hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szabálytalanságokat talált a rehabilitációs hivatalnál a számvevőszék

  • adozona.hu

A központi alrendszer intézményeinek ellenőrzése keretében lezárult a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) pénzügyi és vagyongazdálkodásának 2011–2014. közötti évekre kiterjedő ellenőrzése. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzése a pénzügyi gazdálkodás területén tárt fel szabálytalanságokat, de a vagyongazdálkodás sem volt teljes mértékben szabályszerű. Az NRSZH-t érintő szervezeti és szerkezeti átalakításokat szabályszerűen hajtották végre, belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése az ellenőrzött időszakban javuló tendenciát mutatott.

Az NRSZH Magyarország egész területére kiterjedő illetékességgel lát el rehabilitációs és orvosszakértői, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi és társadalmi felzárkózási, továbbá képzési és módszertani feladatokat, és ezekkel összefüggésben hatósági tevékenységet is végez. Irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), vagyona 2014. december 31-ei mérlegében 6,9 milliárd forint volt.

Az ÁSZ ellenőrzés megállapította, hogy az elemi költségvetés és az előirányzatok megállapítása, illetve a kiadási előirányzatok felhasználása során az NRSZH-nál nem tartották be maradéktalanul a jogszabályi előírásokat és a belső szabályzatokban foglaltakat. Hiányosságokat a számvevők a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása, átcsoportosítása, és a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások esetében tártak fel. Ez utóbbiról az NRSZH az előírt határidőn túl tájékoztatta a Kincstárt és az irányító szervet. Az NRSZH a jóváhagyott kiadási előirányzatokon belül gazdálkodott, azonban azok felhasználása során a közbeszerzési eljárásokra és a gazdálkodási jogkörök gyakorlására vonatkozó jogszabályi előírásokat nem tartotta be maradéktalanul. Az előirányzatok felhasználásához kapcsolódó évközi korlátozó intézkedéseket végrehajtották, az előirányzat-maradvány megállapítása és felhasználása azonban részben felelt meg az előírásoknak, a befizetési kötelezettséget 2013-ban a jogszabályban előírt határidőn túl teljesítették.

Az NRSZH vagyonkezelési szerződése nem felelt meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak, mivel nem történt meg a szerződés és módosításainak egységes szerkezetbe foglalása. A mérlegben kimutatott eszközök és források nyilvántartása, értékelése során nem tartották be maradéktalanul a jogszabályokban és a belső szabályzatokban foglalt előírásokat. Az értékmegőrzési, állagmegóvási kötelezettségeiknek az előírásoknak megfelelően eleget tettek. Az NRSZH intézkedéseket tett a zavartalan feladatellátásához szükséges, folyamatos likviditásának biztosítására, azonban az azt támogató előirányzat-felhasználási-, illetve likviditási tervet nem készített. A belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése 2011-ben nem volt szabályszerű, 2012-ben részben, 2013–2014. között már szabályszerű volt. A monitoring rendszer működése az ellenőrzött időszak mindegyik évében részben volt szabályszerű, a kulcskontrollok 2011-2012. között nem megfelelően, 2013-2014. között részben megfelelően működtek.

Az NRSZH a pénzügyi és vagyongazdálkodási folyamatai tekintetében a hatékonyság, eredményesség és gazdaságosság követelményeinek kialakításáról nem gondoskodott, az ennek érvényesítéséről kiadott vezetői nyilatkozatok nem voltak helytállóak. Az NRSZH adatszolgáltatása alapján intézkedéseket tett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében, a korrupciós kockázatok, valamint azok kezelésére kiépült kontrollok szintje között egyensúly volt. Azonban az ellenőrzés újabb kockázatokat tárt fel a gazdálkodásban.

Az irányító szerv feladatellátása részben volt szabályszerű. Hiányosságok az alapító okirat módosításával és az SZMSZ jóváhagyásával kapcsolatos jogosultságainak gyakorlása során voltak. Továbbá az irányító szerv nem érvényesített az NRSZH közfeladatainak ellátására vonatkozó, az erőforrásokkal való szabályszerű és hatékony gazdálkodáshoz szükséges követelményeket. Egyéb ellenőrzési, irányítási és felügyeleti jogosultságait szabályszerűen gyakorolta, valamint az átszervezéshez kapcsolódó döntései szabályszerűek voltak.

Az ÁSZ az NRSZH főigazgatója és az EMMI részére fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Közhatalmi tevékenység díjának továbbhárítása – Áfa 2

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Fővárosi ipa-mentesség

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Járulékfizetés táppénz alatt

Széles Imre

tb-szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink