hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az iparűzési adónál is eltörölnék a feltöltési kötelezettséget az adótanácsadók

  • adozona.hu

Számos, a vállalkozásoknak kedvező, és több kisebb jelentőségű, továbbfejlesztést, további finomítást igénylő elemet is tartalmaz a nemrégiben a parlament elé terjesztett adótörvény-módosítási csomag az Adótanácsadók Egyesülete szerint. Az egyesület örül annak, hogy a döntéshozók meghallgatták az évek óta ismételt kérését a társaságiadó-előlegek év végi kiegészítésére vonatkozóan, de mivel a könnyítést a helyi iparűzési adóra nem terjesztették ki, még mindig nem csökkennek számottevően az adminisztrációs terhek – ecseteli Zara László, az egyesület elnöke.

Eddig azoknak a naptári évet választó adózóknak, akiknek az előző évre átszámított nettó árbevételük meghaladta a 100 millió forintot, december 20-áig ki kellett egészíteniük az év közben befizetett társaságiadó-, illetve helyiiparűzésiadó-előlegüket a várható fizetendő adó összegére. Ha az adózók ezt nem teljesítették legalább az adó 90 százalékig, akkor 10 százalékos mulasztási bírságot kellett fizetniük az elmaradt különbözet után. A társaságiadó- és az iparűzésiadó-előleg kiegészítéséhez bevallási kötelezettség is társult.

A kiegészítési kötelezettség azonban bizonytalan becslésen alapult, ezért sokszor számítani kellett a mulasztási bírságra. Ahogy azt az Adótanácsadók Egyesülete évek óta számos beadványában kifejtette, a vállalkozások adminisztrációs terheinek érdemi csökkentését csak a feltöltési kötelezettségek végleges eltörlésétől lehet várni, ami nemcsak a vállalkozások adminisztrációs terheit csökkentheti, hanem  kedvezően befolyásolhatná a költségvetés tervezhetőségét is. A most benyújtott javaslat részben megoldja ezt a problémát, de az iparűzési adóra vonatkozó módosítás nélkül nem teljes.

A törvénycsomag több ponton hasonlóan felemás hatású. A szociális hozzájárulási adó (szocho) mértékének 2 százalékpontos csökkentése 17,5 százalékra július elsejétől például nem új elem, hanem már korábban eldöntött, és meghirdetett módosítás. Az valóban örömteli, hogy ténylegesen megvalósul, és a vállalkozásoknak tényleges megtakarítást jelent, de még mindig nem kompenzálja a folyamatosan növekvő bérterheket.

A kiva mértékének 1 százalékpontos csökkentése (13-ról, 12 százalékra) szükségszerű. A szocho 2 százalékpontos csökkentése miatt a kiva csak részben őrizheti meg adóelőnyét, amely az eddigi 6,5-ről 5,5 százalékra csökken.

Az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) kivezetésének adminisztrációt csökkentő hatása elhanyagolható, mert egyrészt már nagyon kevés evás vállalkozás van (körülbelül 20 ezer), másrészt az adónem eltörlése csak a katára áttérőknél jelent érdemi adóadminisztráció-csökkenést.

Az adórendszer töredezettségének csökkentésére vonatkozó minden kis lépést örömmel fogadnának a vállalkozások és a szakemberek. Jó lenne például, ha a járulékokat egy összegben lehetne bevallani és befizetni, melybe a szakképzési járulékot is be kellene építeni.

Hasonló véleménye van az egyesületnek a reklámadó 0 százalékos kulcsával kapcsolatban is. Itt is meg kell említeni a döntés mögött érzékelhető külső kényszert, hiszen ezt az adónemet az EU sok szempontból éles kritika alá vonta. Ráadásul nem is szűnik meg teljesen a közteher, a 0 százalékos kulcs valójában csak „lebegteti” a kérdést, és ez egyáltalán nem segíti hosszú távú gazdasági döntések meghozatalát, bár kétségtelen, hogy az érintett vállalkozói kör adóterhét és adminisztrációs kötelezettségét átmenetileg csökkenti.

A szervezet üdvözli a szálláshely-szolgáltatások áfájának 5 százalékra csökkentését a jelenlegi 18 százalékról, de emlékeztet arra, hogy ennek a lépésnek adminisztrációnövelő hatása lesz a turizmusfejlesztési hozzájárulás miatt.

A részletszabályok ismerete nélkül nem lehet véleményezni, hogy a kormányzat tervezi a vállalkozások munkásszállóépítési tevékenységének támogatását, bár az tagadhatatlan, hogy lenne erre igény, és eredményezhetne pozitív változást a munkaerő-mobilitásban.

A szervezet szerint várhatóan pozitív hatása lesz a fejlesztési adókedvezmény korlátja csökkentésének is.

OLVASSA EL kapcsolódó cikkeinket! 

Megszűnhet a feltöltési kötelezettség

Csökken a szocho július 1-jétől! Itt a törvényjavaslat

A 2019. évi adóváltozásokról itt, a 2020. évtől tervezett módosításokról itt olvashat bővebben.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EPR-jd

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Megváltozott munkaképességű dolgozó pótszabadság arányosítása

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink