Irathegyek a könyvelőnél: mi a teendő, ha megszűnt a megbízás?

  • adozona.hu
1

Bérszámfejtést végző cég és megbízója között megszűnt az üzleti kapcsolat. A partnercég többszöri felszólítás után sem vitte el a bérszámfejtőnél lévő, nagy mennyiségű, eredeti számfejtési alapdokumentumokat (munkalapok, orvosi igazolások stb.). A megbízott cég helyszűkében van, nem kívánja tovább őrizni a papírokat, milyen lehetőségei és kötelezettségei vannak? – kérdezte olvasónk. Hunyadné Szűts Veronika igazságügyi adó- és járulékszakértő válaszolt.

Először is fel kell hívni a cég vezetőjének figyelmét, hogy az adózó/foglalkoztató kötelessége az előírt határidőig megőrizni a számvitel, bér- és munkaügy alapbizonylatait, nem a könyvelőé – szögezte le válasza elején szakértőnk. Ugyanakkor a felek szerződésben megállapodhatnak abban, hogy a szerződés megszűnése után meghatározott ideig a könyvelő/bérszámfejtő őrzi a dokumentumokat, de bérügyi iratok esetében ez nem életszerű a szerződés megszűnését követően.

Az adózáshoz kapcsolódó bizonylatokat, iratokat általánosan az adó megállapításához való jog elévüléséig kell megőrizni, amely alapesetben annak a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el, amelyben az adóról bevallást, bejelentést kellett volna tenni, illetve annak hiányában az adót meg kellett volna fizetni [adózás rendjéről szóló törvény 78. § (3) bekezdés].

A számvitelről szóló törvény hatálya alá tartozó adózóknak azonban az üzleti évről készített beszámolót, az üzleti jelentést, valamint az azokat alátámasztó leltárt, értékelést, főkönyvi kivonatot, illetve a naplófőkönyvet, vagy más, a törvény követelményeinek megfelelő nyilvántartást olvasható formában a jogszabály előírása alapján legalább 8 évig kell megőrizni [Szt. 169. § (1) bekezdés].

A számvitelről szóló törvény hatálya alá tartozó adózóknak a fentieken kívül a könyvviteli elszámolást közvetlenül és közvetetten alátámasztó számviteli bizonylatokat, ideértve a főkönyvi számlákat, az analitikus, illetve részletező nyilvántartásokat is, valamint a szigorú számadású bizonylatok rontott példányait is, szintén legalább 8 évig kell olvasható formában, a könyvelési feljegyzések hivatkozása alapján visszakereshető módon megőrizni [Szt. 169. § (2)–(3) bekezdés].

Fentiek alól kivétel a bérügy-munkaügy területe, ahol a 1997. évi LXXXI. törvény 2018. december 23-án hatályba lépett kiegészítése szerint a foglalkoztató köteles a biztosítási jogviszonnyal kapcsolatosan felmerült munkaügyi és társadalombiztosítási iratokat a biztosítottjára, volt biztosítottjára irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig megőrizni [Tny. 99/A § (1)–(2) bekezdés].

Ha a partnercég a felszólítás ellenére sem kívánja átvenni a dokumentumokat, akkor javasolt tértivevénnyel postán feladni azokat, esetleg egy kísérőlevéllel, melyben felhívják a partnercég figyelmét arra, hogy az Art. rögzíti, az adózónak kell megőrizni az adómegállapításhoz szükséges iratokat, az említett elévülési időig (Art. 78. § (3) bekezdés és 7. § 24) pont).

Ha a megbízó így sem kívánja átvenni az iratanyagot, akkor bejelentés tehető a cégbíróságon, amelyben kérheti a megbízott cég, hogy kötelezzék a partnerét a dokumentumok átvételre. Ha esetleg pénzügyi/elszámolási vita is van a felek között, és felmerül a gyanú, hogy azért nem veszi át a megbízó az iratokat, mert a teljesítés hiányára hivatkozva nem akar fizetni, meg lehet pedzeni a felszámolási eljárás lehetőségét.

Megjelent legújabb kiadványunk!
Rendelje meg most 10% kiadói kedvezménnyel a "Cégek átalakulása és megszűnése" című kiadványt!
A kiadvány sorra veszi a főbb eljárási formákat, döntési szempontokat és feladatokat, gyakorlatias segítséget ad ezzel egy végelszámolás vagy egy felszámolás véghezviteléhez, de segítséget nyújt például abban is, hogy egy beolvadás vagy egyesülés során hogyan kell elkészíteni a vagyonmérleget szabályszerűen.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink:


Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Az adott élethelyzetre látszólag nincsenek felkészítve a jogszabályok, de véleményem szerint a megbízási nem szűnt meg teljesen, mert abból fennmaradtad egy felek által szabályozatlan, de tényszerűen létező iratmegőrzési kötelezettség, aminek van (lehet) ellenértéke. Ezt érdemes lenne FMH-ban számon kérni a (volt) megbízón és akkor felgyorsulhatnának az események. Természetesen - ahogy mindegyik említett megoldási javaslat - ez is elsőként a megbízott költségével fog járni.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Katázás feltételei

Szipszer Tamás

adószakértő

Katabevallás

Szipszer Tamás

adószakértő

Kata, hipa

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2020 február
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 1
hirdetés

exit_to_app Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

close