adozona.hu
Harc a külföldi rendszámú autók ellen
//adozona.hu/archive/20100917_harc_kulfoldi_rendszamok
Harc a külföldi rendszámú autók ellen
A vámhatóság nem talált fogást a szlovákiai rendszámú autók tulajdonosain, ezért az uniós határokon túli járgányokra vetette ki a hálóját, amelyen olykor hírességek négykerekűje is fennakad.
„A szlovákok a magyarországi szalonomban vesznek autót” – tett meglepő kijelentést a HVG-nek a komáromi Géringer László, aki a határ mindkét oldalán működtet autókereskedést. Az utóbbi időben ugyanis – mondta – az autók nettó ára a magyar oldalon alacsonyabb. A szlovákok persze a hazájukban állítják üzembe az autót, ahol nincs regisztrációs adó, és csak 19 százalékos az áfa. Ugyanakkor a magyarok szlovákiai autóvásárlási kedve 3-4 éve töretlen, hiába fenyegetőzött többször is szigorú ellenőrzésekkel a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP).
„Működik az uniós belső piac, és ezt az államnak tudomásul kell vennie, még akkor is, ha emiatt adóbevételekről kell lemondania” – vélekedik Gordon Péter, a magyarok szlovákiai autóvásárlását segítő BonaSera Sro. ügyvezetője. A tét nem csekély, hisz a regisztrációs adó a kedvezőtlenebb környezetvédelmi besorolású, nagy teljesítményű négykerekűeknél a hárommillió forintot – akár a használtan vett járgány árát – is meghaladhatja.
„A kormányváltás után honosíttatni szerettem volna a Szlovákiában három éve hétmillió forintnak megfelelő összegért vett Hyundai terepjárómat, de ez hárommillióba került volna, és ennyi pénzem nincs” – mondta a HVG-nek Bayer Zsolt, a Magyar Hírlap publicistája, az Echo Tv műsorvezetője, aki két éve azzal indokolta vállalkozása Szlovákiába telepítését, hogy nem akarta autójával támogatni a Gyurcsány-kormányt. Bayer azt állítja, hogy már nem használja az eladni tervezett autót, helyette egy magyar rendszámú Suzukival jár. Ígéri, 2011 elején szlovák cégét is megszünteti, helyette magyar vállalkozásba telepíti át tevékenységeit, és itthon fizet adót.
Ahhoz, hogy valaki legálisan hajtson szlovák rendszámú autót, életvitel-szerűen Szlovákiában kell tartózkodnia, azaz legalább az év felét ott töltenie, vagy személyes kapcsolataiban oda kötődnie. A magyar autósok többségénél ez nincs így, ezért az őket segítő cégek – évente körülbelül 200 euróért – elintézik nekik, hogy állandó szlovák lakcímük, lakcímkártyájuk és személyi igazolványuk legyen. A lakás létezik, ám a magyar kuncsaft a közelébe se megy.
A további részleteket elolvashatja a HVG friss számában.