hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az áfa-összesítő margójára: nem különbözik az "elrettentő" példától

  • dr. Csobánczy Péter
3

Kezdeném egy inkább közhelyszerű, bár talán nem mindenki számára ismert megállapítással: az adóbevételek túlnyomó részéhez az állam adózói önkéntes jogkövetéssel és teljesítéssel jut. Ehhez képest a hatósági, bírósági úton megállapított és behajtott közbevételek nemcsak nálunk, hanem a civilizált világ többi államában szintúgy, töredékes súlyt képviselnek. Dr. Csobánzy Péter véleménycikke.

Amennyiben igaznak fogadjuk el ezt a megállapítást, márpedig a számszaki adatok ezt látszanak igazolni, akkor a hatósági fellépést erősíteni hivatott jogszabályi rendelkezések akkor bizonyulnak hatékonynak, eredményesnek, ha azok preventív módon elsődlegesen épp az adózói önkéntes jogkövetés és teljesítés javítását szolgálják. Mindezt azért tartottam szükségesnek előrebocsátani, mert ebben a vonatkoztatási keretben kívánom röviden megvizsgálni a most bevezetett belföldi áfa-összesítő nyilatkozat értelmét, amelyet az abban érintett havi áfa-bevallóknak először február 20-ai határidővel kellett megejteniük.

Először egy személyes emléket osztanék meg a önökkel. Véleményem szerint, bár a tévedés jogát fenntartom, legújabbkori történelmünk máig első, egyben utolsó adóreformjának előkészítésekor (úgy az 1980-as évek közepe tájékán)  az IMF szakértői mondták el – akkor elrettentő példa gyanánt –,  hogy egy ázsiai országban a hozzáadottérték-adó típusú forgalmi adó ottani bevezetéséhez kapcsolódva előírták azt is, hogy a kibocsátónak nem pusztán az adólevonási jog címzettje részére kellett számlát küldenie, hanem annak egy példányával az adóhatóságot is meg kellett tisztelnie. Igen rövid idő alatt bebizonyosodott, hogy a rendszer működésképtelen, így azt rögvest meg is szüntették, mert a kívánt cél elérésére (tudniillik adóbeszedés hatékonyságának növelésére) az adóhatóságot ellepő papír- és az azon levő adattömeg alkalmatlannak bizonyult, miközben az adóbevallás benyújtásán keresztül az adóhatóság látókörében levő adózókat aránytalan, ezért felesleges adminisztrációs többletfeladatok teljesítésére kárhoztatták. 

Nos, ez jutott eszembe először a belföldi áfa-összesítő idei bevezetése kapcsán, mert jóllehet számlamásolatot nem kell mellékelni a bevalláshoz, továbbá a tételes számadásra vonatkozó egyedi, bizonyos esetekben összevont értékhatár (minimum 2 millió forint, áfában mért összeg) jelenleg viszonylag magasnak mondható, valamint az adatok feldolgozásának számítástechnikai, informatikai háttere sem összehasonlítható a közel három évtizeddel ezelőtti állapotokkal, de a lényegre összpontosítva úgy vélem nem különbözik ez az előzőekben említett, ott „elrettentő” jelzővel titulált példától.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
Zsolt Ruszin

Sajnálatos, hogy a korábbi minisztériumi főosztályvezető részéről a zárt forgalmi adó rendszer ötlete továbbra is idegen. Ahogy a tételes bérbevallás (a jelenlegi 08-as bevallások) zárt, jól nyomon követhető és bizony kemény adminisztrációt igénylő rendszere már bevált, a tételes áfa bevallás is alkalmas lesz arra, hogy az adatok részletezésével megoldást kínáljon a jelenlegi helyzetre. A jelenlegi helyzet ugyanis siralmas. Az adóhatóság 2011-ben kb. 380 milliárd forint adóhiányt állapított meg, amely a megállapítások négyötöde. A becslések szerint ilyen magas adókulcs mellett a valós adóhiány ennek háromszorosa. Ha ennek csak egy része származik be nem vallott adóból, akkor is nagyon komoly közérdek szól amellett, hogy a működő vállalkozásoknál a szoftverek által jelenleg is emberi kéz érintése nélkül bevallható adatok eljussanak az adóhatósághoz. Ezzel az áfa bevallást se (!) benyújtó vállalkozások - amelyek egyébként számlát bocsátanak ki - azonnal kiiktathatóvá válnak. Csupán ennek a körnek a kiszűrése messze meghaladhatja a különadókból származó költségvetési bevételt. A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete csupán az adóhatóság és a minisztérium által addig rejtegetett elképzelések mellett dolgozott ki egy koncepciót, rámutatva arra, hogy a költségvetés számára hasznos bevallási rendszerhez három dologra lesz szükség:
1. Szoftverek beszerzésének, frissítésének támogatása
2. Hosszabb bevezetési idő (ez a 2 mFt-os határral megvalósult)
3. Hosszabb bevallási határidő

Szerencsés lenne, ha az önadózás úgy működne, hogy az adóelkerülést előnyben részesítő vállalkozások nem részesülnének további előnyben annak okán, hogy az adóhatóságot hagyjuk sötétben tapogatózni. Szomorú, hogy ez a közérdek a tételes áfa bevallást kritizáló cikkben fel sem merült.

moderator

Ez is olyan lesz, mint az autópályakapu. Felépítjük, utána meg megszüntetjük. Mert erre "fussa".

Rien

Tökéletesen igaz. Az egész adóigazgatás a "O"-ás bevallásaival, értelmetlen bejelentési kötelezettségeivel, a minden szakamiságot nélkülöző 10 perc alatt alkotott jogszabályok miatt rendszeresített még hülyébb bevallás nyomtatványival
egy évtizedek óta önmagába tekeredett államgépezet kínlódása. Az ostor csak azokon csattan, akik egyébként is fizetnének az esetek többségében.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink