1/2006. (ÜK. 3.) főov. körlevél

az adóellenőrzés során a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálásáról, valamint a helyszínen talált gépjármű rakományának ellenőrzéséről rendelkező adóhatósági végzés ügyészi jóváhagyásáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Magyar Köztársaság ügyészsége szervezetéről és működéséről szóló 25/2003. (ÜK. 12.) LÜ utasítás 5. §-a (2) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következő körlevelet adom ki:
Az Alkotmánybíróság a 26/2004. (VII. 7.) AB határozatában megállapította, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 103. §-ának (1) és (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért azokat 2004. december 31-i hatállyal megsemmisítette.
A döntés indoka az volt, hogy az Art-nek a helyszín...

1/2006. (ÜK. 3.) főov. körlevél
az adóellenőrzés során a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálásáról, valamint a helyszínen talált gépjármű rakományának ellenőrzéséről rendelkező adóhatósági végzés ügyészi jóváhagyásáról
A Magyar Köztársaság ügyészsége szervezetéről és működéséről szóló 25/2003. (ÜK. 12.) LÜ utasítás 5. §-a (2) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következő körlevelet adom ki:
I.
Az Alkotmánybíróság a 26/2004. (VII. 7.) AB határozatában megállapította, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 103. §-ának (1) és (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért azokat 2004. december 31-i hatállyal megsemmisítette.
A döntés indoka az volt, hogy az Art-nek a helyszín, helyiség, gépjármű és lakás átvizsgálására feljogosító rendelkezése a magánlakás sérthetetlenségéhez való jogot megfelelő jogi garancia nélkül, differenciálatlanul korlátozza, és ezért aránytalan beavatkozást jelent az Alkotmány 59. §
(1) bekezdésében biztosított alapvető jog tartalmába.
Az Országgyűlés a 2004. november 8-i ülésnapján elfogadta az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló 2004. évi CL törvényt, melynek 211. §-a az Alkotmánybíróság által megsemmisített Art. 103. § (1) és (2) bekezdése helyébe új rendelkezéseket iktatott be.
A 2005. január 1. napján hatályba lépett új 103. § (1) és (2) bekezdés szerint az állami adóhatóság alkalmazásában álló adóellenőr - a törvényben meghatározott esetekben -a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálását, valamint a helyszínen talált gépjármű rakományának ellenőrzését (a továbbiakban: átvizsgálását) az ellenőrzést végző területi adóhatóság vezetőjének - előzetes ügyészi jóváhagyással hozott - határozata alapján rendeli el.
Az Art. módosításáról rendelkező 2005. évi LXXXV. törvény 41. §-ának (3) bekezdése értelmében 2005. november l-jétől - többek között - az Art. 103. §-ának (2)-(4) és (11) bekezdésében határozat helyett értelemszerűen végzés szövegrészek lépnek.
Ha alapos okkal feltehető, hogy az átvizsgálás késedelmes lefolytatása az ellenőrzés céljának meghiúsulását eredményezné, az adóhatóság az átvizsgálást elrendelő végzés, valamint az arról készített jegyzőkönyv másolati példányának megküldésével utólag értesíti az ügyészséget a foganatosított intézkedésről.
Közjegyzői, ügyvédi, adószakértői és adótanácsadói, illetve könyvviteli szolgáltatást végző iroda átvizsgálását azonban kizárólag előzetes ügyészi jóváhagyással lehet elrendelni.
II.
Az új ügyészi feladat törvényes és hatékony ellátása érdekében az ügyészségek a következő szempontok figyelembevételével járjanak el az adóhatóságoktól érkező előterjesztések, illetve az intézkedéseket elrendelő végzések megalapozottságának vizsgálata során:
1.Előzetes ügyészi jóváhagyás a területi adóhatóság vezetőjének az állami adóhatóság alkalmazásában álló adóellenőr által foganatosítandó - átvizsgálást elrendelő -végzéséhez szükséges. E körülmény kiemelését azért tartom indokoltnak, mert az Art. 10. §-a (1) bekezdésének a) pontja szerint állami adóhatóság alatt csak az APEH és területi szerveit kell érteni.
2. Az átvizsgálást elrendelő végzés megalapozottságának megítéléséhez és ennek alapján az átvizsgáláshoz szükséges előzetes ügyészi jóváhagyás megadásához a következő törvényi feltételek fennállását kell vizsgálni:
- A helyszín, helyiség és gépjármű, valamint rakományának átvizsgálására csak akkor kerülhet sor, ha az összefüggésbe hozható az adózó vállalkozási tevékenységével.
- Lakás átvizsgálása esetén azonban nem elég csak a közvetett összefüggés fennállása, hanem egyértelműen azt kell valószínűsíteni, hogy a lakás valamelyik helyisége a vállalkozási tevékenység helyszíne.
- Az átvizsgálásra okot adó körülmény nem általában az adókötelezettség körébe tartozó bármely, hanem csak az adózó bevallási (Art. 31. § és 33. §), bizonylat-kiállítási és megőrzési (Art. 45-47. §-ok), valamint nyilvántartás vezetési (Art. 44. §) kötelezettsége teljesítésének szempontjából jelentős tárgyi bizonyítási eszköz elrejtésére, megsemmisítésére, illetve a vállalkozás valós körülményeinek a leplezésére vonatkozó megalapozott feltételezésen alapuló ok lehet. Ez a feltételezés pedig csak akkor szolgálhat alapul törvényes intézkedés megtételéhez, ha az adózó, képviselője, megbízottja, alkalmazottja nyilatkozatán, nyilvántartásán, vagy más hiteles, azaz azonosított és ellenőrzött forrásból származó adatokon nyugszik.
Az ügyésznek az átvizsgálást elrendelő végzés előzetes jóváhagyása előtt az intézkedés valamennyi törvényi feltétele fennállását vizsgálnia kell, ezért meg kell követelni a megalapozott ügyészi álláspont kialakításához szükséges összes irat rendelkezésére bocsátását.
Az ügyész az átvizsgálást elrendelő végzést soron kívül, de legkésőbb 3 munkanapon belül megvizsgálja.
Amennyiben az átvizsgálást elrendelő végzés, valamint az abban megjelölt tények és körülmények bizonyítására vonatkozó iratok, illetve adatok vizsgálata alapján az ügyész indokoltnak tartja az intézkedést, a végzést jóváhagyja, majd az iratokat visszaküldi az adóhatóságnak.
Ha az előterjesztés, illetve a rendelkezésre álló adatok vizsgálata alapján az ügyész nem látja indokoltnak az átvizsgálás elrendelését, a végzés jóváhagyását megtagadja, és erről - a megtagadás indokainak megjelölésével - az iratok visszaküldésével egyidejűleg átiratban tájékoztatja a területi szerv vezetőjét.
3. Az adókról, járulékokról szóló törvények módosításáról szóló 2005. évi XXVI. tv. 37. §-ával módosított Art. 103. §-ának (2) bekezdése szerint előzetes ügyészi jóváhagyás nélkül lefolytatott átvizsgálás esetén az adóhatóság az átvizsgálást elrendelő végzés, valamint az arról készített jegyzőkönyv másolati példányának megküldésével utólag értesíti az ügyészséget a foganatosított intézkedésről.
Az értesítés alapján az ügyész megvizsgálja, hogy valóban fennállottak-e az átvizsgálás előzetes ügyészi jóváhagyás nélküli elrendelésének feltételei. Amennyiben azt állapítja meg, hogy a területi adóhatóság vezetője indokoltan mellőzte az előzetes ügyészi jóváhagyás beszerzését, ezen értesítés tudomásulvételét az iraton feljegyzi.
Ha azonban egyértelműen nem lehet megállapítani azt, hogy az átvizsgálás elrendelésére az Art. 103. §-a (1) és (2) bekezdéseiben meghatározott törvényi feltételek fennállása mellett került sor, az ügyész az egyébként törvényességi felügyeleti jogkörébe tartozó intézkedést tesz az 1972. évi V. törvény (Ütv.) 13. §-a (2) bekezdésének e) és f) pontja, valamint 16. §-a (1) bekezdése és 27. §-a (3) bekezdése alapján. Az átvizsgálást elrendelő végzés ellen azonban - figyelemmel az Ütv. 14. §-a (6) bekezdésében és a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 118. §-a (1) bekezdésében foglalt rendelkezésekre - óvással nem élhet.
III.
Ezt a körlevelet a közzététel napjától kell alkalmazni, egyidejűleg az 1/2005. (ÜK. 2.) főov. körlevelet visszavonom.
Dr. Bonomi Nóra Katalin s. k.,
főosztályvezető ügyész
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.