hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vége lehet a kétéves hűségidőknek! Megszorongatná a parlament a szolgáltatókat

  • MTI

Két évről egy évre csökkentené az elektronikus hírközlési szolgáltatók által alkalmazott "hűségidős" szerződések időtartamát, és egyoldalú szerződésmódosítás esetén lehetőséget teremtene a fogyasztóknak a határozott idejű szerződés felmondására az elektronikus hírközlésről szóló törvényt módosító fideszes javaslat, amelyet kedden kezdett tárgyalni az Országgyűlés. A parlamenti pártok módosításokkal támogatják az előterjesztést.

A hírközlési piacon működő szolgáltatók „magas lóról, diktátumokkal” beszélnek az emberekkel, és nem az általuk nyújtott magas minőséggel, hanem szerződésekkel akarják magukhoz láncolni az ügyfeleket – hangoztatta az elektronikus hírközlésről szóló 2003-as törvényt módosító előterjesztés ismertetésekor a Balla György fideszes képviselő, aki párttársával, Kucsák Lászlóval együtt nyújtotta be a törvényjavaslatot.

Úgy vélte: a szektor szolgáltatói a kétéves hűségszerződésekkel a versenyt a legminimálisabbra akarják szorítani, miközben a határozatlan idejű szerződések díját tisztességtelenül magasan tartják. Így a fogyasztónak például az internet- vagy kábeltévé-szolgáltatóhoz két évre le kell kötnie magát, de ennek letelte után is csak akkor kap megfizethető árat, ha újabb két évre szerződik.

A képviselő közölte: a helyzet megváltoztatása érdekében azt javasolják, hogy csökkenjen 12 hónapra a hűségszerződések időtartama. Ugyanakkor jelezte: ha a szolgáltatás mellé nagy értékű eszközt, például okostévét vagy mobiltelefont is vásárol az ügyfél részletfizetésre, akkor az ő kérésére továbbra is lehetne kétéves szerződést kötni, de csak olyan feltételekkel, mint az egyéves szerződés esetén.

Azt is javasolják, hogy a hűségidő letöltése után az ügyfél újabb elköteleződés nélkül is kapja meg az akkor fellelhető legkedvezményesebb szolgáltatási csomagot – ecsetelte Balla György. Emellett azt is kezdeményezik, hogy a fogyasztó a hűségidő alatt is felmondhassa a szerződést, amennyiben a szolgáltató bármilyen módon megváltoztatja szolgáltatása tartalmát vagy árát. Mint mondta, jelenleg ugyanis nincs lehetősége az ügyfélnek felmondani a szerződést például olyan esetben, amikor a kábeltévé-szolgáltató kiveszi a csomagból a számára fontos csatornákat. Azt is javasolják, hogy a határozatlan idejű előfizetői szerződések esetében szűnjön meg a 8 napos felmondási határidő, és az előfizető azonnali hatállyal mondhassa fel szerződését.

Balla György elmondta: egy közösségi oldalon hívták fel a figyelmét arra, hogy a mobileszközök esetében a hűségidő lejárta után a szolgáltatók 15-25 ezer forintot kérnek az eszköz függetlenítéséért, ezért kezdeményezni fogják, hogy ezt ingyen végezzék el a szolgáltatók.

A javaslat hatásairól szólva a képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a szolgáltatók minden ilyen esetben áremeléssel fenyegetőznek, amit Balla György alaptalannak és a tisztességtelennek nevezett. Véleménye szerint a hírközlési hatóságnak el kell járnia, és a gazdasági versenyhivatalnak is közbe kell lépnie, ha a szolgáltatók „kartell módjára” akarnak árat módosítani.

Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár államtitkára közölte: a kormány egyetért a javaslatok irányával, és kiemelt fontosságúnak tartja a fogyasztók védelmét. Szerinte a legfeljebb egyéves hűségidő bevezetése és az előnytelenné váló szerződés könnyebb megszüntetése csökkenti az ügyfelek kiszolgáltatottságát a szolgáltatók felé. „Nem engedhetjük meg, hogy ezen a területen működő gigacégek úgy láncolják magukhoz a fogyasztókat évekre, hogy közben saját kényükre-kedvükre változtathassák az előfizetési feltételeket” – fogalmazott.

Hangsúlyozta: élni kell minden független hatósági eszközzel, hogy az új szabályozás ne jelentsen indokolatlan és összehangolt áremelkedést, azonban ha ez nem vezet eredményre, akkor a kormány kész a szabályozás további felülvizsgálatára. Hozzátette: arra is fel vannak készülve, hogy adott esetben a fogyasztókat védő szabályozásnak a brüsszeli próbát is ki kell majd állnia.  

Pontosításokkal, de ellenzéki pártok is támogathatónak tartották a törvényjavaslatot.

Velez Árpád, az MSZP vezérszónoka szerint a javaslatnak vannak támogatható tartalmi pontjai, melyek az ügyfelek jogait erősítik. Dicséretesnek tartotta, hogy a hűségidő után ugyanolyan feltételek vonatkoznának a régi ügyfelekre, mint az újakra, megjegyezte ugyanakkor, hogy nem javul a helyzet, ha az új ügyfelekre vonatkozó ár emelkedik.

A szocialista politikus szerint tüneti kezelésről van szó, s a fő problémát nem érinteti a javaslat. A kormánynak a távközlési adó bevezetésével kiemelt szerepe volt abban, hogy a tarifák az összes uniós tagországénál magasabbak legyenek. Miközben Európa többi országában csökkent a szolgáltatások ára, nálunk a kormány döntése nyomán extra terheket pakoltak a szolgáltatókra. Az államnak fizetett adók, illetékek és díjak mindent egybevéve a szolgáltatások összes bevételének a 29 százalékát viszik el. Amíg a magyar családok 29 százalékot áttételesen az államnak utalnak, addig hiába várják, hogy a csomagok olcsóbbak legyenek – véli Velez Árpád.

Hozzátette azt is, hogy a Fidesz olyan törvényjavaslatot fogadott el néhány hete, amely lehetővé teszi, hogy az NMHH elnöke kénye-kedve szerint engedélyezze egyes szolgáltatóknak, hogy magasabb roaming-díjakat alkalmazhassanak a magyar előfizetőknél, mint az uniós előírások.

Lukács László György, a Jobbik vezérszónoka hangsúlyozta: nagyon fontos, hogy a fogyasztók védelmét és a technológiai fejlődési lehetőségeket is figyelembe vegyék egy-egy változtatásnál. Rámutatott: a mostani törvényjavaslatban elfogadható dolgokat javasolnak az előterjesztők, az nemcsak a fogyasztóvédelemnek, hanem a hírközlési piacnak is tartogat pozitív lépéseket. Valóban komoly probléma a kétéves hűségidő, s a határozatlan idejű szerződéseknél az azonnali felmondás lehetősége is jó lépés.

A javaslat biztosítja a fogyasztók régóta hangoztatott és jogos elvárásait, választási szabadságot ad, és segíti a technológiai fejlődést is, így igazi versenyhelyzetet alakíthat ki. A szolgáltatók abban lesznek érdekeltek, hogy egymással versengjenek – véli a képviselő.

Megjegyezte, hogy a szélessávú lefedettség területén van még tennivaló.

A Jobbik támogathatónak tartja a törvényjavaslatot – jelezte a képviselő.

Ikotity István, az LMP vezérszónoka közölte: támogatják a javaslatot, az kifejezetten a fogyasztókat segíti. A 21. században az információhoz, kultúrához való hozzáférésnek a lehető legszélesebb módját kell biztosítani, s a javaslat efelé tesz lépéseket. Nincs olyan fogyasztó, aki még ne futott volna bele a szolgáltatókkal való csatározásba – mutatott rá.

A készülékek szolgáltatótól való függetlenítését is jónak tartotta, de arra volt kíváncsi, hogy ezt egyeztették-e a szolgáltatókkal. Alkalmasak nagy tömegben ezt végrehajtani? – kérdezte.

Felvetette, jó lenne, ha az előfizető értesítést kapna arról, ha a lejártához közeledik a hűségidő.

Kara Ákos államtitkár erre a felvetésre reagálva elmondta: a mostani jogi keretek is biztosítják annak a lehetőségét, hogy a szerződés lejárta előtt jelezzenek az előfizetőknek a szolgáltatók. Megfontolandó, hogy több ilyen jelzés legyen.

Mesterházy Attila, szocialista képviselő szerint támogatandó elképzelés, hasznos és jó módosításokat tartalmaz a fogyasztók érdekében. Megjegyezte: ha a szolgáltatók áremelésekkel fenyegetőznek, a versenyhivatal nyilván fel tud lépni, s az esetleges kartellt meg tudja akadályozni. Véleménye szerint érdemes lenne lépéseket tenni a szolgáltatás minőségének javítására is, beleértve a lefedettséget.

Kara Ákos szerint teljesülni fog az az ígéret, hogy 2018 végéig Magyarország minden pontjára eljut a szélessávú internet.

Kucsák László, a törvényjavaslat előterjesztője köszönetet mondott, hogy tárgyszerű reagálások hangzottak el a vitában. Az ügyfelek értesítésére vonatkozó felvetésekkel kapcsolatban közölte: ez a szakmai megbeszéléseken is előkerült, s megfontolandónak tartotta. Kiemelte: az a szándék, hogy kivitelezhető szabályozást fogadjanak el. Véleménye szerint a szolgáltatóknak erős üzenet, hogy a vita jelen szakaszában a parlamenti képviselők támogatásukról biztosították a javaslatot.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink