adozona.hu
Ingatlan bérbeadása: bérleti díj számla nélkül?
//adozona.hu/szja_ekho_kulonado/Ingatlan_berbeadas_adoszam_nelkuli_magansze_JAU0LX
Ingatlan bérbeadása: bérleti díj számla nélkül?
Adószám nélküli magánszemély üzlethelyiséget ad bérbe egyéni vállalkozónak, és számlát állít ki róla, az szja levonásával. Helyesen járt el? Adószám nélkül állíthat ki számlát? Olvasói kérdésre Lepsényi Mária adószakértő válaszolt.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA
Adószám nélkül nem lehet számlát kiállítani, legfeljebb számviteli bizonylatot.
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 9. § (9) bekezdése szerint:
Az a bizonylat, amelyre vonatkozóan az általános forgalmi adóról szóló törvény rendelkezést nem tartalmaz, legalább a következő adatokat tartalmazza:
„a) megnevezés;
b) sorszám vagy más azonosító;
c) a magánszemély neve, lakóhelye (székhelye, telephelye), valamint adóazonosító száma;
d) a kiállító neve (elnevezése), lakóhelye (székhelye, telephelye), valamint – ha rendelkezik ilyennel – adóazonosító jele, adószáma, ha a kiállító nem azonos a magánszeméllyel;
e) a kiállítás időpontja;
f) a gazdasági esemény leírása, megjelölése (így különösen a bevétel vagy a kiadás összege, megszerzésének, illetve teljesítésének jogcíme);
g) a nyilvántartásban való rögzítés időpontja;
h) több gazdasági eseményt összesítő bizonylat esetén az összesítés alapjául szolgáló bizonylatok körének, valamint annak az időszaknak a megjelölése, amelyre az összesítés vonatkozik;
i) minden olyan adat, amely az adókötelezettség teljesítéséhez, a teljesítés ellenőrzéséhez szükséges.”
Abban az esetben, ha a bérlés az egyéni vállalkozói tevékenység folytatásához kell, akkor az egyéni vállalkozó bérlőnek – a bérbeadó magánszemély költségnyilatkozatára való tekintettel – adóelőleg-levonási kötelezettsége van.
Ez engem is érdekel
Hozzászólások (4)
Kedves Zsolt, köszönjük észrevételét, a kérdésre adott válasz utolsó bekezdését szakértőnk felülvizsgálta, cikkünk utolsó bekezdésének tartalmát ennek alapján helyesbítettük. Üdvözlettel: az Adózóna csapata
Kedves Krisztina, a számviteli bizonylat fogalma tág és abba kifejezetten beletartozik a szerződés (Szvt 166.§ (1)).
A banki kivonat + szerződés esetét - az általad leírtakkal ellentétben - simán elfogadja a NAV. A banki bizonylat a LG adott gazdasági esemény összegét, a bérleti szerződés pedig a jogcímet támasztja alá. Így nincs szükség minden egyes kifizetéshez külön iratra.
Több konkrét esetem is van, de nincs olyan jegyzőkönyvem, határozatom és állásfoglalásom, ami ezt megerősíti, mert elfogadták és sosem írták le, hogy azért fogadtuk el, mert elfogadtuk.
Kedves Zsolt! Egyetértek én is azzal, hogy az ev, mint kifizető köteles az adóelőleget levonni a magánszemély bérbeadótól (kivéve ha arról nyilatkozik, hogy más városban fizetett bérleti díjjal csökkenti a bevételét). Azzal viszont nem értek egyet, sőt határozottan azt állítom, hogy téved, hogy a bevételről nem kell bizonylatot kiállítani átutalás esetén, mert "a bérleti szerződés is számviteli bizonylat". Se a bankkivonat, se a bérleti szerződés nem tartalmaz minden szükséges adatot az adókötelezettség teljesítéséhez, de a legfőbb ok, hogy az Áfa törvény a 159.§ számla kiállítási kötelezettséget ír elő minden adózóra. A 165.§ pedig lehetővé teszi, hogy áfamentes bérbeadásról számla helyett számviteli bizonylatot állítsanak ki. A NAV ellenőrzési gyakorlata is az, hogy a bankkivonatot nem fogadják el számviteli bizonylatnak a bevételről, mert azt nem az adózó állíotta ki. Az utalt összegből nem derül ki, hogy mekkora rész bérleti díj, és milyen költségek megtérítését fizette a bérlő, és a bérleti szerződés is csak a bérleti díjat rögzíti. Szóval, a bérbeadónak gondoskodnia kell megfelelő bizonylat kiállításáról minden egyes bevételhez, amit kap.
A helyes válasz az lett volna, hogyha bankon keresztül történik a bérleti díj megfizetése, akkor a bérleti szerződés is számviteli bizonylatként szolgál az összes bérleti díjhoz, nem kell minden egyes időszakról (hónapról) külön iratot készíteni.
A válasz abban is hibás, hogy mellőzné az SZJA levonást, holott ez alól nem mentesít a bérlés célja. Az adót így az egyéni vállalkozó bérlő KÖTELES levonni a magánszemély bérbeadótól, igazolást (számfejtést) adni róla es azt megfizetni.
A bérbeadó - ha nem kíván a költségelszámoláson változtatni - az eSZJA bevallása bekínálja majd a bérleti díjból származó jövedelmét és a levont adót, ahhoz hozzá se kell nyúlnia és adót se kell fizetnie (hiszen már azt levonták tőle).
Javaslom a válasz teljes újraírását és egy lektor alkalmazását.