hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ügyfélkapu, ügyfélkapu+, DÁP: hét kérdés, hét válasz

  • adozona.hu
1

2025. január 16-ától megszűnik az ügyfélkapu, helyette az ügyfélkapu+ vagy a digitális állampolgársági program (DÁP) lesz használható. Ezekkel kapcsolatban sok kérdés érkezett az Adózóna oldalára, melyekből hetet kiválasztottunk. Szipszer Tamás adószakértő válaszolta meg az oldalon érkezett olvasói kérdéseket.

1. Adószámos magánszemélynél mi a teendő az ügyfélkapuval 2025. január 16. után? Ő is térjen át az ügyfélkapu+-ra?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Az ügyfélkapus belépési azonosítás a jelen állás szerint mindenképpen megszűnik 2025. január 15-én. Tehát az ügyfélkapu+ vagy DÁP alkalmazás használata lehetséges csak. Az adószámos magánszemély nem kötelezett elektronikus ügyintézésre, de a gyakorlatban szüksége lesz rá, hacsak nem kívánják az adóügyeket hagyományos papír alapon, postai úton intézni. Az ügyfélkapu+ tehát mindenképpen kötelező lesz, amennyiben elektronikus kapcsolattartást választanak.

Az Adózóna 2025-ös adóváltozásokkal kapcsolatos további írásait itt olvashatja el. Kisokos átalányadózóknak – adó- és járulékfizetési kötelezettségek című kiadványunkat kiadói kedvezménnyel itt vásárolhatja meg.

2. Legyen szíves megírni, hogy mit kell csinálni annak az egyéni vállalkozónak, aki saját magának könyvel, és ő maga küldi be a bevallásokat a NAV-hoz, és az önkormányzathoz az ipabevallást. Mi a megoldás 2025.01.16-tól? Legyen szíves, részletesen írja meg a tudnivalókat!

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

2025. január 16-ától a hagyományos ügyfélkapus belépés megszűnik. E helyett bevezetésre kerül az úgynevezett kétfaktoros azonosítás.

A vállalkozónak lehetőleg a mobil telefonjára le kell tölteni egy úgynevezett autentikátor alkalmazást. Ezt az alkalmazást a Google Store-ról is le tudja tölteni. A Google vagy Microsoft autentikátor alkalmazást ajánlják e körben leginkább.

Majd az ügyfélkapu.gov.hu oldalon kell a belépési felületen megigényelni az ügyfélkapu+ szolgáltatást.

Ezután következik az általunk választott eszköz párosítása. Ehhez indítsa el a mobil eszközön a telepített hitelesítő alkalmazást, és válassza ki a felkínált funkciók közül a QR-kód beolvasását vagy a manuális rögzítést.

A sikeres eszközpárosítás ellenőrzéséhez a képernyőn meg kell adni az ügyfélkapus jelszót és a mobil eszközön elindított hitelesítő alkalmazás által generált egyszerhasználatos kódot. A „Tovább” gombra kattintva megtörténik a megadott adatok ellenőrzése. Amennyiben az ügyfélkapus jelszót és a generált kódot is helyesen adtuk meg „Az eszközpárosítás sikeres volt” üzenet jelzi a beállítás sikerességét.

Sikeres eszközpárosítást követően megjelenik a felületen egy törlőkód. A „Törlőkód mentése” gombra kattintva feltétlenül mentse el a törlőkódot! A törlőkód elmentése kritikusan fontos, mert csak ennek birtokában lehet majd megszüntetni az ügyfélkapu+ regisztrációt, tehát azt biztos helyre kell mentenie.

Pipáljuk ki a törlőkód mentésére vonatkozó jelölőnégyzetet, majd kattintsunk a „Befejezés” gombra! A következő belépéskor már az ügyfélkapu+ szolgáltatást kell választani az azonosítás során.

3. Az ügyfélkapu+ bevezetésével kapcsolatban a következőkben kérném a segítségüket! Minden cég részéről szükséges meghatalmazás (EGYKE), hogy a továbbiakban a könyvelőiroda a saját cégkapuja alatt tudja küldeni a bevallásokat és egyéb nyomtatványokat, és be tudjon lépni az Ebev felületre adófolyószámla, biztosítotti bejelentések lekérdezése stb. célból? Ha minden céghez van meghatalmazás, a következő lépés az lenne, hogy le kell tölteni az alkalmazást, ahova érkeznek majd a kódok? Ha például a könyvelőirodában több alkalmazott dolgozik egyszerre, akkor ezt az alkalmazást mindenkinek le kell töltenie egyesével a saját telefonjára? Vagy csak egy ügyfélkapuval egyszer lehet regisztrálni egy eszközön? Milyen módon lehetséges megoldani, hogy a könyvelőiroda vezetőjének ügyfélkapuja alatt többen is tudjanak egyszerre bejelentéseket, bevallásokat stb. beküldeni? A nyomtatványok, bevallások beküldésekor is szükséges lesz az egyszeri kapott kódra, vagy csak belépéskor? Köszönöm, ha leírná a lépéseket ezzel az átállással kapcsolatban, a könyvelőiroda, aki a meghatalmazott, és az ügyfél, aki a meghatalmazó oldaláról is!

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

2025 január 16-ától csak úgynevezett kétfaktoros azonosítás keretében lehet használni az ügyfélkaput. Ez érinti egyrészt a webes felületekre történő belépést és a bevallások benyújtását is.

Alapvetően azt tudom javasolni, hogy minden ügyfél esetén valósuljon meg a NAV előtti meghatalmazás EGYKE nyomtatvány használatával.

A rendszer központi eleme az autentikátor, mely egy olyan külső alkalmazás, mely ideiglenes számsorkódokat generál, amely a belépést lehetővé teszi. Jelenleg a piacon többféle autentikátor is megtalálható (Google, Microsoft, Totp app). Egy ügyfélkapuhoz több eszközre is le lehet tölteni autentikátorokat, sőt azt is meg tudják csinálni, hogy egy ügyfélkapuhoz többféle eszközön többféle autentikátort használjanak.

Javaslom, hogy vegyék fel a kapcsolatot egy informatikussal, ugyanis ez alapvetően informatikai kérdés, s a könyvelőiroda sajátosságai határozzák meg azt, hogy mi lenne a legjobb megoldás!

4. Jelenleg 10 céget könyvelek, amelyből 3 céghez van EGYKE-m, 7 cég esetén csak cégkapu megbízott vagyok. A 7 cég esetén ugye a bevallásokat be tudom adni, az EBEV-en meg a tulajdonos jelszavával le tudom kérni az adófolyószámlát, korábbi bevallásokat. 2025. januártól megszűnik az ügyfélkapu. Ügyfélkapu+ vagy DÁP regisztrációt érdemes elkezdeni? Az ügyfélkapu+ szintén meg fog szűnni, ha jól olvastam, akkor inkább DÁP-ra regisztráljak? EGYKE-t meg kell csinálnom a másik 7 cégre? Vagy, ha tudom a tulajdonos ügyfélkapu felhasználónevét és jelszavát, akkor nem szükséges?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Az ügyfélkapu+ használatát javaslom majd 2025. január16-ától a DÁP helyett. Az új kétfaktoros azonosítás lényege éppen az, hogy ne lehessen az ügyfélkapu tulajdonos tudomása nélkül használni az ügyfélkaput.

Egyértelműen javaslom az EGYKE beküldését azon ügyfelekre akik esetében ezt még nem tette meg. Így legálisan saját ügyfélkapuján keresztül tudja képviselni ezen vállalkozókat.

5. Megkérdezhetem, hogy miért az ügyfélkapu+-t ajánlja a DÁP helyett? A DÁP még nem működik? Én úgy tudom, hogy a kettő szinte ugyanaz, annyi a különbség, hogy a DÁP barkóddal enged be, az ügyfélkapu+ pedig jelszót küld. Ráadásul az ügyfélkapu+ talán megszűnik 2025 végével a belföldiek részére.

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Én egyelőre az ügyfélkapu+-t javaslom mert a folyamatos átállás híve vagyok. Másrészt a DÁP mobilalkalmazás nem fut minden okostelefonon, és az előnyei leginkább 2025 második felében fognak jelentkezni, amikor elvileg ki tudja váltani a fizikai okmányainkat is.

6. Az ügyfélkapu+ bevezetéséről sok mindent lehet hallani, de nem tudom, mi a teendője az egyéni vállalkozónak. Ha az egyéni vállalkozó könyvelő, mit kell tennie, hogy 2025. január 16-ával már működjön az ügyfélkapu+, és be tudja küldeni az ügyfelek bevallásait, egyéni vállalkozókét és a társaságokét? A vállalkozók hogyan fognak belépni, hogy ők is megnézhessék az üzeneteiket?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Az ügyfélkapu+ tulajdonképpen abban különbözik az ügyfélkaputól, hogy a használatához szükség van egy úgynevezett külső autentikátorra is. Ez a külső autentikátor a bejelentkezéskor generál egy kódot, amit a bejelentkezéskor kell használni.

A külső autentikátor lehet a Microsoft, Google vagy NISZ-autentikátor.

Az ügyfélkapu+ megigénylését az ügyfélkapura történő bejelentkezéskor kell elvégeznie, de ezzel ráér 2025 januárjában is foglalkozni, mert ha most megigényli, akkor már csak ezzel a módszerrel fog tudni belépni az ügyfélkapura.

Az autentikátor alkalmazást a Google play store-ról tudja letölteni a telefonjára, ez az első lépés. Ha ez megvan, akkor majd be kell lépnie az ügyfélkapura és meg kell igényelnie az ügyfélkapu+ szolgáltatást, ahol meg kell adnia a jelszót és kap egy QR-kódot is, amellyel összeköti a telefonon lévő autentikátor alkalmazást az ügyfélkapu+ alkalmazással.

Az ügyfélkapu oldalon jól követhető lépéseket kell betartania, s azokon végigmenve tudja majd aktiválni az új szolgáltatást.

7. Mit tudnak tanácsolni annak az ügyfélnek, akinek a telefonja nem alkalmas a DÁP app letöltésre, mert nem 10-es az android, hanem csak 9-es. Az illető vállalkozó. Ilyenkor mi a megoldás? Hogyan lehet majd beküldeni a bevallásokat akkor?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Az ügyfélkapu+ használata javasolt ebben az esetében. Itt jegyzem meg, hogy a DÁP alkalmazást nem lesz kötelező használni, s a szabályozás még változhat. Ami most biztosnak tűnik: a hagyományos ügyfélkapus belépés megszűnik 2025.01.16-án.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

A gyakorlatban a válaszokhoz képest lesz "némi" eltérés.

Az érdekképviseletekkel és az IDOMSOFT-tal közös (!) álláspont alapján lobbizunk a Karmelitánál a halasztásért, bár számunkra érthetetlen, hogy miért akarja nem sokkal a választások előtt megbonyolítani a választópolgárok életét a Miniszterelnöki Kabinetiroda.

Szeretnénk bemutatni a köztévén is, hogy az elektronikus ügyintézésre kötelezett, vagy azt választó közel 3 millió magyar állampolgárból közel másfél millió jelenleg biztosan nem tudna megbirkózni se a regisztrációval, se a későbbi használattal, így a könyvelőjükhöz fognak fordulni. Ez elfogadhatatlan.

Sajnos az MTVA hónapok nem hívott meg a műsoraiba egyetlenegy érdekvédelmi szervezetet, a telefonban pedig a "küldje el újra az emailt" válaszokat lehet kapni. Bátran lehet hívogatni ezt a számot: 06 1 7595498 E-mail cím: m1i@mtva.hu

A váltás kapcsán az asztali számítógépen dolgozó könyvelőknek a QR kód képként való mentését javaslom. Ez az ügyvitelben a legelterjedtebb Windows operációs rendszer billentyűzetén a PrtSc gomb, vagy a Win+Shift+S billentyű-kombinációval hajtható végre. Aztán legalább 2-3 helyre telepítsék a QR kódot. Mi a tesztelési hétvégénken 47 helyre telepítettük ugyanazt a QR kódot problémamentesen és a 1818 megerősítette, hogy a QR kód terén nem lesz változás a következő években, sőt az a külföldi állampolgároknak 2026 is az egyetlen belépési mód lesz.

A telepítéshez a mobilapplikációkat a tapasztalt könyvelők már alig használnak, helyette a Chrome Hitelesítő bővítménye a legnépszerűbb. Mellékelnék linket, de akkor az adózóna szerkesztősége törölné a hozzászólást. Az asztali Chrome bővítményeit gondolom bármelyik könyvelő megtalálja...

A KKV könyvelőirodák, ahol már alaposan megvizsgálták a kérdést, már rájöttek - ahogy a FairConto Zrt.-nél is - hogy a jól kiépített EGYKE, RNY, ASP, KSH, NÉBIH stb. jogosultságok terén NEM FOGUNK VÁLTTANI A FŐNÖKI RENDSZERRŐL, mert a magyar hatóságok, hivatalok szabályosan agyonszivatják a meghatalmazottat, mindenféle jogszabálysértő gyakorlattal. Még a NAV-nál is van kifogásolható módszer, de ők legbarátságosabbak és leginkább jogszerűségre törekvők mind közül.

A kérdések között szerepelhetett volna, hogy akinek 1 képernyője van (pl. kizárólag egyetlen mobiltelefonnal rendelkezik) miként olvassa be a QR kódot?... Sehogy. Neki egy számot kell kimásolni az ügyfélkapu+ regisztrációnál a QR kód alatt látszódó “nem tudom beolvasni a kódot” linkre (az ujjával) tappolva. Hogy ez miért igényel plusz tappolást, az rejtély, a 1818 se tudta megmagyarázni. Ez a kulcs (HASH kód) az a számsor, amit a QR kód is tartalmaz. Az authentikátorok ezt a HASH kódot is tudják fogadni.

A DÁP-ot meg inkább hagyjuk, a jelen állapotában (főleg a regisztrációs folyamat) csalódáskeltő.

Az egész téma sok szöveg helyett inkább videókat érdemelne, fogunk készíteni ilyeneket, de december közepéig a halasztás bejelentését fogjuk várni. Ehhez a józan belátás sok segítség lehet a Karmelitában. Ha visszaemlékeznek, még a Gyurcsány kormány se merte az ügyfélkapus adóbevallás beküldést 2006-ban kötelezővé tenni, vártak vele 1 évet és ösztönzőket és adókedvezményeket vezettek be az elfogadottság növelése érdekében, de a szakma egy része így is lemorzsolódott a változtatás okán.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Garanciális csere – import (áfa)

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Bérleti díj áfa-visszaigénylése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 április
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink