hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Desk audit segíti a döntést az áfa kiutalásánál

  • adozona.hu

Az áfa-visszaigényléseknél a koronavírus-járvány alatt vezette be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a kockázatosnak nem minősülő adózóknál a törvényi határidőnél lényegesen gyorsabb ügyintézést, hogy segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, támogassa a szektor likvidátásának fenntartását. Ekkortól indultak az ügyvitelt támogató desk audit eljárások.

Ez a differenciált kockázatelemzés alkalmas a rövid határidők betartására, a visszaélések hatékony kiszűrésére, és a kiutalási igények megalapozott és nyomon követhető elbírálására. A protokoll a járvány miatt bevezetett veszélyhelyzet megszűnése után is megmaradt.

Egy desk audit eljárásban a NAV, óriási informatikai adatvagyonát felhasználva, az adózók gazdasági tevékenységének minden releváns információját elemzi. Az eljárás gyakorlatilag megegyezik egy „asztal mellőli ellenőrzéssel”, de nem kell az érintett adózót bevonni. A NAV valós időben elemzi a vizsgált adózó gazdasági tevékenységében rejlő kockázatokat, és azonosítja az esetleges adóelkerülő magatartásokat.

A desk audit segítségével már az elemzési szakaszban felfedezhetők – főleg az online számlaadatok és bevallások közötti eltérések alapján – olyan anomáliák, melyek többnyire tévedésre, adminisztratív mulasztásra vezethetők vissza. Az elemzők jelzik az eltéréseket, az adózók pedig legtöbbször ellenőrzés nélkül, támogató eljárásban, önként pótolják elmaradt kötelezettségeiket, javítják hibáikat. Ha az eltérés oka egy üzleti partnernél van, a kisebb hibák javítását a NAV ezeknek a szerződéses partnereknek is biztosítja.

Ha az adatok egyeznek, a NAV kiutalja a kért pénzösszeget, de ha a feltárt kockázat jelentős, ellenőrzést rendel el. Ha a számlakibocsátó partnereknél tár fel kockázatot, ott is támogató eljárást vagy ellenőrzést indít.

Az eljárás a jogkövető vállalkozásokat segíti, a szándékos adóelkerülőkkel szemben azonban a NAV továbbra is a jogszabályok szigorával lép fel.

A desk audit tehát egy olyan eszköz, amely az adózók mélyebb és részletesebb kockázatelemzésével célzottabbá teszi a NAV ellenőrzéseit. A kiutalási igényt tartalmazó bevallások elbírálása mindig dokumentált, a döntés transzparens és megalapozott.

A NAV 2020-ban mintegy 70 ezer, 2021-ben több mint 83 ezer, míg 2022-ben már 91 ezernél is több desk audit eljárást folytatott. Az évről évre növekvő adatok is alátámasztják, hogy ez az adózók közreműködése nélkül zajló, az ügymenetet jelentősen gyorsító eljárás egyaránt támogatja a gazdasági szereplők fizetőképességét és a központi költségvetés védelmét.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink