hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

OECD: csúcson az adóterhelés mértéke

  • adozona.hu

Az OECD országokban az átlagos, GDP arányában mért adóterhelés a 2001 és 2004 között lezajlott adómérséklési ciklus után visszatért a 2000. évi történelmi csúcshoz . Az elmúlt 40 év adóbevételeiről szóló adatok az általános vélekedéssel szemben nem mutatnak nagy eltolódást a közvetett adóktól a közvetlen adók felé - állapítja meg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) legutóbbi adópolitikai jelentése.

Tavaly a GDP százalékában mért adóteher 26 OECD országból (amelyekben előzetes adatok rendelkezésre álltak) 14-ben emelkedett, 11-ben pedig csökkent 2005-höz képest. Ez a jelentés szerint azt jelzi, hogy az átlagos adóteher évről évre alig változik a fejlett országokban.


A 30 OECD országban az átlag adóteher 2004-ben 35,5 százalékos volt, míg 2005-ben elérte a 2000-es, 36,2 százalékos adóterhelési rekordot. (Magyarországon 2005-ben a GDP 38,5 százalékát vonta el az állam különféle adók és társadalombiztosítási járulékok formájában.) Három országban – Olaszország, Írországban és Dél-Koreában – az adóteher több mint 1 százalékponttal emelkedett 2005 és 2006 között. Luxemburgban, Új-Zélandon és a Szlovák Köztársaságban viszont több mint 1 százalékpontot csökkent.


Általános vélekedés, hogy a közvetlen adók egyre inkább előtérbe kerülnek a közvetett adókkal szemben. Az OECD jelentése azonban az elmúlt 40 év adatai alapján cáfolja ezt a vélekedést: a jelentés szerint az adatok nem mutatnak nagy eltolódást a közvetett adók felől az közvetlen adók  felé. A legfrissebb adatok is csak csekély növekedést mutattak az általános forgalmi adókból származó bevételekben: 2005-ben a fejlett országokban ez az arány átlagban a GDP 6,9 százaléka volt, szemben a 2004-es 6,8 százalékos és a 2000-es 6,7 százalékos szinttel. (Magyarországon az áfabevételek aránya az utóbbi években a GDP 10–11 százaléka között mozgott, az EU régi tagállamaiban 7,5 százalék volt.)


Az elmúlt években a fejlett országokban egyre komolyabb törekvés mutatkozik az általános fogyasztási adók emelésére szemben a bevételeket terhelő adókkal. Az fogyasztást terhelő adóbevételek aránya az 1965-ben mért 38 százalékos szintről 2005-re 32 százalékra csökkent. A legtöbb adócsökkentés, amely leginkább a bevételeket terhelő adók növelésének terhére következett be, 1965 és 1975 között történt.  A jelentés azonban megjegyzi: a személyi jövedelemadó és társasági adók mértéke nem követ semmilyen trendet a vizsgált időszakban. A személyi jövedelemadó météke például először emelkedett, aztán csökkent, a vagyonadók viszont kissé visszaszorultak.


[[ Oldaltörés: A fogyasztást terhelő adók kritikája ]]

A fogyasztást terhelő adók csökkentési trendjét azonban nem követte minden ország: ezalatt az időszak alatt Mexikó például 6 százalékponttal, míg Új-Zéland, Luxemburg, és Szlovákia 4 százalékponttal, Hollandia és Lengyelország 2 százalékponttal növelte adóbevételének fogyasztási adóból beszedett hányadát. Ezzel szemben 24 fejlett ország csökkentette az ilyen adók súlyát, közülük is Izland a legnagyobb mértékben, 22 százalékponttal. 


Manapság egyre többször merül fel, hogy a fogyasztást terhelő adók arányát kellene növelni a jövedelmet terhelő adókkal szemben  a gazdasági versenyképesség javítása érdekében. Az OECD jelentése e törekvés okát egyrészt abban látja, hogy a nemzetközi adóverseny miatt egyre nehezebbé válik a társaságok és személyek bevételei után beszedni az adókat. Ebből kifolyólag a fogyasztás adóztatása egyre fontosabb bevételt jelent az adott országoknak. Másrészt pedig a bevételeket terhelő adóktól a fogyasztást terhelő adók felé való eltolódás a gazdasági hatékonyságot javíthatja, növelheti a versenyképességet és megóvhatja a munkaerőpiacot.


Sokan úgy vélik a fogyasztási adók súlyának növelése kedvez a gazdasági növekedésnek. A két adófajta közötti eltolódás nem befolyásolja ugyanis az adóbevételeket összességében, viszont ösztönözheti a megtakarításokat, amelyen keresztül pozitívan befolyásolhatja a befektetések és a gazdasági növekedés alakulását. Sőt, néhány közvetlen adónak (például a zöld adók) akár gazdasági hatékonyságnövelő hatása is lehet. 


Más elemzők része viszont úgy vélik, hogy a fogyasztási adók előtérbe kerülésének van egy nagy hátránya is: a forgalmi adók emelése növeli az egyenlőtlenséget és csökkenti a szegények életszínvonalát.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink