adozona.hu
Cégek ezreit érinti! Így takarékoskodhat a termékdíjjal
//adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/Cegek_ezreit_erinti_Igy_takarekoskodhat_a_t_EYF9FQ
Cégek ezreit érinti! Így takarékoskodhat a termékdíjjal
Júliustól temékdíj-raktárak létesíthetők, amelyekkel megúszható a termékdíj fizetése – írja blogjában Hegedüs Sándor, az RSM DTM partnere.
2014. július 1-jétől a termékdíj törvény lehetőséget ad termékdíj-raktári engedélyek beszerzésére. A termékdíj-raktár egy olyan, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) engedélyével üzemeltetett belföldi ingatlan, ahol a jogszabályban és a kapcsolódó kormányrendeletben leírt feltételek szerint környezetvédelmi termékdíj-köteles termék előállítható, feldolgozható, újbóli felhasználásra előkészíthető, kezelhető és tárolható. Ennek megfelelően megkülönböztetünk ipari és kereskedelmi termékdíj-raktárat. A kereskedelmi termékdíj-raktárat kizárólag a termékdíj-köteles termékek kezelésére, állagmegóvására lehet használni. Érdemes tehát a társaságoknak a partnereikkel egyeztetni, hogy alkalmaznak-e termékdíj-raktárat, kihasználva az ebben a lehetőségben rejlő előnyöket – javasolja Hegedüs Sándor.
Tulajdonképpen a termékdíj-raktár legnagyobb előnye az, hogy a jogszabályban előírt formai követelményeknek megfelelő nyilatkozattételt követően a környezetvédelmi termékdíj-köteles termékek termékdíj nélküli áron tárolhatóak benne, és a nyilatkozattevő az a kereskedő is lehet, aki az értékesítési láncban korábban szerepel. Emellett ipari termékdíj-raktár esetén a betároló kereskedő a korábban termékdíjjal növelt áron beszerzett termékek után ráadásul vissza is igényelheti a környezetvédelmi termékdíjat. A termékdíj-raktáron belüli termékértékesítés termékdíj-mentes – olvasható a blogban.
Ez az új lehetőség lényegesen több mozgásteret adhat a feldolgozóiparnak és a termékdíj-köteles termékek kereskedelmének. Tekintettel arra, hogy az engedély megszerzése lényegesen egyszerűbb, mint például egy adóraktári engedély megszerzése, illetve nem is szükséges pénzügyi biztosítékot nyújtani az adóhatóság felé, ezért érdemes lehet az értékesítési struktúrákat és a feldolgozási folyamatokat is úgy átalakítani, hogy szerepeljen egy termékdíj-raktár a folyamatban.
A termékdíj-raktár bevezetése mellett az átvállalási szerződések kapcsán is további pontosítás került be a termékdíj-törvénybe. Általánosságban elmondható, hogy az átvállalási szerződés hatályosságához, ideértve annak módosítását is, a szerződésnek a NAV részéről történő nyilvántartásba vétele szükséges. A nyilvántartásba vételre, módosításra vagy a nyilvántartásból történő törlésre vonatkozó kérelmet a szerződés vagy a szerződésmódosítás, továbbá a szerződés megszűnésére vonatkozó dokumentum keltétől számított 15 napon belül kell elektronikus úton megküldeni a NAV részére. A szerződés nyilvántartásba vételéről szóló kérelemhez a szerződést nem kell csatolni. A szerződés a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyilvántartásba vételének napjától, vagy ha a felek a szerződésben későbbi időpontban állapodnak meg, a szerződésben megjelölt időponttól hatályos. Ezek a rendelkezések most július 1-jétől a termékdíjtörvényben külön pontban kerülnek kiemelésre.
Fontos és üdvözlendő változtatás, hogy a NAV a nyilvántartásba vételről mindkét szerződő felet értesíti, mert korábban csak az átvállaló kapott hivatalos értesítő levelet az átvállalás hatósági nyilvántartásba vételéről.
A 2014. július 1-jét megelőzően a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak jogszerűen bejelentett szerződéses átvállalások hatályosak a bejelentett átvállalási időszak végéig, és nem kell az átvállalási szerződés nyilvántartásba vételét kérni, ha az adatokban változás nem következik be – olvasható a blogban.
Hozzászólások (0)