adozona.hu
Munkahelyi telefonhasználat – korlátozások és elvárások munkaidőben és munkaidőn túl
//adozona.hu/munkajog/munkahely_telefonhasznalat_maganugy_BVNQZM
Munkahelyi telefonhasználat – korlátozások és elvárások munkaidőben és munkaidőn túl
Cikkünkben a munkahelyi telefonhívásokat kétféle szemszögből vizsgáljuk: amikor munkaidőben a munkavállalók telefonálnak magánügyben, illetve amikor munkaidőn kívül a munkáltató munkaügyben keresi a dolgozót. Megtiltható a telefon munkahelyre történő bevitele? Kötelezheti-e a munkáltató munkavállalóját telefonja leadására? Kötelezhetnek a telefon felvételére munkaidőn kívül?
Magánügyek intézése munkaidőben
A munkavállaló köteles munkaideje alatt munkavégzés céljából, munkára képes állapotban a munkáltató rendelkezésére állni [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 52. § (1) bekezdés b) pont]. Ebből az következik, hogy nem láthat el olyan tevékenységet, mely nem a munkájához kapcsolódik. Ha az irodavezető vagy az informatikus munkatárs magántelefonja vonalai azért izzanak, mert az éppen épülő házuk munkálatait koordinálja, vagy egy hétvégi összejövetelt szervez, ezt a rendelkezést súlyosan megsérti. Tovább rontja a helyzetet, ha mindezt az egy légtérben dolgozni szándékozó kollégák is élvezhetik. Természetes, hogy a call centeres vagy egy kamionsofőr napi szinten folyamatosan telefonál, ez azonban munkaköre része, a telefonálás elmulasztása a munkaviszony megszüntetését vonhatná maga után. Kivéve természetesen, ha nem munkaügyben tenné meg.
Joggal merül fel a kérdés: akkor nem is telefonálhatnék munkaidőben? A válasz: ha a munkáltatónak van olyan szabályzata, mely ezt tiltja, akkor főszabály szerint – az alább említett kivétel mellett – valóban nincs rá lehetőség, még akkor sem, ha ez nem menne a munka rovására.
Belső utasítás hiányában nem tilos a telefonálás, azonban erre elsősorban a munkaközi szünetben, a munkavégzés megszakításával kerülhet sor. Az ember a napja legnagyobb részét mégiscsak a munkahelyén tölti, a kiegyensúlyozott munka-magánélethez pedig hozzátartozhat, hogy munkaidőben vált néhány szót a párjával, szüleivel, érdeklődik gyermeke után, vagy időpontot egyeztet a masszázsra, fodrászhoz, autószervizbe. Egy-egy ilyen momentum nem válik a hatékonyság kárára, sőt, kifejezetten energizáló hatású is tud lenni. Kivételt képez ez alól az az eset, ahol egy hívás, vagy egy sms elküldése már a munka biztonságát is veszélyeztetheti, például szalagmunkát végzők vagy fuvarozók esetén.
Ha kifejezetten nem tiltott a telefonhasználat munkaidőben, abban az esetben sem szabad túlzásba vinni. Az Mt. egyik alapelve a kölcsönös együttműködési kötelezettség: bizonyos személyi, családi körülmények indokolttá tehetik, hogy a dolgozó a tilalom ellenére is bekapcsolva hagyhassa a mobilját, vagy gyakrabban kezdeményezhessen hívást, így például, ha a gyermeke beteg vagy felesége bármely percben életet adhat közös gyermeküknek. Ilyen kellő súlyú indok esetén a munkáltatónak még kifejezett tilalom hatálya alatt is engedélyeznie kell a telefonálást, ezzel azonban a munkavállaló sem élhet vissza, arra kell törekednie, hogy a fejleményeket, híreket lehetőleg munkaidő után ismerje meg vagy észrevételezze. Nehéz meghúzni a határt abban a körben, hogy mikor melyik érdek az erősebb, ezt minden esetben egyedileg lehet elbírálni. Ha a felek együttműködőek és jóhiszeműek, nem merül fel jogvita.
Nem egyedi eset, hogy a munkavállalók visszaélnek a telefonhasználattal: munkavégzés helyett nyomogatják a telefont, közösségi oldalakat nézegetnek, netán játszanak.OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, melyből megtudhatja, megteheti-e a munkavállaló, hogy megtiltja a munkavállalónak, hogy telefonját a munkahelyén használja, továbbá azt, hogy a munkáltató kötelezheti-e dolgozóját arra, hogy telefonon munkaidőn kívül is rendelkezésre álljon.
Hozzászólások (0)