116 találat a(z) selejtezés cimkére
Áru selejtezése
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy induló vállalkozás mobiltelefonokhoz importált termékeket (kijelzőket) Kínából. Sajnos az egyik szállítmány hibás termékeket tartalmazott. Az eladóval folytatott levelezés során nem tudott megegyezni a vevő a termékek cseréjében, illetve a visszaküldés (vámkezelés, szállítás, bevizsgálás) összege közel akkora lenne, mint a bekerülési érték (kb. 300 ezer forint). Hogyan tudja ezt a vállalkozás a könyveiben rendezni? Selejtezésre milyen módon van lehetőség – a hibás kijelzőkkel nem tudnak mit csinálni, megőrzik a selejtezési jegyzőkönyv alátámasztásaként? Az importáfa levonásba helyezhető, keletkezik ez esetben pótlólagos áfafizetési kötelezettségük? Köszönettel.
Beruházás
Kérdés
Tisztelt Szakértő! A kft. a tartós bérlet keretében használt telephelyén egy iroda és szociális helyiségekből álló ingatlant kívánt felépíteni. Ehhez elkészült az építési tervdokumentáció, melynek költségét a beruházások számlára könyveltem. Az építkezés elmaradt, konténerek lehelyezésével megoldották a dolgot. A 161-es számlán viszont így körülbelül 10 éve ott van a tervdokumentáció költsége, ami valószínűleg sosem lesz felépítve, aktiválásra nem kerül. Kérdésem, hogy ez amortizálható vagy selejtezhető-e? Ha igen, ezt elfogadja-e a tao-törvény? Köszönettel: Mária
Selejtezett készlet értékesítése
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Adott egy informatikai kft., amely elvállalta egy vállalkozásnál számítástechnikai eszközök és kellékanyagok (tonerek) selejtezését és elszállítását. Az elszállításhoz szállítólevél készült. A tonerek átadásakor derült ki, hogy ezért az átvevő cég (mivel azok egy kicsi hányadát még tudja használni) mintegy 100 ezer forintot fizet, így a tonerekről az informatikai kft. (amely tehát a selejtezést végezte) számlát állított ki. Hogyan kezeljük ebben az esetben a beszerzési oldalt? Hogyan kell helyesen eljárni, hogy az ügylet adózási oldala is rendben legyen? Köszönettel: Vágner Emília
Szigorú számadású nyomtatvány és számviteli bizonylatok selejtezése
Kérdés
Lejárt megőrzési idejű bizonylatok selejtezésekor a szigorú számadású bizonylatok sorszámát konkrétan fel kell-e tüntetni a selejtezési jegyzőkönyvben/annak mellékletében, vagy elegendő az évjárat és a folyóméter megadása? Ez alkalmazható-e a más számviteli bizonylatok (például bank, pénztár, könyvelési bizonylatok) selejtezésekor?
MVH-támogatás
Kérdés
Kedves Szakértő! MVH-támogatást kapott 2011-ben egy kft., mely az FVM-rendelet alapján tőketartalékba lett könyvelve. Kérdésem, hogy meddig kell ott tartanom, illetve, ha selejtezem vagy értékesítem, hova könyveljem a tőketartalékot?
Bérelt ingatlanon végzett felújítás
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Adott egy kft., bérelt egy ingatlant, kialakította üzletnek, körülbelül 900 ezer forintot költött rá 2014-ben. Sajnos nem jött be az üzlet, és felmondták a határozott idejű szerződést, még idő előtt. Ezért nem kapták vissza a kauciót sem. Ennek kivezetését az egyéb ráfordítások között kell kimutatni? A felújítás költségeit összességében kimutattuk a tárgyi eszközök között, évi 6 százalék értékcsökkenés lett elszámolva. Ezt most selejtezni kell? Kivezetjük a bruttó értéket és az eddig elszámolt értékcsökkenést? Ez terven felüli értékcsökkenés lesz? Ezzel meg kell növelni majd a társaságiadó-alapot?
Áfa
Kérdés
Tisztelt Szakértő! 2014. 09. 01-jén vásárolt online pénztárgép 2015. 03. 28-án tűzesetben megsemmisült. A NAV felé bejelentve. Kérdésem: a levont áfát ebben az esetben véglegesen levonásba helyezhetem, vagy arányosítani kell azt, és mivel éves bevalló, a bevallásban rendezni? Selejtezési jegyzőkönyvet és rendőrségi kárfelmérési jegyzőkönyvet nem láttam. Válaszát köszönöm! Reményik Anikó
Egyéni vállalkozás szüneteltetése, megszűnése – tárgyi eszközök
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy alanyi adómentes egyéni vállalkozó 2011. óta szünetelteti a tevékenységét. Mivel nem kezdte újra, ezért 2016 márciusában lejár az 5 év . A kérdésünk az, hogy ebben az esetben automatikusan megszűnik a vállalkozás, szükséges-e bármilyen bevallást tenni soron kívül? 2011. évben szüneteltetés előtt rendelkezett tárgyi eszközökkel, melyek azóta a tevékenység használatához elavultak. A követő évben a 2016. évi tárgyi eszközök értékesítését melyik sorban kell bevallani? Amennyiben nem sikerül értékesíteni az eszközöket, selejtezésre kerülnek, akkor melyik sorban kell azt feltüntetni? Milyen adóvonzata van? Értékesítés áfát nem érint, jól értjük? Válaszát köszönjük.
Leltárhiány – áfa, könyvelés II.
Kérdés
Tisztelt Szolnoki Béla Úr! Korábbi kérdésem kiegészítése: Van mennyiségi nyilvántartás, de a beszerzést rögtön elábéra, majd év végén leltár alapján készletre vételezzük. Ilyenkor, illetve az évközi leltároknál ugrik ki, hogy bizonyos termékekből (italáru) hiány van. Például eltört, ellopták, tévesen adta ki a raktár stb. Mivel jövedéki termék, így van év közben is folyamatos készletnyilvántartás (nem a könyvelési rendszerben, hanem külön programmal). Ahhoz, hogy a darabszám-nyilvántartás egyezzen a ténylegesen meglévő készlettel, a hiányzó termékeket ki kell vezetni a készletnyilvántartásból egy selejtezési jegyzőkönyvvel. A kérdésem arra vonatkozna, hogy, ha például a leltárhiány termékértékesítésnek minősül, akkor annak mi a konkrét könyvelési lépése? Hiszen azt az áfabevallásban fizetendő áfaként fel kellene tüntetni, ahol adóalapot is kér a nyomtatvány. Ha a tényleges bevételt "mesterségesen" megemelem a hiányzó termékek értékével, ami után fizetendő áfa keletkezik, és nem könyvelem azt valahogy árbevételként, akkor az árbevétel a könyvelésben és a bevallott fizetendő áfaalap és áfa nem egyeznek meg. Azt szeretném tudni, hogy ilyen esetben mi a konkrét könyvelési lépés a hiány árbevételkénti elszámolására, hogy az áfabevallás és a könyvelés között egyezőség legyen? A hiány értéke legyen például 100+áfa. A hiány okaként mit fogad el az adóhatóság, ami miatt nem keletkezik áfafizetési kötelezettség? Köszönettel.
Irattározás, selejtezés
Kérdés
Tisztelt Szakértők! Ügyfelem '89. óta működő non-profit szervezet. Ingatlant vásárolt, így a székhelye hosszú évek után megváltozik. Itt merül fel az első kérdés a rengeteg könyvelési anyag, számla, szerződések sorsa, melyek eddig a padláson és a pincében voltak irattározva. Kérem, foglalja össze, hány évre visszamenőleg kell megőrizni a számlákat, szigorú számadású nyomtatványokat, munkaügyi iratokat. Rengeteg papírról van szó, így azt szeretném megkérdezni, hogy, ha a selejtezési szabályzatot frissítik, akkor a papírt hulladékgyűjtőben kilogrammra adják le? Tudna segíteni, esetleg mások a gyakorlatban ekkora horderejű selejtezést, iratanyagok megsemmisítését hogyan végzik úgy, hogy az szabályos legyen. Köszönettel: Szabó Anita
Ingatlanfelújitás kivezetése
Kérdés
A bt. tevékenységét a magánszemély tag tulajdonában lévő épületben végzi. A tevékenység végzéséhez 2006. évben a társaság a műhelyt felújította 3 millió forint értékben. Az épületet kizárólag a társaság vállalkozási tevékenységéhez használják. A bt. az ingatlan tulajdonosának bérleti díjat nem fizetett. A felújítás után az áfát visszaigényelte. Az ingatlant a magánszemély hitele miatt banki jelzálogjog terhelte. A banki hiteltörlesztés elmaradása miatt, a végrehajtás elkerülése érdekében az ingatlan tulajdonosa (a magánember) értékesíteni kényszerült az ingatlant. A vevő egy kívülálló kft. Fentiek miatt a bt. könyvelésében szereplő ingatlanfelújítás értékét (mely még nettó 2,2 millió forint) ki kell vezetni terven felüli értékcsökkenés vagy selejtezés formájában. Melyik eljárás a helyes? Abban is kérném segítségét, hogy a felújítás értékének kivezetésekor keletkezik-e a bt.-nek áfafizetési kötelezettsége, esetlegesen bármelyik félnek adófizetési kötelezettsége? Válaszát előre is köszönöm.
Ajándékutalvány megsemmisítése, selejtezése
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az ajándékutalvány szabályzatában általában az szerepel, hogy a kibocsátó bármikor megsemmisítheti az utalványokat. Az ajándékutalvány viszont szigorúan számozott nyomtatvány. Ezért úgy gondolom, hogy ez a megsemmisítés (selejtezés) nem olyan egyszerű, és a bármikor sem helytálló. Valójában mikor semmisíthető meg, selejtezhető le egy ajándékutalvány, meddig kell megőrizni? Mi a helyzet a még el nem adottaknál (ha valamiért már nem aktuálisak), és mi a már beváltottak esetében? Megsemmisítéskor milyen tartalmú bizonylatot kell készíteni? Válaszát előre is köszönöm!
Selejtezés dokumentálása
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy cég árukészletében jelentős kár keletkezett, mivel az a bérelt ingatlan, ahol raktározta, beázott. Emiatt a készleteket le kellett selejtezni. A társaság pert indított a bérbeadó ellen. Kérdésem, hogy milyen jogi és számviteli előírásoknak kell megfelelni, hogy a selejtezés indokoltságát és szabályosságát a bíróság is elfogadja? Hogyan kell mindezt hitelt érdemlően dokumentálni? Tisztelettel várom válaszát.
Irattározás
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Kft. szeretné a tevékenységéből adódó papíralapú bizonylatait selejtezni. Kérdésem az lenne, hogy mit, mennyi ideig kell megőrizni (bevallások, számlák ki-be, munkabér, szabadságos tömb, stb.)? A selejtezési jegyzőkönyvnek mit kell tartalmaznia? Segítségét köszönöm. Ildi
Elhasznált gumi abroncs selejtezése
Kérdés
Tisztelt Szakértő, Autók bérbeadásával foglalkozó kft.-ben vannak saját tárgyi eszközként nyilvántartott autók, de nagyobb része tartós bérletben bérbe vett autó, melyeket ügyfeleknek adnak bérbe. Ezeken az autókon gumiabroncsokat télen és nyáron váltani kell, amit a kft. saját maga szerez be és raktároz (méret, gyártó szerint), amíg a szezonális váltásnak nem jön az ideje. Ezeket általában három-négy évente le kell váltani, mert annyi idő alatt elhasználódnak. Amíg raktáron vannak az abroncsok, könyvekben készleten vannak nyilvántartva. Év végén leltár és selejtezési jegyzőkönyvek alapján be van állítva a készlet értéke. Kérdés: miként kell könyvelni selejtezett abroncsokat? Ki kell vezetni selejtezési jegyzőkönyv alapján beszerzési áron nyilvántartott x db. abroncsot? Fennmaradt készlet leltár jegyzőkönyv alapján lesz beállítva a könyvelésben. Kell-e emelni adóalapot a kivezetett értékkel? Köszönettel: