hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az ÁSZ szerint szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása

  • adozona.hu

Az Állami Számvevőszék tapasztalatai is alátámasztják, hogy szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása. A Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnöki tisztségéről lemondott Pálffy Ilona közölte, hogy az NVI javasolja a választási eljárásról szóló törvény átdolgozását a választási plakátok szabályozására vonatkozóan. Az ÁSZ évek óta szorgalmazza a plakátpiac esetében is a médiapiachoz hasonló szabályozási környezet megalkotását és elfogadását, olvasható az ÁSZ honlapján.

2013-ban az Országgyűlés több ponton módosította a választási eljárásról szóló törvényt, ami az Európa Tanács korrupcióellenes államcsoportja (GRECO) 2015-ös Magyarországról szóló jelentése szerint is hozzájárult a választási kampányok átláthatóságának és elszámoltathatóságának megerősítéséhez.

Fontos változás volt, hogy a 2014-es országgyűlési választástól a hatósági nyilvántartásban szereplő nyomtatott és online sajtótermékeknek – amennyiben a választásikampány-időszakban politikai hirdetést kívánnak közölni – a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül a hirdetési árjegyzésüket el kell juttatniuk az Állami Számvevőszékhez, amelyet az ÁSZ a honlapján közzétesz. A sajtótermékeknek ugyanezt az árjegyzékét a honlapjukon is nyilvánosságra kell hozniuk.

A törvény azt is előírja, hogy azok a sajtótermékek, amelyek választási kampány időszakában politikai hirdetést tettek közzé a szavazás napját követő 15 napon belül meg kell küldeniük az Állami Számvevőszéknek, hogy milyen politikai hirdetéseket közöltek a kampányidőszakban. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell, hogy az adott sajtótermék az egyes jelöltek és jelölő szervezetek politikai hirdetéseit kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban és milyen terjedelemben tartalmazta. Az ÁSZ a részére megküldött tájékoztatókat a honlapján közzéteszi.

Az ÁSZ elemzése alátámasztotta, hogy a hagyományos médiatermékek esetében 2014-től erősödött a politikai hirdetések átláthatósága és elszámoltathatósága a több ütemben megújított jogszabályi előírások eredményeként. Az ÁSZ elemzői rámutattak arra is, hogy a választási törvény módosítása a plakátok kapcsán nem tartalmazott – a politikai hirdetések szabályozásához hasonló – részletes és átfogó szabályokat, ezért szükséges a választási plakátok szabályozásának megerősítése. Az ÁSZ elemzői kitértek a médiapiac és a plakátpiac közötti szabályozási környezet különbségeire is.

Mindezek alapján az Állami Számvevőszék megfontolásra ajánlja a Nemzeti Választási Iroda távozó vezetőjének javaslatát, ami alapján átdolgozásra kerülhet a választási plakátok szabályozása.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink