adozona.hu
Tevékenységre jellemző kereset: hova tovább?
//adozona.hu/archive/20100714_tjk
Tevékenységre jellemző kereset: hova tovább?
A tevékenységre jellemző kereset a kockázatot az adóalanyokra hárítja. Félreértések, következmények, módosítások.
Az öt oldalas javaslat a jogbiztonság sérelmével indokolja a tevékenységre jellemző keresettel (TJK) kapcsolatot változtatást. A módosítást jegyző képviselők úgy látják, hogy a piaci kereset akár 50-200 százalékos ingadozást is mutathat. A jelenleg hatályos szabályozás azonban ezt az önadózás intézményével párosítja, amely kapcsán a kockázat teljes egészében az adóalanyokra hárul. Az ilyen módszer a vagyonadónál már egyszer alkotmányellenesnek bizonyult.
A témában igencsak látványos az Alkotmánybíróság (AB) intézkedése, ahol valószínűtlen, hogy véletlen egybeesés a törvényjavaslattal egyidejű napirendre tűzés. Az Alkotmánybíróság amúgy is adós maradt a 2006 októberében bevezetett hasonló szabályozás véleményezésével. Akkor a törvény külön ellenőrzést helyezett kilátásba azoknál a vállalkozásoknál, ahol a minimálbér duplája alatti járulékalap után fizette meg a foglalkoztató társadalombiztosítási járulékokat.
Bár a TJK összesen kb. 10 ezer magának osztalékot fizető egyéni- és társas vállalkozót érinthet, de úgy tűnik, hogy fontos rétegről lehet szó (magánpraxist folytató ügyvédek, orvosok, szakértők), ha a kormányváltás után néhány héttel az ellenzék máris sürgetné a változtatást. A szabályozást sokan félreértik, köztük több tízezer eva alany is, ahol a korábbi és a mostani szabályok is csak lehetőségként említik a TJK alkalmazását, erre vonatkozóan fenntartva az ellenőrzési fenyegetettséget, ami az esetükben kockázatmentes lenne.
Az elmúlt 4 év tapasztalata alapján azonban az elvárt szintű járulék-fizetéssel kapcsolatos adóhatósági ellenőrzés pusztán egy üres fenyegetés maradt, mert a hivatali nyilatkozattételi procedúra során általában észnél voltak a foglalkoztatók és a dupla minimálbérről tudták, hogy az nem kötelező, csak választható. A TJK azonban olyan körbeírhatatlan és meghatározhatatlan tartalmú nyilvántartási kötelezettséget is tartalmaz, amely kapcsán mód nyílna akár jelentős összegű mulasztási bírságok kiszabására is.
Ruszin Zsolt