Megváltozott munkaképesség mértéke, rehabilitálhatóság: ki állapíthatja meg? A Kúria döntött

  • adozona.hu

Ha a bíróság által megállapított egészségi állapot a közigazgatási szerv határozatában foglaltaktól eltérő mértékű, a bíróság nem írhatja elő a közigazgatási szervnek, hogy a megismételt eljárásban milyen minősítési kategória alapul vételével döntsön a megváltozott munkaképességű személy ellátásáról. A perben megállapított egészségi állapothoz tartozó komplex minősítés elvégzése a közigazgatási szerv feladata – mondta ki a Kúria.

A Kúriai döntések 2024/09. számában közzétett, Kúria Kfv. III. 45.010/2024/6. számú határozat felülvizsgálati eljárás alapjául szolgáló tényállása a következő:

Az alperes 2023. február 28-án kelt határozatával a felperes részére 2023. január 4. napjától kezdődően havi 58 440 forint összegű rokkantsági ellátást állapított meg, tekintettel arra, hogy a 2022. november 24-én kelt, komplex minősítés eredményéről szóló összefoglaló vélemény szerint a felperes egészségi állapota 57%-os mértékű, és mivel foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, azonban egyéb körülményei miatt foglalkoztatási rehabilitációja nem javasolt, a „B2” minősítési kategóriába tartozik.

A felperes keresete és az alperes védirata

A felperes keresetében az alperes határozatának megsemmisítését és az alperes új eljárásra kötelezését kérte, arra hivatkozással, hogy egészségi állapota alapján indokolt a magasabb minősítési kategóriába sorolása.

Az alperes védiratában a felperes keresetének elutasítását kérte a határozatában foglalt indokai fenntartásával.

A bíróság ítélete

A felperes valós egészségi állapotának megállapítása érdekében kirendelt igazságügyi orvosszakértő szakvéleményében megállapította, hogy a felperes egészségi állapota 41%-os mértékű volt a szakértői vizsgálat elvégzésének időpontjában, és az alperes határozatának meghozatalakor is, amely egészségi állapot 2022. április 1. napjától véleményezhetően fennállt. Megállapította, hogy a felperes foglalkozási rehabilitációja nem javasolt, ezért a „C2” minősítési kategóriába tartozó személynek minősül.

Az alperes a szakvélemény egyéb megállapításait elfogadta, azonban kifogásolta, hogy a szakértő – hatáskörét túllépve – rehabilitációs véleményt is adott.

A bíróság elfogadta az igazságügyi szakértői vélemény megállapításait; az alperes foglalkozási rehabilitációs véleménnyel kapcsolatos aggályait nem osztotta, tekintettel arra, hogy a szakértőnek feltett kérdések magukban foglalták a felperes rehabilitálhatóságának kérdését is. A bíróság szerint a felperes az eljárás során beszerzett igazságügyi szakértői vélemény megállapításaival bizonyította a hatósági eljárásban megállapított tények megalapozatlanságát.

Mindezek alapján a bíróság a szakvéleményt ítélkezése alapjául elfogadva rögzítette, hogy a felperes egészségi állapotának mértéke 41%-os és a rehabilitációs minősítési kategória alapján „C2” minősítésbe sorolható személynek tekintendő. Erre figyelemmel a bíróság az alperes határozatát megsemmisítette és az alperest új eljárás lefolytatására kötelezte. A megismételt eljárásra előírta az alperes számára, hogy vegye figyelembe a perben keletkezett igazságügyi szakértői véleményt, amely alapján a felperes össz-szervezeti egészségkárosodása 59%-os mértékű, az egészségi állapota pedig 41%-os mértékű, és a „C2” minősítésű kategória alapulvételével döntsön a felperest megillető ellátásról azzal, hogy az egészségi állapot véleményezett mértéke már 2022. november 24-én is fennállt. A bíróság utalt arra, hogy a foglalkoztatási rehabilitáció körében tett szakértői  megállapítások figyelmen kívül hagyására nem talált indokot, ezért ez a  szakértői vélemény az alperest a megismételt eljárás során köti.

A felülvizsgálati kérelem és ellenkérelem

Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és az ügyben eljárt bíróság új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasítását kérte.

A felperes által előterjesztett felülvizsgálati ellenkérelem – jogi képviselő hiányában – hatálytalan volt.

A Kúria döntése és jogi indokai

A Kúria a jogerős ítéletet a Kp. 115. § (2) bekezdése alapján alkalmazandó Kp. 108. § (1) bekezdése alapján a felülvizsgálati kérelem keretei között bírálta felül.

Az alperes felülvizsgálati kérelmében a Kp. 78. § (1)–(2) bekezdésében rögzített szabálynak a sérelmét – és ezen keresztül a NEFMI rendelet 3. § (1)–(2) bekezdéseinek, valamint a 4. § (1) bekezdésének a megsértését is – állította, amely szerint a bíróság a bizonyítékokat egyenként és összességükben, a megelőző eljárásban megállapított tényállással összevetve értékeli.

A Kúria már több döntésében rámutatott arra, hogy a felülvizsgálati eljárásban a bizonyítékok mérlegelésén alapuló ítélet akkor támadható eredményesen, a bizonyítékok felülmérlegelésének akkor van helye, ha a bizonyítékok egyenként és összességükben nem alkalmasak a megállapított tények igazolására, vagy azok köre olyan mértékben hiányos, hogy abból megalapozott következtetés nem vonható le, illetve, ha a bizonyítékok mérlegelése kirívóan okszerűtlen vagy iratellenes.

A közigazgatási per sajátosságára tekintettel a bizonyítékok mérlegelése akkor helytálló, ha azokat a bíróság nemcsak a törvényi tényállással, hanem a megelőző eljárásban megállapított tényállással is összeveti és ezután vonja le a döntéshez szükséges következtetéseket (Kf. VII. 39.038/2020/4., Kfv. III. 45.111/2021/4.). A felülvizsgálati eljárásban a bizonyítékok felülmérlegelésének nincs helye, a felülvizsgálat csak arra szorítkozhat, hogy a mérlegelés körébe vont adatok, tények értékelésénél nincs-e nyilvánvalóan helytelen következtetés (Kfv. III. 37.768/2022/7.).

A peradatok szerint az alperes határozatában azért állapított meg rokkantsági ellátást a felperes részére, mert a szakértői bizottság által 2022. november 24-én készített, a komplex minősítés eredményéről szóló összefoglaló vélemény a felperes egészségi állapotát 57%-os mértékűnek véleményezte, és állapota alapján a felperest „B2” minősítési kategóriába tartozónak értékelte. A felperes azért kérte egészségi állapota felülvizsgálatát, mert véleménye szerint egészségi állapota rosszabb, mint amit az alperes megállapított, az alapján másik minősítési kategóriába tartozik.

A Kúria számos korábbi határozatában (Mfv. III. 10.605/2011/3., Mfv. III. 10.163/2011/4.) rögzítette, hogy a bíróság olyan szakértő kirendeléséről köteles gondoskodni, aki a perben jelentős tény, körülmény megállapításához megfelelő szakértelemmel rendelkezik.

A rehabilitálhatóság kérdésének eldöntése több, erre megfelelő szakértelemmel rendelkező szakértő feladata, akik véleményüket együttesen, egymással egyeztetve alakítják ki.

A komplex minősítési rendszer célja, hogy a betegségek, sérülések, rendellenességek következtében kialakuló egészségkárosodások, fogyatékosságok, megváltozott munkaképesség és egyéb képességek szakértői véleményezése egységes szakmai elvek és módszertan alapján történjen. A komplexitás lényege, hogy a szakértői bizottság a rehabilitálhatóság megállapítása során a felperes egészségkárosodásának (egészségi állapotának) mértékét, szakmai munkaképességét, személyi adottságait, képzettségét, szakmai gyakorlatát, a rehabilitációt is befolyásoló szociális körülményeit, közvetlen és tágabb fizikai, társadalmi környezetét és munkaerő-piaci lehetőségeit figyelembe véve értékelje.

A perben kirendelt igazságügyi orvosszakértő felek által nem vitatott, aggálytalan szakvéleménye a felperes egészségi állapotát 41%-os mértékűnek értékelte, amely alapján a felperes a NEFMI rendelet 3. § (2) bekezdés c) vagy d) pontjában meghatározott „C1” vagy „C2” minősítési kategóriába tartozhat, attól függően, hogy a rehabilitálhatóság foglalkoztatási, illetve szociális szempontú vizsgálata alapján a rehabilitációja javasolt vagy sem.

A perben kirendelt szakértő úgy nyilatkozott, hogy a foglalkozási rehabilitációs szakértői névjegyzékben is szerepel, erre figyelemmel a felperes rehabilitálhatóságának foglalkozási szempontjait is tartalmazó szakvéleményt adott, kompetencia hiányában azonban nem történt meg a felperes rehabilitálhatóságának szociális szempontú vizsgálata.

A komplex minősítési rendszerben az egészségi állapot mértéke mellett a rehabilitálhatóságot foglalkoztatási és szociális szempontból egyaránt vizsgálni kell. Az igazságügyi orvosszakértő orvosszakmai és foglalkoztatási szempontú szakvéleménye nem pótolja a rehabilitálhatóságnak a NEFMI rendelet 3. melléklete szerint elvégzendő szociális szempontú vizsgálatát.

A Kúria korábban több határozatában is kifejtette – és ez az álláspontja irányadó a megváltozott munkaképességű személyek komplex minősítési eljárására is –, hogy az egészségkárosodás mértékének tisztázásához elegendő az orvosszakértői vélemény beszerzése, a közigazgatási eljárásban a rehabilitálhatóság kérdésében beszerzett komplex szakvélemény megalapozottságáról azonban a közigazgatási eljárásban szakvéleményt adókéval azonos szakértelemmel rendelkező szakértők bevonásával (foglalkoztatási és szociális szakértő), azonos kérdések vizsgálatával együttes, illetve egybehangzó szakvélemények beszerzése alapján lehet és kell dönteni (Mfv. III. 10.772/2016/4., stb.).

Ha nem áll a bíróság rendelkezésére olyan szakértői szakvélemény, amely az orvosi, a foglalkozási és a szociális szempontú rehabilitálhatóságot együttesen véleményezi, nem dönthető el, hogy felperes milyen minősítési kategóriába tartozik, azaz rokkantsági ellátásra vagy rehabilitációs ellátásra lesz-e jogosult (BH2017. 239.; Mfv.10.774/2016/4.).

A rehabilitálhatóság megítélése különleges szakértelmet igényel. Az egészségi állapot eltérő megállapítása önmagában nem ad alapot arra, hogy a bíróság a felperest más kategóriába sorolja be, ilyen esetben a felperes rehabilitálhatóságának vizsgálatára az alperes köteles (Mfv. III. 10.771/2016/5.). Nincs helye a rehabilitációra vonatkozóan bizonyítás felvételének és döntésnek akkor sem, ha az alperes a perben bizonyítotthoz képest eltérő egészségkárosodáshoz viszonyítottan vizsgálta a rehabilitálhatóságát (Mfv. III. 10.772/2016/4.).

A bíróság a fentiekre figyelemmel a perben beszerzett orvosszakértői vélemény Kp. 78. § (2) bekezdésétől eltérő értékelése miatt tévesen rendelkezett akként, hogy a megismételt eljárásban a felperes kérelméről a „C2” minősítési kategória alapulvételével kell döntést hozni.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet a Kp. 121. § (1) bekezdés a) pontja alkalmazásával hatályon kívül helyezte, és az eljáró bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasította.

A megismételt eljárásban a bíróság kizárólag a felperes egészségi állapota mértékének megállapítására szorítkozhat. A rehabilitálhatóság további szakértői vizsgálatára nem a bíróság, hanem a bíróság által elrendelt megismételt eljárásban az alperes köteles, ellenkező esetben nem érvényesül a felperes – Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdésében biztosított – jogorvoslathoz való joga – olvasható a Kúriai döntések 2024/09. számában, a kuria-birosag.hu-n.

A teljes határozatot ITT találja.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Harmadik országbeli állampolgár bejelentése

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Kkv besorolás – transzferár-kötelezettség 1-2. rész

Kiss Péter

adószakértő

TruTax Kft.

EMVA támogatás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink