További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Számviteli szabálytalanságok a Nemzeti Kereskedőháznál és a HM EI Zrt.-nél

  • adozona.hu

Szabálytalanságokat tárt fel az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a pénzügyi-számviteli feladatok ellátásában és a vagyongazdálkodásban a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) és a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Zrt. ellenőrzése során – közölte az ÁSZ.

Az MNKH Zrt.-t 2012. november 20-án 500 millió forint jegyzett tőkével a magyar állam 90 százalékos és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 10 százalékos részesedéssel alapította, a 2012-2020. közötti évekre szóló külgazdasági stratégia végrehajtására. A társaság kereskedelem-fejlesztési feladatait 2016. március 1-jétől közfeladatként látta el – írja az ÁSZ.

A számvevőszéki ellenőrzés megállapította, hogy a társaság pénzügyi-számviteli feladatellátása nem volt szabályszerű, mert a beszámolóban kimutatott ráfordításokat főkönyvi adatokkal nem támasztották alá. A társaság vagyonnyilvántartása – ezáltal vagyongazdálkodása – sem volt szabályszerű, mert a mérlegben kimutatott eszközök és források állományát nem támasztották alá leltárral, így a valódiság elve nem érvényesült.

Az MNKH Zrt. nem helyezte letétbe a 2014-2016. évi éves beszámolóit a törvényben előírt határidőig. Ezek mellett a számviteli szabályozottság, a könyvvezetés és a leltárkészítés területén feltárt szabálytalanságok miatt az éves beszámoló nem felelt meg a valódiság elvének. A beszámoló, és az abban foglalt adatok közzététele így megtévesztő képet adott a társaság gazdálkodásáról, pénzügyi és vagyoni helyzetének alakulásáról, ezáltal nem biztosította a társaság gazdálkodásának átláthatóságát.

A megállapított szabálytalanságokkal összefüggésben az ÁSZ az MNKH vezérigazgatójának négy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie – közölték.

A magyar állam kizárólagos tulajdonában lévő HM EI Zrt.-t 1993. január elsejével alapította a honvédelmi miniszter 70 millió forint jegyzett tőkével. Fő tevékenysége a honvédelmi ingatlanok üzemeltetése, őrzés-védelme volt, emellett speciális honvédelmi célokat szolgáló informatikai fejlesztési, szolgáltatási tevékenységeket látott el. Közszolgáltatást nem végzett. A társaság 2000-től minősített NATO-beszállító.

Az ÁSZ megállapította, hogy a HM EI Zrt. – a törvényi előírás ellenére – nem rendelkezett a beszámoló készítését megalapozó könyvvezetés és bizonylatolás részletes szabályait rögzítő számlarenddel, ezért a pénzügyi-számviteli feladatellátás és a vagyonnyilvántartás nem volt szabályozott, illetve szabályszerű. Számlarend hiányában a bevételek, ráfordítások, az immateriális javak és tárgyi eszközök állománya növekedési tételeinek, valamint az értékcsökkenés főkönyvi elszámolása nem volt szabályszerű. A vagyonnyilvántartás értékelése alapján a vagyongazdálkodás sem volt szabályszerű.

A megállapított szabálytalanságokkal összefüggésben az ÁSZ a HM EI vezérigazgatójának két javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie – olvasható a számvevőszék közleményében.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Katás ügyvédi iroda

Szipszer Tamás

adószakértő

2019 március
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X