ meghatalmazást.
Szakértőnk végezetül felhívta a kérdező figyelmét, hogy válasza tájékoztató jellegű, teljes körű válaszadásra konkrét ügyben csak az iratok, dokumentumok áttanulmányozása után van mód vállalkozni.
Az adózás rendjének 2018-as változásairól, és annak az adóellenőrzésre gyakorolt hatásáról bővebben olvashat a 2018 februárjában megjelent kiadványunkban, amelyet a HVG Kiadó webshopjában kiadói kedvezménnyel vásárolhat meg. |
Hozzászólások (2)
Válaszukat kérem, miért nem fogadják el a 2018.12-ig érvényes HVG KLUB Kártya számomat - Önöktől kaptam - előfizetésért - mély nyomott még hamisítani sem lehet: 87338 már kétszer kitöltöttem a MEGHOSSZABBÍTOM adatlapjukat, de érvénytelennek minősítették a kártya számomat.Balogh László
Meg lett kaparva a téma felülről. A téma mélyén azért elég aggasztó körülményekre is találhatunk:
A tárhely gyakran nem elérhető, mert a KAÜ egyrészt leterhelt, másrészt túlbonyolított az azonosítás, ezért lassú, harmadrészt pedig figyeli a böngésző gyorsítótárát, ami nonszensz.
A cégkapuk törzsszámon a PC képernyőjén törzsszámon futnak, golyózik az ember szeme, ha több cégkapuja is van (nekem már 300).
A cégkapuhoz az ügyvezető számára kiadott login/jelszó használata jogszabálysértő. A meghatalmazotti cégkapumegbízotti regisztráció meg el van dugva a "Tovább" gomb mögé, az I-Form csak ezután jelenik meg.
Ha a cégkapumegbízott törli a hozzáférését, vagy ügyvezetőváltás történik, akkor a cégkapu megszűnik, az üzenetek elvesznek, az új cégkapu üres állapotban indul! (Bizony!)
A meghatalmazotti cégkapumegbízott által benyújtott iratokat a NISZ Zrt munkatársai bírálják el. Az Eüsz tv. alaptörvényellenesen egy közigazgatási cselekmény esetén kizárja a jogorvoslatot. Az elbírálásban a jogi színvonal erősen szóródik. Próbaesetként egy 2004-es aláírásmintával, 2006-os meghatalmazás csatolásával futottam neki a regisztrációnak (egyébként a törvény nem írja, hogy kellene aláírásminta, ráadásul annak bekérése ütközik az Eüsz. tv. 20.§-val). A régi papírokat harmadikra fogadta el a NISZ, miután telefonon szóltam Pándi Boglárka osztályvezető asszonynak.
A cégkapuról és a tárhelyről az a véleményem, hogy az irány jó a következő 10 évre, de mist még eléggé döcög és nincs kész. Az üzenetek fontossági minősítése és arról való értesítés, illetve az üzenetek archiválása nem megoldott.