hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A kata módosításának veszélyeire figyelmeztet az Opten

  • adozona.hu

A Nemzetgazdasági Minisztérium által nemrégiben bejelentett adócsomag egyik legérdekesebb része a kata bevételi limitjének 12 millió forintra emelése. A módosítás kétségtelenül kedvező hatással lesz a mikrovállalkozók széles körére, ugyanakkor érdemes kicsit a közvetett hatásokat is elemezni – írja hírlevelében az Opten.

Bár az elmúlt években látszik némi konszolidáció a cégek körében, és a gazdasági növekedés is lassan beindul, a cégek jelentős része továbbra is tőkeszegény, és magas a kockázatos ügyletek aránya. A magas töredezettség ezáltal egyes esetekben versenyhátrányt is jelenthet a gazdaság számára.

A kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) mint adózási forma már eleve a cégstruktúra legalsó rétegét, az egyéni vállalkozókat, az egyéni cégeket, a betéti társaságokat és a közkereseti társaságokat érinti. Így a katát érintő változások alapvető hatással lehetnek a vállalkozók rendkívül széles körére.

A korábbi 6 millió forintos bevételi határ a kormány javaslata szerint 12 millió forintra fog emelkedni, amivel a katások köre tovább szélesedhet, ezáltal adózási szempontból várhatóan több tízezer vállalkozásnak megéri majd katára váltani.

Felmerül azonban a kérdés, hogy ez milyen közvetett hatással lehet a teljes cégstruktúrára. Az NGM indoklása szerint az adócsomag célja a közterhek és az adóbürokrácia csökkentése. Az adminisztrációs költségek csökkentésére egyértelműen szükség lehet, hiszen 550 ezer cég és 430 ezer egyéni vállalkozó nyomon követése, ellenőrzése nem egyszerű feladat, de a cégek összesített adminisztrációs költségei is rendkívül magasak a magas cégszámnak köszönhetően.

Ugyanakkor érdemes figyelembe venni a kata potenciális hátrányait is. Mivel a kata alapvetően csökkenti a cégek adminisztrációs kötelezettségeit, ezáltal a cégstruktúra átláthatósága tovább csökkenhet. A transzparencia hiánya pedig alacsony üzleti etikai szinttel párosulva újabb visszaéléseknek adhat teret.

A kata szabályai elméletben rendelkeznek arról, hogy ezek a visszaélések – mint például a színlelt munkavállalás – szükség esetén könnyen ellenőrizhetőek és bizonyíthatóak legyenek, ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy a gyakorlatban, akár több százezer vállalkozás esetében, ez ténylegesen ellenőrzésre kerüljön.

A jogalkotók vélhetően ezt a hatást is figyelembe vették, de kétségkívül az új szabályozás újabb fekete vállalkozókat vonhat be a fehér, de legalábbis a szürke gazdasági környezetbe, ezáltal az összesített hatás akár pozitív is lehet.

Hosszú távon azonban az igazán versenyképes gazdasághoz vélhetően tőkeerősebb, kockázatmentesebb cégstruktúrára lenne szükség, amihez elkerülhetetlen lesz mind átláthatóság, mind koncentráció terén fejleszteni a cégbázist.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Hipa – távmunkavégzés

Kiss Péter

adószakértő

TruTax Kft.

Munkábajárás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink