hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

VPOP-vizsgálat: mitől olcsóbb a szlovák rendszámú autó?

  • HVG

Évente több milliárd forint bevételtől esik el a büdzsé amiatt, hogy élelmes magyarok külföldi rendszámú autókat vásárolnak vagy lízingelnek. A szlovákiai ügyletek jogszerűségét már vizsgálja a magyar vámhatóság.

Nekem már soha többé nem lesz magyar rendszámos autóm, vérlázító ugyanis az a sok lehúzás, ami itt megy, nem is beszélve a hozzá kapcsolódó bürokráciáról. Ha így szaporodnak, pár év múlva a külföldi rendszámosok fogják kitenni az autópark száz százalékát - ragadtatta magát elkeseredettségében némi túlzásra a minap az index.hu fórumának egyik hozzászólója. Ő is ahhoz az utóbbi években egyre népesebb táborhoz tartozik, amelynek tagjai magyar állampolgárként kifejezetten azért tulajdonolnak, lízingelnek, illetve bérelnek külföldi rendszámú gépkocsit, mert az a hazainál olcsóbban szerezhető be.

A költségmegtakarítás alapvetően három tételből adódik össze: a magyarországinál alacsonyabb regisztrációs adóból (már ha van, hiszen egyes országokban nincs is effajta közteher); a kisebb általános forgalmi adóból (áfa); valamint abból, hogy a nagyobb verseny miatt a biztosítók is alacsonyabb díjakat számítanak fel. A tavalyi év végéig még az is kedvezőbb volt külföldön, hogy a bérbevevő visszaigényelhette a lízingdíjak utáni áfát. Az Országgyűlés döntése értelmében azonban 2008. január 1-jétől már Magyarországon is levonhatják az üzletszerűen bérletet biztosító flottakezelő cégek beszerzéskor a bérbe adott autók 20 százalékos áfáját, ami akár ötödével is csökkentheti a kiszámlázott lízingdíjakat. 

Még így is maradt azonban bőven versenyhátrány. Minél nagyobb értékű a járgány, annál többet lehet megspórolni. "Egy 10 millió forintot érő új személygépkocsi például külföldön akár 1,5-2 millióval is kevesebbe kerülhet, mint itthon" - állítja Gáti Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója.

A külföldi rendszámú autók beszerzése Magyarország 2004. májusi EU-tagsága óta dívik, a szolgáltatások és áruk szabad áramlása mint alapjog szerint ugyanis a külföldi tulajdonú gépkocsik bérlése és használata is megengedett. Igaz, a hatályos jogszabályok előírják, amennyiben a külföldről behozott jármű tulajdonosa vagy üzemben tartója magyar állampolgár, akkor a behozatalt követő harminc napon belül itthon is forgalomba kell helyeztetnie az autót - kivéve, ha a járművet a saját nevére írató magánszemély életvitelszerűen 183 napnál többet tölt abban az országban, ahol a kocsit megvásárolta. Ez utóbbi állítás igazát azonban az EU-n belül beszerzett autók esetén a magyar hatóság képtelen ellenőrizni, míg az unión kívülieknél elegendő, ha az üzemeltető mindössze néhány percre Ukrajnába vagy Horvátországba kilépteti a járművet. De még ha valakit rajtakapnak is az üzembe helyezés elmulasztásán, legfeljebb 30 ezer forintra bírságolhatják, ami a külföldi rendszámon spórolt összeghez képest egyáltalán nem elrettentő.

Mivel az üzembehelyezési kötelezettség nem vonatkozik a külföldi lakcímmel és tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárokra, valamint a kinti bejegyzésű társaságokra, idehaza új szolgáltatási ágazat kezd kiépülni a legalitás feltételeinek megteremtésére. A bevett szokás szerint egy céget alapítanak az autó vásárlására, amely bérbe adja a négykerekűt a magyar magánszemélynek. Közelsége és a magyarországinál kedvezőbb adózása miatt elsőként Szlovákia került célkeresztbe, ahol például ma már harmincnál is több határ menti vállalkozás alapít céget és vásárol autót magyar állampolgároknak, átlagban ezer euróért szerezve be a szükséges okmányokat és igazolásokat. A borsosnak tűnő ügyintézési díjat kiizzadni azért érheti meg, mert Szlovákiában nincs sem regisztrációs, sem súlyadó, a gépkocsi-biztosítás pedig olcsóbb a magyarországinál. Ráadásul a cég által tulajdonolt autónál - szlovákiai tankolás esetén - az üzemanyag áfája is visszaigényelhető.

A cikk folytatását olvassa el a HVG legfrissebb számában!

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Fejlesztési tartalék képzése

Nagy Norbert

adószakértő

Áfa-önellenőrzés adószámváltozással

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink